Ympäristölupa, Kaarelankuja 2, Senaatti-kiinteistöt
Senaatti-kiinteistöjen betonimurskeen hyötykäyttöä maarakentamisessa koskeva ympäristölupa-asia
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Senaatti-kiinteistöjen betonimurskeen hyödyntämistä maarakentamisessa koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.
Hakija
Senaatti-kiinteistöt, PL 237, 00531 Helsinki
Y-tunnus 1503388-4
Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta
Betonimurskeen hyödyntäminen maarakentamisessa on ympäristöluvan varaista toimintaa ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12 b mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Asian vireilletulo
Ympäristölupahakemus on jätetty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 17.4.2019. Toiminnanharjoittaja anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.
Toiminnan sijaintipaikka, ympäristö ja kaavoitustilanne
Toiminnan sijaintipaikka on Kaarelan kaupunginosan Maununnevalla tonteilla 33079/5 ja 33079/6 osoitteessa Kaarelankuja 2, 00430 Helsinki. Tonteilla toimii Helsingin Suomalais-venäläinen koulu. Välittömästi sijaintipaikan etelä- ja länsipuolella on Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän liittymä. Pohjois- ja itäpuolella alue rajautuu Maununnevan pientaloalueeseen.
Lähimmät asuintalot sijaitsevat välittömästi Kaarelankujan itäpuolella noin 15 metrin päässä koulutonteista. Viereisellä tontilla 33079/4 toimii Suomalais-venäläinen päiväkoti Kalinka.
Sijaintipaikka ei ole luokiteltua pohjavesialuetta eikä alueen pohjavettä hyödynnetä. Pohjaveden virtaussuunta on hakemuksen mukaan alueella idästä länteen. Lähin luonnonsuojelualue on Maununneva, joka sijaitsee noin 1200 metrin päässä.
Koulun käytössä olevat tontit 33079/5 ja 33079/6 on voimassa olevassa asemakaavassa merkitty opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YO). Tonttien omistaja on Senaatti-kiinteistöt. Uudisrakennushankkeen vuoksi tonteille on vireillä kaavamuutos, koska rakennusten sijoittuminen tonteilla muuttuu.
Toiminnan kuvaus
Tonteilta tullaan purkamaan vanhat, vuosina 1964 ja 1985 valmistuneet koulurakennukset ja korvaamaan ne uudisrakennuksilla. Purettavien rakennusten betonia on tarkoitus hyödyntää koulun piha-alueiden, pysäköintialueiden ja urheilukenttien maarakenteissa jakavassa ja kantavassa kerroksessa sekä yleistäytöissä. Hyödyntämisalue kattaa lähes koko tontin 33079/5 uudisrakennuksen ympärille jäävän piha-alueen. Kantavan kerroksen betonimurskeena käytetään Rakennustieto Oy:n Infra-RYL liitteen T18 luokituksen BeM II mukaista mursketta. Jakavan kerroksen betonimurskeen tulee olla luokitukseltaan BeM I – BeM II mukaista. Yleistäytöissä käytetään vähintään luokan BeM IV betonimursketta. Kantavien kerrosten paksuus on 150 mm ja jakavien kerrosten 340-700 mm.
Betonimursketta käytetään maarakenteissa yhteensä noin 16 000 tonnia. Murskekerrokset erotetaan pohjamaasta suodatinkankaalla. Murskekerroksen etäisyys pohjaveden pinnan enimmäiskorkeudesta on vähintään 1 metri. Murskekerrokset peitetään tai päällystetään alueen käyttötarkoituksen mukaisella pinnoitteella tai päällysteellä.
Vanhojen rakennusten purku tehdään lajittelevalla purkutekniikalla. Asbestipurkutyöt tehdään ennen varsinaisen purkutyön aloittamista. Haitta-ainepitoiset pintamateriaalit lajitellaan erilleen purun yhteydessä. Hyödynnettävä betoni murskataan ja välivarastoidaan tontilla 33079/6. Murskauksesta tehdään erillinen ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus (meluilmoitus).
Toiminnan vaikutukset ympäristöön
Betonimurskeen käyttö maarakentamisessa ei lisää itse rakentamisen ympäristövaikutuksia. Murskatun betonin sijoittaminen purkukohteen läheisyyteen vähentää purkujätteen kuljettamisesta aiheutuvia päästöjä sekä neitseellisen maarakentamisaineksen tarvetta kohteessa.
Betonimurskeen hyödyntämiskelpoisuus selvitetään valtioneuvoston asetuksen eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa 843/2017 mukaisin haitta-ainemäärityksin ja hyödynnettävän murskeen tulee alittaa em. asetuksessa kenttärakenteissa käytettävälle murskeelle annetut haitta-aineiden raja-arvot sen mukaisesti, peitetäänkö vai päällystetäänkö mursketta sisältävä rakenne. Tällöin murskeen käytöstä ei aiheudu merkittävästi päästöjä maaperään tai pohjaveteen.
Ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisy
Betonimurskekerroksen läpi suotautuva vesi saattaa muuttua emäksiseksi. Betonimursketta sisältävät rakennekerrokset sijoitetaan vähintään metrin verran pohjaveden pinnan enimmäistason yläpuolelle ja rakenteet peitetään tai päällystetään muulla materiaalilla, jolloin betonin kanssa kosketuksiin joutuva vesimäärä on vähäinen. Suunnitelman mukaan asfaltilla päällystettävillä alueilla päällystekerroksen paksuus on 50 mm ja laatoitettavilla alueilla laatta- ja tasaushiekkakerroksen paksuus on yhteensä 100 mm. Leikkialueiden pinnoitemateriaalit ja niiden paksuudet toteutetaan valmistajan ohjeiden mukaan.
Purkutyöstä ja betonin murskauksesta aiheutuvaa pölyämistä ehkäistään suojaamalla välivarastointikasat sekä tarvittaessa kostuttamalla betonia purku- ja murskausvaiheissa.
Betonin murskauksesta laaditaan erillinen meluilmoitus, jossa selvitetään ratkaisut murskaustoiminnan aiheuttamien meluhaittojen vähentämiseksi.
Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu
Betonimurskeen laadunvalvonta toteutetaan, kuten valtioneuvoston asetuksessa 843/2017 määrätään, kenttärakenteissa käytettävän betonimurskeen osalta. Hyödynnettävän betonimurskeen määrä, laatu ja sijoituspaikat dokumentoidaan. Hyödyntämisen päätyttyä laaditaan em. asetuksessa määritelty loppuraportti toteutuneesta jätteen hyödyntämisestä.
Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen
Hakemuksessa ei ole esitetty mitään poikkeuksellisia tilanteita, joihin olisi syytä varautua.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus
Betonimurskeen hyödyntäminen purkukohteeseen sijoitettavan uudisrakennuskohteen täytöissä tukee kiertotalousperiaatetta ja pienentää rakentamisen päästöjä sekä muiden materiaalien tarvetta.
Toiminnan energiatehokkuutta ei ole tarpeen arvioida, koska kyseessä on kertaluonteinen jätteen sijoittaminen maaperään.
Lupahakemuksen käsittely
Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja verkkosivuilla 29.4. – 28.5.2019 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Kaarela-seura ry:lle.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalveluiden ympäristönsuojeluyksikkö on tehnyt tarkastuksen toiminnan sijaintipaikalla 24.5.2019.
Hakemusta koskevat muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksesta ei jätetty kuulutusaikana muistutuksia eikä mielipiteitä.
Lausunnot
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden ympäristöpalveluiden ympäristöterveys-yksikön päällikkö, jolle kunnan terveydensuojeluviranomaiselle kuuluvien lausuntojen antaminen on delegoitu (kaupunkiympäristölautakunta 18.5.2018, 103 §), toteaa, että ympäristöpalveluiden ympäristönsuojeluyksikön kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi valmistelemassa asiassa on terveydensuojeluun liittyvät näkökohdat otettu riittävästi huomioon eikä erillisen lausunnon antamista ole pidettävä tarpeellisena.
Ympäristölupahakemuksesta ei ole pyydetty muita lausuntoja.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Senaatti-kiinteistöille ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan betonimurskeen hyödyntämiselle maarakentamisessa osoitteessa Kaarelankuja 2 00430 Helsinki hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.
