Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 25.1.2019, Pihlajatie

HEL 2019-004805
More recent handlings
§ 58

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, aitavaurio Pihlajatiellä

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvaushakemuksen, jossa hakija esittää, että Stara on auraustoimillaan vaurioittanut edustamansa asunto-osakeyhtiön tontin rajalla olevaa aitaa 25.1.2019.

Alueen työyksikön selvityksessä todetaan, että Stara on talven aikana käynyt useaan otteeseen poistamassa lunta ja on hyvin todennäköistä, että lumenpoiston yhteydessä työkone on vaurioittanut aitaa. Staralle tuli 9.2.2019 tieto, että lumikasan sulamisvedet valuvat kiinteistön kellariin. Stara on poistanut kyseisen kasan 10.2.2019.

Vaurioituneen aidan osalta hakija esittää vaurion korjausperusteiksi aidalle kesällä 2019 tehdyistä korjauskuluista 10 %, koska aita oli vaurioitunut Staran toimien vuoksi noin 6 metrin matkalta ja koko aita on noin 60 metriä pitkä. Koko aidan korjauskulut olivat 9891,92 euroa ja hakijalle korvataan tästä 989,19 euroa. Korvaus maksetaan hakijan hakemuksessa ilmoittamalle tilille.

Päätöksen perustelut

Stara on aiheuttanut vahingon ja on siten korvausvelvollinen. Hakija on hakemuksessaan esittänyt kehitysehdotuksia vaurioiden välttämiseksi tulevaisuudessa ja ehdotukset on saatettu kaupunkiympäristön toimialan tietoon.

Päätös on viivästynyt tietojärjestelmästä johtuen.

This decision was published on 24.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus
2. Vahingonkorvausvaatimus, saate 17.4.2019
3. Sähköpostikeskustelu Hel 2019-004805
4. Vahingonkorvausvaatimus, liitteet

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.