Hankinta, tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoiminen, Stara

HEL 2019-004184
More recent handlings
§ 38

Hankinta, tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoiminen, Stara

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti valita kilpailullisen neuvottelumenettelyn toiseen, eli neuvotteluvaiheeseen vertailupisteiltään viisi korkeimmin sijoittunutta ehdokasta.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen, Staran tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinta HEL 2019-004184. Hankintamenettelynä on kilpailullinen neuvottelumenettely. Tarjouskilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin ilmoituskanavassa Tarjouspalvelu.fi. Hankintamenettelyn ensimmäisessä vaiheessa ehdokkaiden tuli jättää osallistumishakemuksensa määräaikaan 9.5.2019 mennessä.

Hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan mennessä hankintayksikölle saapuivat seuraavien tahojen osallistumishakemukset:

    Soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksessa.

    Hankintalain (1397/2016) 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Lainkohdan mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

    Kaikki yritykset täyttivät hankintailmoituksessa asetetut ehdokkaita koskevat soveltuvuusvaatimukset ja hyväksyttiin mukaan ehdokkaiden vertailuun.

    Soveltuvuusvaatimukset täyttävien ehdokkaiden kesken tehtiin ehdokkaiden vertailu. Vertailu perustui hankintailmoituksessa ja sen täsmennyksissä ilmoitettuihin valintaperusteisiin. Ehdokkaiden valintaperusteet jakautuivat neljään osaan:

      Toimialaosaamista- ja kokemusta arvioitiin ehdokkaan nimeämien henkilöiden referenssien perusteella. Maksimissaan voi nimetä kolme henkilöä. Hyväksyttyjä referenssejä ovat alle viisi vuotta vanhat vuosiarvoltaan yli 100000 euroa olevat päättyneet sopimukset tai yli kaksi vuotta jatkuneet jatkuvat sopimukset, jotka ovat tehty infra-alan tai talonrakennusalan organisaatioille, jotka harjoittavat kiinteistöjen kunnossapitoa ja rakentamista, katuinfran kunnossapitoa ja rakentamista, talonrakentamista tai korjausrakentamista. Henkilön rooli referenssitoimeksiannossa on oltava keskeinen asiantuntija tai vastuuhenkilö. Ehdokas voi esittää henkilölle korkeintaan kolme referenssiä. Ehdokas saa yhden pisteen jokaisesta hyväksytystä referenssistä, kuitenkin maksimissaan 5 pistettä infra-alalta tai talonrakennusalalta. Toimialasaamisesta ja -kokemuksesta ehdokas voi yhteensä saada enintään 9 pistettä. Saadakseen täydet pisteet, on ehdokkaalla oltava hyväksyttävät referenssit puolet infra-alalta ja puolet talonrakennusalalta. Kohdan pisteet lasketaan kaavalla: (ehdokkaan pistemäärä / suurimman vertailupistemäärän saaneen ehdokkaan pistemäärä) * 10 pistettä.

      ICT-osaamista- ja kokemusta arvioitiin ehdokkaan nimeämien henkilöiden referenssien perusteella. Maksimissaan voi nimetä kolme henkilöä, Hyväksyttyjä referenssejä ovat alle viisi vuotta vanhat vuosiarvoltaan yli 100000 euroa olevat päättyneet sopimukset tai yli kaksi vuotta jatkuneet jatkuvat sopimukset, jotka ovat liittyneet toiminnanohjausjärjestelmiin, järjestelmäintegraatioihin, pilvipalveluihin, tietovarastoihin, telemetriikkaan tai mobiiliteknologiaan. Henkilön rooli referenssitoimeksiannossa on oltava keskeinen asiantuntija tai vastuuhenkilö. Ehdokas voi esittää henkilölle korkeintaan kolme referenssiä. Ehdokas saa yhden pisteen jokaisesta hyväksytystä referenssistä. ICT-osaamisesta ja -kokemuksesta voi yhteensä saada enintään 9 pistettä. Kohdan pisteet lasketaan kaavalla: (ehdokkaan pistemäärä / suurimman vertailupistemäärän saaneen ehdokkaan pistemäärä) * 20 pistettä.

