Tarveselvitys, lisätila, Munkkivuoren ala-aste

HEL 2019-004654
More recent handlings
Case 14. / 156 §

Munkkivuoren ala-asteen lisätilan tarveselvitys

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi tarveselvityksen Munkkivuoren ala-asteen lisätilasta liitteen mukaisena.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Munkkivuoren ala-aste toimii perusparannetuissa tiloissa osoitteessa Raumantie 2. Tiloissa on koulutoiminnan lisäksi iltapäivätoimintaa ja asukaskäyttöä, mikä lisää mahdollisuuksia yhteistyölle ja tilojen monipuoliseen käyttöön. Oppilaat tulevat kouluun pääosin lähialueelta.

Munkkivuoren ala-asteen tilat on otettu käyttöön 1966 ja ne on perusparannettu vuosina 2018–2019. Rakennuksesta ei löydy riittäviä tiloja koulun toiminnalle. Turvallisen ja terveellisen toimintaympäristön takaamiseksi tarvitaan koulun läheisyydestä lisätilat noin 120 oppilaan ja 6-8 henkilökunnan jäsenen käyttöön.

Lisätiloina voidaan pysyvän ratkaisun valmistumiseen saakka hyödyntää tiloja osoitteessa Laajalahdenkatu 2. Tilat ovat liikenteellisesti hyvin saavutettavissa ja niihin on turvalliset kulkuyhteydet koululta.

Tarveselvitys on tehty kaupunkiympäristön ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan välisenä yhteistyönä. Lisätilatarpeesta on viimeisen vuoren aikana laadittu tarvekuvaus kaupunkiympäristön toimialalle.

Palveluverkko ja väestön muutos

Munkkivuoren ala-aste sijaitsee läntisellä suuralueella Munkkivuoressa Turunväylän pohjoispuolella.

Vuoden 2018 väestöennusteen mukaan alueen 7–15-vuotiaiden lasten ja nuorten määrä kasvaa yli 300:lla vuoteen 2026 mennessä. Kasvusta suuri osa painottuu 2020-luvun alkupuolelle, sillä vuoteen 2022 mennessä 7–12-vuotaiden lasten määrän odotetaan kasvavan 150:lla. Oppilasmäärän kasvun perusteella tarvitaan lisätilat 120:lle oppilaalle peruskoulun läheisyyteen.

Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Lisätilojen mitoituksessa on otettu huomioon rakennuspaikan turvallisuus ja toimivuus sekä koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Nykyiset tilat eivät ole riittävät oppilasmäärälle

Munkkivuoren ala-asteen nykyiset tilat eivät laajuudeltaan riitä täyttämään opetussuunnitelman toiminnalle asettamia vaatimuksia. Riittävän ja toimivan oppimisympäristön takaamiseksi tarvitaan lisätilat koulun käyttöön. Tilat toteutetaan kaupungin suunnitteluohjeiden ja mitoitusperiaatteiden sekä valtakunnallisten määräysten mukaan. Ne luovat toimivan oppiympäristön sekä tarjoavat mahdollisuudet yhteistyöhön ja monipuolisten työtapojen käyttöön. Lisätilat varustetaan toimintoihin tarvittavalla tekniikalla ja niiden kalustamisessa painotetaan yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja valvottavuutta.

Lisätilojen piha-alueena toimii rakennuksen piha-alue ja koulun piha.

Strategian mukaiset, riittävät ja kustannustehokkaat lisätilat tukevat lasten ja nuorten arkea

Lisätilat mahdollistavat strategianmukaisten lähipalveluiden tarjoamisen Munkkivuoren alueella ja parantavat näin koulun oppilaiden arkea. Turvalliset, terveelliset ja riittävät lisätilat luovat hyvät edellytykset Munkkivuoren ala-asteen toiminnalle pysyvien lisätilojen valmistumiseen saakka. Sujuvat yhteydet lisätilaan edistävät yhteisöllisyyttä ja yhtenäistä opinpolkua.

Hyödyntämällä olemassa olevia tiloja luodaan kustannustehokkaasti oppimista ja opetussuunnitelman tavoitteita tukeva oppimisympäristö. Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Aikataulu, mitoitus ja kustannukset

Munkkivuoren ala-asteen lisätilat tarvitaan käyttöön elokuusta 2019.

Hankkeen aikataulussa tulee ottaa huomioon, että koulutilat tulee saada käyttöön aina viimeistään toimintakauden alussa valmiiksi kalustettuna, mikä edesauttaa palveluverkon kehittämistä. Tilojen käyttöönotosta kesken toimintakauden voi aiheutua lisäkustannuksia tuottavia väliaikaisia tilajärjestelyjä ja haittaa asiakkaille.

Lisätilojen arvioidut vuokrakulut ovat noin 250 000 euroa/vuosi. Siivouskustannusarvio on noin 7 300 euroa/vuosi. Muuttokustannusarvio on noin 6 500 euroa ja käynnistämiskustannuksia varataan 42 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Toimintakustannukset eivät hankkeen johdosta nouse. Vanhojen väistötilojen hyödyntäminen väliaikaisena lisätilana on toimintakustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.

Close

This decision was published on 09.05.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Vera Schulman, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 20777

vera.schulman@hel.fi

Attachments

1. Munkkivuoren aa tarveselvitys

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.