Oikaisuvaatimus, rakennuslupapäätös, kiinteistö 40144/4, Pikkaraistie 5, Asunto Oy Kotopolku, Asianajotoimisto Magnusson Oy

HEL 2019-005411
More recent handlings
Case 14. / 144 §

Asunto Oy Kotopolun oikaisuvaatimus pientalojen rakennuslupapäätöksestä, 40144/4, Pikkaraistie 5

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Asunto Oy Kotopolun oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehdin 11.4.2019 § 107 tekemästä rakennuslupapäätöksestä.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin jaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuille.

Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupapäätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehti on 11.4.2019 myöntänyt Pääkaupunkiseudun Tonttirahasto Ky:n hakemuksesta rakennusluvan 40. kaupunginosan korttelin 144 tontille 4, Pikkaraistie 5, neljän asuinpientalon rakentamiselle ja kahden rakennuksen purkamiselle. Rakennussuunnitelmassa ajoliittymä tontille on osoitettu Pikkaraispolun kautta.

Asunto Oy Kotopolun oikaisuvaatimus

Rajanaapuritontin (40144/5, Pikkaraispolku 3) omistaja, Asunto Oy Kotopolku, on säädetyssä ajassa 30.4.2019 tehnyt oikaisuvaatimuksen mainitusta rakennuslupapäätöksestä. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että annettua rakennuslupapäätöstä oikaistaan siten, että liikennejärjestelyt sijoitetaan Pikkaraistien kautta eikä Pikkaraispolun kautta siten kuin annetussa päätöksessä on suunniteltu. Oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee vaatimustaan seuraavasti:

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 85 §:n mukaan "katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset".

Toisin kuin rakennuslupapäätöksessä on argumentoitu, ei liittymän siirto tule missään nimessä lisäämään turvallisuutta alueella, vaan päinvastoin lisää kasvavan liikennemäärän myötä huomattavasti riskiä Pikkaraispolun kevyelle liikenteelle, jossa liikkuu paljon erityisesti lapsia. Pikkaraistiellä kuljettava matka pitensi entisestään, jolloin liikennekohtaamisten määrä päiväkotiin suuntautuvan auto- ja kevyen liikenteen osalta myös lisääntyy merkittävästi. Pikkaraispolun varrella on päiväkoti Kuminaan johtava toinen kulkureitti, joka on etenkin aamuisin ja iltapäivisin varsin tiheässä käytössä jo valmiiksi.

Pikkaraispolku jatkuu kevyen liikenteen väylänä ja toimii asuinalueen merkittävänä kulkuväylänä mm. koululaisille ja työmatkalaisille, eikä sen turvallisuudesta pidä tinkiä. Pikkaraispolku on kapea, eikä mahdollista kahden auton kohtaamista. Tilaa on siis annettava peruuttamalla, joka ymmärrettävästi on turvallisuutta heikentävä tekijä. Pikkaraispolkua ei ole alun perinkään mitoitettu näin suurille liikennemäärille. Talvisin kapeusongelma korostuu entisestään lumikinosten kaventaessa kulkuväylää ja näin ollen on selvää, että tieliikenteen toimivuudessa tulee jatkossa ongelmia.

Valittajan kiinteistöltä ei ole toista reittiä pois, jolloin mm. rakennusaikainen liikenne haittaa merkittävästi kulkemista autolla. Sama tilanne toistuu varmasti jatkossakin mm. muuttojen aikana. Koska valittajan kiinteistöltä ei ole toista reittiä pois, on se näin ollen myös ainut reitti, jota kautta pelastusajoneuvot pääsevät kiinteistölle. Mikäli liikennejärjestelyiden seurauksena liikenne jo ennestään kapealla Pikkaraispolulla lisääntyy, myös turvallisuus vaarantuu aidosti, kun pelastusajoneuvot eivät mahdu sujuvasti liikkumaan Pikkaraispolulla.