      Projektinjohto-osaamista- ja kokemusta arvioitiin ehdokkaan nimeämien henkilöiden referenssien perusteella. Yhden henkilön nimeäminen on pakollista, joka toimii allianssipäällikkönä, maksimissaan voi nimetä kolme henkilöä. Hyväksyttyjä referenssejä ovat alle viisi vuotta vanhat tai yli kaksi vuotta jatkuneet jatkuvat projektit vuosiarvoltaan yli 200000 euroa (esimerkiksi ICT-projektit) tai 2 milj. euroa (esimerkiksi rakentamisprojektit). Henkilön rooli referenssitoimeksiannossa on oltava projektipäällikkö. Ehdokas voi esittää henkilölle korkeintaan kolme referenssiä. Ehdokas saa yhden pisteen jokaisesta hyväksytystä referenssistä. Ehdokas voi saada 1 lisäpisteen esittämällä henkilöstä näytön vähintään viiden vuoden vaativasta projektipäällikkö-kokemuksesta tai sertifikaatista kuten IPMA level B. Lisäpisteitä voi saada kaikista kolmesta nimetystä henkilöstä enintään yhteensä siis 3 pistettä. Projektijohto-saamisesta ja -kokemuksesta voi yhteensä saada enintään 12 pistettä. Kohdan pisteet lasketaan kaavalla: (ehdokkaan pistemäärä / suurimman vertailupistemäärän saaneen ehdokkaan pistemäärä) * 20 pistettä.

      Ehdokas kuvaa toimintansa menettelyjä ja keinoja onnistuneiden näyttöjen avulla. Toiminnan kuvausta, jossa ehdokas on vastannut alla oleviin kysymyksiin, arvioidaan palvelulle asetettuja tavoitteita vasten. Toiminta ja kehittämisen kuvauksesta voi yhteensä saada enintään 8 pistettä. Ehdokkaiden tulee vastata kuvauksessaan seuraaviin kysymyksiin: - Miten ehdokas toimii liittyen asiakkaan prosessien kehittämiseen ja digitalisointiin? - Miten ehdokas auttaa asiakastaan toiminnan muutosprojekteissa ja muutosjohtamisessa? Jokaisesta kysymysosiosta on ehdokkaan mahdollista saada 4 pistettä seuraavasti: 0 p = Vastaus on olennaisesti puutteellinen, vertailu ei ole mahdollinen 2 p = Vastaus sisältää tiedot osittain kattavasti, täsmällisesti ja tarkasti. Näytöistä voi päätellä menettelyiden ja keinojen tukevan osittain palvelun tavoitteita. 4 p = Vastaus sisältää tiedot kattavasti, täsmällisesti ja tarkasti. Näytöistä voi päätellä menettelyiden ja keinojen tukevan kohtuullisesti palvelun tavoitteita. Kohdan pisteet lasketaan kaavalla: (ehdokkaan pistemäärä / suurimman vertailupistemäärän saaneen ehdokkaan pistemäärä) * 50 pistettä.

      Ehdokkaan kokonaispisteet saadaan laskemalla jokaisen neljän kohdan pisteet yhteen.

      Ehdokkaiden vertailu on kuvattu liitteessä 1.

      Vertailun perusteella neuvotteluihin valittiin seuraavat ehdokkaat:

        This decision was published on 28.05.2019

        MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

        Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

        OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
        Oikaisuvaatimusaika

        Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

        Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

        Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

        Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

        Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

        Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

        Oikaisuvaatimusviranomainen

        Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

        Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

        Sähköpostiosoite:
        helsinki.kirjaamo@hel.fi
        Postiosoite:
        PL 10
         
        00099 HELSINGIN KAUPUNKI
        Faksinumero:
        (09) 655 783
        Käyntiosoite:
        Pohjoisesplanadi 11-13
        Puhelinnumero:
        (09) 310 13700 (Yleishallinto)

        Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

        Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

        Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
        • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
        • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

        Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

        Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

        Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

        Pöytäkirja

        Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

        VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
        Valitusaika

        Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

        Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

        Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

        Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

        Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

        Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

        Valitusviranomainen

        Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

        Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

        Postiosoite:
        Radanrakentajantie 5
         
        00520 HELSINKI
        Sähköpostiosoite:
        markkinaoikeus@oikeus.fi
        Faksinumero:
        029 56 43314
        Käyntiosoite:
        Radanrakentajantie 5
        Puhelinnumero:
        029 56 43300

        Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

        Valituksen muoto ja sisältö

        Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

        Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        • päätös, johon haetaan muutosta
        • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
        • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

        Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

        Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

        Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

        Valitukseen on liitettävä

        • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
        • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
        • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
        Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

        Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

        Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

        Sähköpostiosoite:
        helsinki.kirjaamo@hel.fi
        Postiosoite:
        PL 10
         
        00099 HELSINGIN KAUPUNKI
        Faksinumero:
        (09) 655 783
        Käyntiosoite:
        Pohjoisesplanadi 11-13
        Puhelinnumero:
        (09) 310 13700 (Yleishallinto)

        Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

        Odotusaika

        EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

        Oikeudenkäyntimaksu

        Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

        Pöytäkirja

        Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

        Close

        Ask for more info

        Janne Romo, tietotekniikkavastaava, puhelin: 09 310 45436

        janne.romo@hel.fi

        Lauri Mörä, laatuasiantuntija, puhelin: 09 310 78712

        lauri.mora@hel.fi

        Decisionmaker

        Timo Martiskainen
        toimitusjohtaja

        Attachments

        1. Vertailutaulukko

        The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.