Hankinta, ryhmäkuljetusten liikennöinti, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-005346
More recent handlings
Case 4. / 97 §
This decisionmaker is no longer active

Ryhmäkuljetusten liikennöinnin hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä ryhmäkuljetusten liikennöinnin hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia, sekä

B. oikeuttaa toimialajohtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää ja hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää toimialan hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Esityksen mukaan lautakunta oikeuttaa nyt toimialajohtajan tekemään päätöksen hankinnasta, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella järjestettävien asiakkaiden ryhmäkuljetusten liikennöinti.

Hankinta on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 25 §:n kohdan 3 mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva palveluhankinta.

Hankintamenettely ja valinnan perusteet

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että valitaan tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Halvimman asiakaskohtaisen liikennöintihinnan tarjonnut palveluntuottaja valitaan kunkin osa-alueen palveluntuottajaksi.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjousten vertailuperusteet. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty myös tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskauden tavoiteltu alkamisajankohta on 1.10.2019. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi tilaajan niin päättäessä.

Sopijaosapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus kirjallisesti soveltaen kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Irtisanominen on mahdollista sekä varsinaisen sopimuskauden että mahdollisen toistaiseksi voimassa olevan sopimuskauden aikana.

Palveluntuottajan irtisanoessa sopimuksen sen on JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohdan 23 mukaisesti vastattava sopimusvelvoitteiden täyttämisestä, kunnes tilaaja on siirtänyt sopimusvelvoitteiden täyttämisen toiselle toimeksisaajalle, kuitenkin enintään kahdentoista (12) kuukauden ajan.

Irtisanominen ei aiheuta maksuseuraamuksia.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun tarpeen mukaisesti.

Close

This decision was published on 29.05.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 94, 95, 97 (A), 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109 ja 121 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 96, 97 (B), 98, 110, 111 ja 120 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991

tuomas.paivinen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HanL §60, §138
2. Confidential: HanL §60, §138
3. Confidential: HanL §60, §138
4. Confidential: HanL §60, §138
5. Confidential: HanL §60, §138
6. Confidential: HanL §60, §138
7. Confidential: HanL §60, §138
8. Confidential: HanL §60, §138
9. Confidential: HanL §60, §138
10. Confidential: HanL §60, §138
11. Confidential: HanL §60, §138
12. Confidential: HanL §60, §138
13. Confidential: HanL §60, §138
14. Confidential: HanL §60, §138
15. Confidential: HanL §60, §138
16. Confidential: HanL §60, §138
17. Confidential: HanL §60, §138

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.