Pelastuslain 11 §:n mukaan "kiinteistön omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä ja että ne on merkitty asianmukaisesti". Mikäli liikennejärjestelyt sijoitetaan Pikkaraispolun kautta, pelastuslain pelastustielle asettamat turvallisuus- ja esteettömyysvaatimukset eivät toteudu asianmukaisesti. Lisääntynyt liikenne Pikkaraispolulla tulee myös aiheuttamaan lisääntyvässä määräin meluhaittaa Asunto Oy Kotopolun asukkaille ja näin ollen vähentää alueen viihtyvyyttä.

Edellä esitettyjen perusteluiden nojalla valittaja katsoo, että Helsingin kaupungin antamassa rakennuslupapäätöksessä esitetyn mukainen tonttiliittymän sijoittaminen kyseiselle kadulle (Pikkaraispolku) vaarantaa vaatimukset kadun toimivuudesta, viihtyisyydestä ja ennen kaikkea turvallisuudesta. Näin ollen annettua päätöstä tulee oikaista valittajan esittämällä tavalla.

Rakennusluvan hakijan vastine

Rakennusluvanhakija, Pääkaupunkiseudun Tonttirahasto Ky, on 6.5.2019 antanut oikaisuvaatimukseen seuraavan vastineen:

Suunniteltu ja rakennuslupapäätöksessä hyväksytty ratkaisu tonttiliittymän siirtämisestä Pikkaraispolun varteen uudisrakentamisen yhteydessä on perusteltu ratkaisu, jolla vähennetään tonttiliittymien määrää vilkkaammin liikennöidyllä Pikkaraistiellä, jossa risteyksiä ja tonttiliittymiä on muutoinkin tiheästi
(ks. liitekartta tonttiliittymistä). Suunniteltu ratkaisu on myös yleisten liikennesuunnittelun periaatteiden mukainen, jolloin tonttiliittymät sijoitetaan vähäliikenteisimmille asuntokaduille, mikäli se on mahdollista.

Nykyinen tonttiliittymä sijaitsee lisäksi risteysalueella, josta se on joka tapauksessa turvallisuussyistä siirrettävä. Voimassa olevassa asemakaavassa ei rakennettavalle tontille kohdistu tonttiliittymää koskien muita määräyksiä, kuin ajoaukon maksimileveys 5 m. Leveydestä ei olla poikkeamassa. Lisäksi tonttiliittymän uusi sijainti mahdollistaa tontin muoto huomioon ottaen rakennettavien omakotitalojen näkymien ja pihojen sijoittumisen etelän ja lännen suuntiin.

Oikaisuvaatimuksessa vedotaan Pikkaraispolun turvallisuuteen, josta on toki tärkeä huolehtia, mutta suunnitelma perustuu laajempaan näkemykseen alueen liikenneturvallisuudesta, jolloin avainasemassa on vilkkaammin liikennöidyn Pikkaraistien turvallisuus, jota tonttiliittymä rakennettavalta tontilta samoilla perusteilla huonontaisi ja joka olisi alueen kokonaisturvallisuuden kannalta näin huonompi ratkaisu.

Pikkaraispolulta on nykyisellään tonttiliittymä vain oikaisuvaatimuksen tehneelle taloyhtiölle. Viereinen päiväkoti on rajattu Pikkaraispolun suuntaan kiinteällä verkkoaidalla, josta ei ole portteja tai aukkoja Pikkaraispolun suuntaan. Verkkoaidassa on portti jalankululle päiväkodin itäsuuntaan puistoalueelle, joka on tarkoitettu idän suunnasta kevyen liikenteen väylältä saapuville ja sinne suuntaaville. Pääosa päiväkodin liikenteestä ja kaikki ajoneuvoliikenne päiväkodille tapahtuu Pikkaraistien suunnasta.

