Oikaisuvaatimus, päätös 17.3.2019 § 45, hankinta, suun terveydenhuollon pienlaitteet, Dental-Systems Oy

HEL 2019-004596
More recent handlings
Case 8. / 89 §
This decisionmaker is no longer active

Oikaisuvaatimus suun terveydenhuollon pienlaitteiden hankinnasta (Dental Systems Oy)

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikaista toimialajohtajan hankintapäätöstä 17.3.2019 § 45 suun terveydenhuollon pienlaitteiden hankinnasta.

Päätöstä oikaistiin position 2300020301 valitun Serres-merkkisen, pyöreän imupurkin valinnassa siten, että Plandent Oy:ltä valittu tuote poistettiin Plandent Oy:n valituista tuotteista ja tilalle positioon valittiin Dental Systems Oy:n tarjoama tuote hinnaltaan edullisimpana.

Muilta osin toimialajohtajan päätös 17.3.2019 § 45 pysyy voimassa.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston lautakuntakokeiluun liittyen on sovittu, että lautakunnan nuorisoedustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä lautakunnan nuorisoneuvoston edustajat Alma Rantalaiho ja Elo Umukoro eivät osallistuneet tämän asian käsittelyyn ja poistuivat kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista. He ei myöskään osallistuneet kolmen tätä asiaa seuraavan asian käsittelyyn (tämän pöytäkirjan § 90‒92).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimus

Dental Systems Oy on kohdistanut toimialajohtajan hankintapäätökseen 17.3.2019 § 45 kaksi oikaisuvaatimusta sähköpostitse 11.4.2019 (liitteet 1 ja 2).

Liitteenä 1 olevassa oikaisuvaatimuksessa todetaan, että Serreksen imupurkki positioon 2300020301 on valittu Plandent Oy:ltä, vaikka Dental Systems Oy:n tarjoama tuote on hinnaltaan edullisempi.

Liitteenä 2 olevassa oikaisuvaatimuksessa pyydetään tarkistamaan tehtyjä valintoja jauhepuhdistimien (positio 2205010101) osalta. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että ”Pyytäisin kohteliaimmin Teitä tarkistamaan valintanne jauhepuhdistimen valinnasta. Valittu tuote on vain 1,03 € edullisempi mutta edustaa teknisesti jo vanhentunutta tekniikkaa. Lisäksi kaikki taustatiedot puhdistettavuudesta ja sterilisoinnista puuttuvat. Lisäksi NSK puhaltimessa on tehostettukaksois- suutin järjestelmä jauheen homogenisoimisiksi. Olette kuitenkin valinneen NSK jauhepuhaltimet W&H, ja Sirona liittimiin, laite on kuitenkin sama vain KaVo liitinyhdeiste erottaa sen."

Lisäksi liitteen 2 oikaisuvaatimuksessa todetaan positioon 2201020201 tehdystä valinnasta, että ”Valintanne Varios momenttiavaimesta mitätöi takuut ja vastuut NSK Varios laitteista ja kärjistä. Tehtaan lausunnon mukaan emme voi vahvistaa kärkien oikeaa momentti kiristystä.”

Hankintayksikön perustelut

Hankintayksikkö toteaa, että position 2300020301 osalta hankintayksikkö on tehnyt virheellisen valinnan ja oikaisuvaatimus on perusteltua muuttaa vaatimuksen (liite 1) mukaisesti.

Liitteen 2 mukaisiin oikaisuvaatimuksiin hankintayksikkö toteaa, että jauhepuhdistimien valinnassa on toimittu tarjouspyynnössä esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Lisäksi positioon 2205010101 on valittu useita erilaisiin liittimiin sopivia jauhepuhdistimia, joten edellä mainitun position osalta hankintayksikkö ei katso, että valintojen muuttaminen olisi perusteltua.

Positioon 2201020201 kohdistuneeseen mainintaan oikaisuvaatimuksessa hankintayksikkö toteaa, että positioon on valittu kaikkien tarjoajien tarjoamat, toisistaan poikkeavat momenttiavaimet, jotta kaikkiin erilaisiin hammaskivenpoistolaitteiden kärkiin olisi valittuna laitteeseen sopiva momenttiavain. Momenttiavaimen tarjoaja vastaa siitä, että tarjottu ja valittu tuote on sellainen, että se ei aiheuta laitteen tai kärjen rikkoutumista. Hankintayksikkö toteaa, että päätöstä ei position 2201020201 osalta ole perusteltua syytä muuttaa.

Korjattu vertailutaulukko

Oikaisuvaatimuksen perusteella tehty muutos tuotevalintaan on merkitty tämän asian liitteenä olevaan korjattuun vertailutaulukkoon punaisella tekstillä (liite 3).

Korjattu vertailutaulukko lähetetään kaikille tarjoajille päätösotteen liitteenä.

Close

This decision was published on 15.05.2019

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

1. Liite 1. Korjaus hankintapäätökseen HEL 2018-007506
2. Liite 2. Oikaisuvaatimus 11.4.2019, suunte
3. Confidential: JulkL 7 § 2 mom

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.