Toiminta:
1. Kohteen maarakentamisessa saa hyödyntää enintään 16 000 tonnia purettavan Suomalais-venäläisen koulun rakenteista valmistettavaa betonimursketta (17 01 01). Mursketta ei saa käyttää uudisrakennusten alapuolisissa täytöissä. (YSL 52 ja 58 §)
2. Toiminnanharjoittajan tulee nimetä betonimurskeen hyödyntämisestä vastuussa oleva henkilö, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristönsuojeluyksikölle. (YSL 52 §, JäteL 141 §)
3. Betonimurskeen maarakentamisessa hyödyntämisen aloittamisesta tulee ilmoittaa ympäristönsuojeluyksikölle vähintään viikkoa ennen töiden aloittamista. (YSL 52 §, JäteL 122 §)
Ympäristöhaittojen ehkäiseminen:
4. Hyödynnettävän betonimurskeen haitallisten aineiden pitoisuudet eivät saa ylittää valtioneuvoston asetuksen 843/2017 liitteessä 2 kenttärakenteissa käytettävälle betonimurskeelle annettuja raja-arvoja sen mukaisesti, pinnoitetaanko vai peitetäänkö rakenne. Betonimurskeen laadunhallinta tulee toteuttaa valtioneuvoston asetuksen 843/2017 liitteessä 3 kuvatun mukaisesti. (YSL 52 §, VNA 843/2017)
5. Murskekerrosten tulee olla paksuudeltaan alle 1,5 metriä ja niiden etäisyyden pohjaveden pinnan enimmäistasosta tulee olla vähintään 1 metri. Murskekerrokset tulee peittää puhtaalla maa-aineksella tai kestopäällysteellä. Alueilla, joita ei ole päällystetty asfaltilla tai vastaavan tiiveyden omaavalla materiaalilla, tulee murskekerrosten päällä olla vähintään 10 senttimetrin paksuinen kerros pilaantumatonta luonnon maa-tai kiviainesta. (YSL 52 §, VNA 843/2017)
6. Betonimurskeen hyödyntämisestä aiheutuvien pölyhaittojen ehkäisemiseksi mursketta on tarvittaessa kasteltava tai peitettävä kasat. (YSL 52 §)
Muut määräykset:
7. Hyödynnettävän betonin murskauksesta hyödyntämispaikalla tulee tehdä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus ympäristönsuojeluyksikön päällikölle vähintään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. (YSL 52, 118 §)
8. Toiminnanharjoittajan tulee kolmen kuukauden kuluessa betonimurskeen hyödyntämisen päättymisestä toimittaa ympäristönsuojeluyksikölle selvitys lopullisesta maarakenteisiin sijoitetun betonin määrästä ja sijoituspaikoista sekä dokumentit hyödynnetyn betonin laadunhallintaan liittyvästä näytteiden analysoinnista. (YSL 52 §)
Perustelut
Yleisperustelut
Senaatti-kiinteistöjen betonimurskeen hyödyntäminen maarakentamisessa lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.
Lupamääräysten perustelut
1. Lupa on tarpeen rajoittaa koskemaan vain betonimurskeen hyödyntämistä sekä asettaa enimmäismäärä hyödynnettävälle murskeelle hallitun hyödyntämisen varmistamiseksi.
2. Yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
3. Tieto hyödyntämisen aloittamisesta on tarpeen valvontaa varten.
4. Hyödyntämisen edellytyksenä on, että betonimurske on riittävän puhdasta, jotta sitä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa.
5. Murskekerroksen paksuutta, sijaintia ja peittämistä koskevat ohjeet ovat tarpeen betonikerroksen kanssa kosketuksiin joutuvan veden määrän minimoimiseksi.
6. Määräyksen tarkoituksena on vähentää betonimurskeen käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
7. Lupahakemuksessa ei ole selvitetty tarkemmin betonin murskaukseen liittyviä asioita, joten meluilmoituksen tekeminen on tarpeen murskaustoiminnasta aiheutuvien ympäristöhaittojen hallitsemiseksi.
8. Loppuraportointi on tarpeen, koska lupahakemuksessa esitetty murskeen hyödyntämissuunnitelma on arvio, joka saattaa poiketa lopullisesta toteutuksesta.
Vakuus
Jätteenkäsittelytoiminnalta vaadittavan vakuuden asettamista ei ole edellytetty, koska kyseessä on kertaluonteinen jätteen sijoittaminen maaperään eikä vakuudella katettavia kustannuksia sen vuoksi ole toimintaa lopetettaessa. (YSL 59 §)
Luvan voimassaolo
Lupa on voimassa toistaiseksi.
Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)
Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.
Päätöksen täytäntöönpano
Päätös annetaan julkipanon jälkeen.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen ennen kuin päätös on tullut lainvoimaiseksi.
Toiminta on vahvistetun asemakaavan mukaista, joten alueen infrastruktuurin rakentaminen on luvallista ilman ympäristölupaa. Betonin hyödyntämisen osalta alue voidaan tarvittaessa saattaa ennalleen poistamalla maaperään sijoitetut massat alueelta, koska betonimursketta sijoitetaan ainoastaan piha- ja kenttäalueiden maaperään eikä rakennusten alle. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta ei edellytä vakuuden asettamista ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräyksen muuttamisen varalle, koska kyseessä on valtion laitos. (YSL 199 §)
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 9, 16, 17, 27, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58, 59, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 116, 170, 172, 190, 198, 199 ja 205 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 11 ja 13 - 15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 12, 13, 15, 122 ja 141 §
Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa (843/2017)
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2017 (88 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 4 410,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.
Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti 28.6.2019 Helsingin kaupungin ilmoitustaululla osoitteessa Pohjoisesplanadi 11 - 13.
Päätös annetaan julkipanon jälkeen 1.7.2019, jolloin sen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon. Päätös julkaistaan internetissä. Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
This decision was published on 19.06.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
|
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.
Presenter information
Ask for more info
Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009