Rakennettavalle tontille sijoitetaan suunnitelmien mukaisesti enemmän autopaikkoja, kuin asemakaavan vähimmäisvaatimus edellyttäisi, jotta rakennettavan tontin pysäköinti ei kuormita alueen kadunvarsia tai esimerkiksi päiväkodin pysäköintipaikkoja. Asemakaavan autopaikkavaatimus olisi vain 1ap/asunto= 4 autopaikkaa. Tontille suunnitellussa ratkaisussa on esitetty rakennettavaksi 8 nurmikiveyksellä päällystettyä autopaikkaa. Autopaikat on sijoitettu hajautetusti tontille ja autojen kääntäminen omalla tontilla on mahdollista, eikä tontilta ole tarvetta poistua peruuttamalla kadulle.

Pikkaraispolun alussa on rikkoontunut liikennemerkki, joka on todennäköisesti kieltänyt pysäköimisen Pikkaraispolulla. Rikkoontuneesta liikennemerkistä on tehty pääsuunnittelijan toimesta ilmoitus kaupungin katu- ja Puisto-osastolle. Pikkaraispolulla tulee jatkossakin olla voimassa pysäköintikielto, jotta kapeahko katu pysyy auki kaikelle liikenteelle. Skenaariolähtöisesti tarkasteltuna uusi ajoliittymä Pikkaraispolulla vähentää todennäköisyyttä sille, että rakennettavan tontin ajoneuvoja pysäköidään luvattomasti Pikkaraispolulle, koska se aiheuttaisi haittaa myös tontin omalle liikenteelle. Tämä siis verrattuna tilanteeseen, jossa liittymä olisi Pikkaraistien kautta ja ainut Pikkaraispolkua käyttävä tontti olisi oikaisuvaatimuksen tehnyt taloyhtiö.

Pelastusajoneuvojen pääsyä tonteille suunniteltu ratkaisu ei nähdäksemme heikennä. Jaamme näkemyksen, jonka mukaan Pikkaraispolku ja muutkin kulkutiet on pidettävä ajokelpoisina ja esteettöminä, eikä suunniteltu rakentaminen nähdäksemme vaaranna Pelastuslain 11 §:n toteutumista. Ajoneuvoliikenne Pikkaraispolulla ei nähdäksemme aiheuta sellaista meluhaittaa, joka heikentäisi oikaisuvaatimuksen tehneen tontin viihtyvyyttä, tai aiheuttaisi heille haittaa. Pikkaraispolku on yleistä katualuetta, eikä Asunto Oy Kotopolun oma pihatie.

Pikkaraistietä (ja siitä risteävistä kaduista) pitkin kuljetaan nykyisellään 33 asuntoon ja päiväkotiin (perustuu karttapalvelusta laskettuun määrään). Uudisrakentaminen lisäisi asuntojen määrää kolmella, joka ei liene vaikuttavan merkittävästi alueen kokonaisliikennemäärään, mutta paras vaihtoehto on kuitenkin, ettei lisääntyvä liikenne tule suoraan tonttiliittymällä Pikkaraistielle, vaan ohjautuu Pikkaraispolun kautta oikeasta tienristeyksestä.

Näkemyksemme mukaan Pikkaraispolku on asuntokatu, joka täyttää MRL 85 § vaatimukset eikä suunniteltu ratkaisu heikennä kadun toimivuutta, turvallisuutta tai viihtyvyyttä. Myöskään neljän pienen omakotitalon (67 m2/asunto) aiheuttama liikenne ei nähdäksemme kuormita Pikkaraispolkua siinä määrin, että se aiheuttaisi ongelmia liikenteelle, naapurille tai liikenneturvallisuudelle.

Edellä mainituilla perusteilla esitämme, ettei tehtyyn rakennuslupapapäätökseen tehdä oikaisua.

Oikaisuvaatimuksen tekijän kirjelmä

Oikaisuvaatimuksen tekijä on 21.5.2019 antanut rakennusluvan hakijan vastineeseen lausuman, jossa todetaan seuraavaa: Valittaja vaatii 30.4.2019 toimitetun oikaisuvaatimuksen mukaisesti, että tonttiliittymä Pikkaraistie 1 tontille tulisi toteuttaa Pikkaraistien eikä Pikkaraispolun kautta. Niin kuin pääsuunnittelija lausunnossaan toteaa, on Pikkaraispolun turvallisuudesta tärkeä huolehtia. Juuri tätä näkökohtaa valittaja haluaa tässäkin lausunnossaan painottaa. Pikkaraispolku on Pikkaraistietä kapeampi tie ja tonttiliittymän sijoittaminen kapeammalle tielle tulee väistämättä johtamaan turvallisuusriskeihin. Ahtaalla Pikkaraispolulla kääntyminen sekä peruuttaminen on jo valmiiksi haastavaa ja tulee muuttumaan vielä entistä haastavammaksi, mikäli liikenne kadulla lisääntyy. Väistämättömänä seurauksena tästä tulee aiheutumaan se, että kevyen liikenteen kulkijoiden ja etenkin alueella liikkuvien lasten turvallisuus vaarantuu aidosti, kun autot eivät mahdu kunnolla liikennöimään alueella. Ahtaalla kadulla kuljettajan huomio keskittyy tarkemmin ajoneuvon ajamiseen ja mahdollisen toisen auton väistämiseen, jolloin kevyen liikenteen kulkijoiden huomioiminen jää toissijaiseksi.

Päiväkodin pihaan rakennettu verkkoaita sinällään estää kyllä päiväkodin pihassa leikkivien lasten pääsyn Pikkaraispolulle, mutta Pikkaraistien päässä on kuitenkin portti, josta pääsee päiväkodin pihaan. Portti on Pikkaraispolun päästä lähtevän kevyen liikenteen väylän kohdalla ja näin ollen kävellen tai pyörällä päiväkotiin matkaavat käyttävätkin paljon juuri tätä kulkureittiä. Näin ollen lisääntynyt liikenne Pikkaraispolulla tulee vaarantamaan päiväkotiin kulkijoiden turvallisuutta huomattavasti enemmän kuin silloin, jos tonttiliittymä sijoitettaisiin Pikkaraistielle. Tonttiliittymä sen nykyisellä paikalla, Pikkaraistiellä, on huomattavasti turvallisempi ja toimivampi ratkaisu kuin tonttiliittymän sijoittaminen Pikkaraispolulle. Nykyisellä paikallaan tonttiliittymä on tilavammalla paikalla, joka jo itsessään on turvallisuutta lisäävä seikka. Kun tilaa kääntyä ja peruuttaa on enemmän ja jalankulku vähäisempää, voidaan turvallisuusriskejä välttää huomattavasti tehokkaammin.

Edellä mainituin perustein valittaja korostaa, että turvallisuusseikat Pikkaraispolulla vaarantuvat aidosti. Turvallisuusseikka korostuu etenkin niissä tilanteissa, kun kadulla on poikkeuksellisen paljon liikennettä, kuten päiväkodin tapahtumien, muuttojen, syntymäpäivä- tai muiden juhlien aikana, kun alueella liikkuu paljon autoja sekä etenkin onnettomuustilanteissa, kun paikalle tarvitaan suurikokoisia pelastusajoneuvoja. Etenkin viimeiseksi mainituissa tilanteissa liikenteen on yksinkertaisesti toimittava saumattomasti ja helposti, eikä riskiä sen suhteen, että liikenne ei toimikkaan voida ottaa. Edellä esitettyjen perusteluiden nojalla valittaja katsoo, ettei tonttiliittymän sijoittamista Helsingin kaupungin antamassa rakennuslupapäätöksessä esitetyn mukaisesti ja pääsuunnittelijan antamien perusteluiden nojalla voida sallia kyseiselle kadulle (Pikkaraispolku), sillä se vaarantaa ennen kaikkea kadun turvallisuuden. Näin ollen annettua päätöstä tulee oikaista valittajan esittämällä tavalla.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentin mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:
1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen;
2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;
3) rakennus soveltuu paikalle;
4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;
5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä
6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Helsingin rakennusjärjestyksen 17 §:n mukaan tontin ajoneuvoliikenne on suunniteltava ja toteutettava siten, että ajoneuvoliikenteestä ei aiheudu vaaraa.

Voimassa oleva asemakaava

Tontilla on voimassa sisäasianministeriön 20.1.1977 vahvistama asemakaava numero 7480, jossa tontti on osoitettu erillisten enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialueeksi. Autopaikkojen vähimmäismäärä tontilla on 1 autopaikka/asunto. Kullekin tontille saa tehdä ainoastaan yhden enintään 5 m leveän ajoaukon. Olevia pensasaitoja ja olemassa olevia ajoaukkoja on käytettävä hyväksi sekä otettava huomioon sisäänajoaukkoja suunniteltaessa.

Perustelut

Rakennusluvan myöntämisen edellytykset on määritelty maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:ssä. Oikaisuvaatimuksessa mainittu maankäyttö- ja rakennuslain 85 § koskee kadun rakentamista eikä tontin rakentamista, eikä rakennuslupapäätöksellä päätetä kadun rakentamisesta tai sen käyttämisestä. Oikaisuvaatimuksessa mainitun pelastuslain 11 §:n mukaan kiinteistön omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä ja että ne on merkitty asianmukaisesti. Tätä säännöstä sovelletaan sitten, kun rakennuslupa on toteutettu eli rakennukset on rakennettu. Pelastustien sijainti tontilla ratkaistaan rakennusluvassa.

Tontilla voimassa oleva asemakaava ei määrää ajoyhteyden sijoittamisesta. Asemakaavan mukaan ajoyhteyden sijoittaminen joko Pikkaraistien tai Pikkaraispolun puolelle on siten sallittua. Maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n mukaan rakennuspaikalle on oltava käyttökelpoinen pääsytie ja nyt esitetty ajoyhteysratkaisu Pikkaraispolun kautta täyttää tämän vaatimuksen. Ajoyhteydestä ei myöskään aiheudu sellaista haittaa oikaisuvaatimuksen tekijälle, jota maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:ssä tarkoitetaan. Pikkaraispolku on osoitettu ajoneuvoliikenteeseen ja rakennuslupapäätöksessä ei sen johdosta voida ottaa huomioon eri katujen ominaisuuksia.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että ajoneuvoliikenteestä aiheutuisi vaaraa, jos ajoyhteys sijoitetaan Pikkaraispolulle. Luvanhakija katsoo, että alueen ajoneuvoliikenteen kokonaisuusturvallisuus paranisi, jos ajoyhteys sijoitetaan vilkasliikenteisemmältä Pikkaraiskadulta Pikkaraispolulle. Nykyisin tontilla oleva liittymä on Pikkaraiskujan ja Pikkaraistien risteysalueella, jossa sen sijainti on vaarallinen.

Ottaen kaiken asiassa esille tulleen huomioon, niin ajoyhteyden sijoittaminen Pikkaraispolun puolelle, ei aiheuta vaaraa muulle ajoneuvoliikenteelle tai kevyelle liikenteelle, kun noudatetaan liikennesääntöjä. Näin ollen oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 19.06.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Anne Nurmio

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Kantakartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisunhaunalainen rakennuslupapäätös
The attachment will not be published on the internet.
4. Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.
5. Havainnekuva ilmasta
The attachment will not be published on the internet.
6. Havainnekuja Pikkaraistieltä
The attachment will not be published on the internet.
7. Oikaisuvaatimus 30.4.2019
The attachment will not be published on the internet.
8. Oikaisuvaatimus 30.4.2019, liite, valtakirja
The attachment will not be published on the internet.
9. Oikaisuvaatimus 30.4.2019, liite, kartta tonttiliittymän siirrosta
The attachment will not be published on the internet.
10. Rakennusluvan hakijan kirjelmä
The attachment will not be published on the internet.
11. Rakennusluvan hakijan vastine oikaisuvaatimukseen
The attachment will not be published on the internet.
12. Asunto Oy Kotopolku_lausuma 21052019
The attachment will not be published on the internet.
13. Asemakaava numero 7480
The attachment will not be published on the internet.
14. Ilmavalokuva
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.