Hankinta, kriisi- ja tilapäismajoitus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-005447
More recent handlings
Case 20. / 295 §
This decisionmaker is no longer active

Oikaisuvaatimus tilapäismajoituspalvelun hankinnasta (Pääkaupungin turvakoti ry)

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein hylätä Pääkaupungin turvakoti ry:n perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöstä 17.10.2019 (§ 36) koskevan oikaisuvaatimuksen perusteettomana. Oikaisuvaatimus koski tarjouspyynnön kohderyhmää 5: Tilapäismajoitus turvakodista majoitettaville - tuettu asuminen asumisyksikössä.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä määriteltiin hankittavan palvelun vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnön liitteenä oli palvelukuvaus ja sopimusluonnos. Osatarjoukset kohderyhmittäin hyväksyttiin eli tarjoaja saattoi antaa tarjouksen kohderyhmittäin. Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle ehdottomat vähimmäisvaatimukset, joilla pystytään takaamaan palvelulle vaadittu laatutaso, ja vertailu hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.

Valinnat tehtiin kohderyhmittäin halvimman hinnan mukaan siten, että kuhunkin kohderyhmään valittiin 1‒2 palveluntuottajaa (liite 1).

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja on tehnyt Tilapäismajoituksen hankinnasta hankintapäätöksen 17.10.2019 (§ 36).

Valintamenettely

Hankintatyöryhmä käsitteli tarjouspyyntöön saadut tarjoukset ja teki tarjousvertailun. Arvioitu hankintamäärä palvelulle oli 25 tilapäismajoituspaikkaa. Luona Oy tarjosi 15 paikkaa ja Pääkaupungin turvakoti ry 18 paikkaa. Vertailun perusteella kohderyhmään 5 tulivat valituksi ensisijaisuusjärjestyksessä sijalle 1 Luona Oy ja sijalle 2 Pääkaupungin turvakoti ry.

Hankintalain (1397/2016) 3 §:n mukaan kaikkia tarjouskilpailuun osallistuvia on kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Lisäksi hankintalain (1397/2016) 79 § 1 ja 2 momentti edellyttävät, että hankintayksikkö tarkistaa asetettujen vähimmäisvaatimuksien täyttymisen tarjoajien kohdalla.

Hankintalain (1397/2016) 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen.

Oikaisuvaatimus

Hankintapäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt 7.11.2019. Pääkaupungin turvakoti ry on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen määräajan puitteissa (liite 1).

Oikaisuvaatimuksessaan Pääkaupungin turvakoti ry vaatii hankintayksikköä poistamaan osa-aluetta ”tilapäismajoitus turvakodista majoitettaville” koskevan hankintapäätöksensä, keskeyttämään hankinnan ja kilpailuttamaan sen uudelleen. Pääkaupungin turvakoti ry toteaa, että tarjouspyyntö ei ole tuottanut yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia ja toteaa, että tarjouspyynnön ja tarjousten pohjalta on hankala tehdä arviota siitä, miten tarjoajat pystyvät tuottamaan palvelua asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastatakseen.

Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Palvelulta ja palvelun tuottamiseen käytettävän henkilöstön koulutukselta ja kokemukselta edellytetyt vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa, jonka perusteella tarjoaja on voinut määrittää tarjoamansa hinnan palvelulle. Palvelulta ei edellytetä vähimmäisvaatimuksia ylittävää tukea. Palveluntarjoajat ovat sitoutuneet siihen, että palvelu täyttää tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa esitetyt vähimmäisvaatimukset palvelulle.

Asiakkaiden yksilölliset tarpeet käydään läpi tilapäismajoitusta valittaessa ja palvelusuunnitelmaa laadittaessa, jolloin tilaajan edustaja on yhteydessä palveluntuottajiin. Yksilöllisten tarpeiden vaatimukset eivät ylitä palvelukuvauksessa palvelulle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Tarjouspyyntöön ja sen kohteena olevaan kilpailutukseen on ollut mahdollista esittää kysymyksiä tarjouspyyntövaiheessa. Kysymysten viimeinen jättöaika on ollut 9.9.2019. Määräaikaan mennessä jätettyihin kysymyksiin on vastattu viimeistään 16.9.2019. Palvelun vähimmäislaadun ylittävästä laadusta ei esitetty kysymyksiä.

Oikaisuvaatimuksen ratkaisemisen yhteydessä hankintaa on tutkittu kaikilta osin uudelleen. Palvelulta ja palvelun tuottamiseen käytettävän henkilöstön koulutukselta ja kokemukselta edellytetyt vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa selvästi. Muita vähimmäisvaatimuksia palvelulle ei ole asetettu eikä niitä edellytetä.

Sosiaali- ja terveystoimiala sekä hankintayksikkö toteavat, että oikaisuvaatimus on perusteeton eikä perusteita perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksen 17.10.2019 (§ 36) muuttamiseen ole.

Päätöksen liitteet

Tämän oikaisuvaatimuksen johdosta vertailutaulukkoon eikä palveluntuottajien valintaan tule muutosta, joten tämän päätöksen liitteenä ei lähetetä uutta vertailutaulukkoa.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 17.10.2019 § 36

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella tilapäismajoituspalvelua Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille seuraavilta palveluntuottajilta:

Tilapäismajoitus on sosiaalihuoltolain 21§ mukaista asumispalvelua, jota järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista, kiireellistä apua asumisessa tai asumisensa järjestämisessä.

1) Tilapäismajoitus yksin eläville:

1. Luona Oy

2. Hemcare Heinola Oy

2) Tilapäismajoitus yksin eläville, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

1. Luona Oy

3) Tilapäismajoitus pariskunnille ja perheille

1. Luona Oy

4) Tilapäismajoitus perheille, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

1. Luona Oy

5) Tilapäismajoitus turvakodista muuttaville

1. Luona Oy

2. Pääkaupungin turvakoti ry

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 4 400 000 euroa.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm tiloista, henkilöstöstä ja toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Tilapäismajoitus on sosiaalihuoltolain 21§ mukaista asumispalvelua, jota järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista, kiireellistä apua asumisessa tai asumisensa järjestämisessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2019-005447 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §160 (13.08.2019). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Tilapäismajoituspalveluiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin 26.8.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 30.9 klo 12.00 mennessä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.

Kilpailutuksessa hankinnan kohteita oli viisi (5):

1. Tilapäismajoitus yksin eläville

2. Tilapäismajoitus yksin eläville, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

3. Tilapäismajoitus pariskunnille ja perheille

4. Tilapäismajoitus perheille, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

5. Tilapäismajoitus turvakodista majoitettaville

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 30.9.2019 klo 12.00 mennessä saapui kolme (3) tarjousta (liite 1).

Tarjouksensa jättivät:

Hemcare Heinola Oy

Luona Oy

Pääkaupungin turvakoti ry

Tarjoukset kohderyhmittäin:

Kohderyhmä 1: Hemcare Heinola ja Luona Oy

Kohderyhmä 2: Luona Oy

Kohderyhmä 3: Luona Oy

Kohderyhmä 4: Luona Oy

Kohderyhmä 5: Luona Oy ja Pääkaupungin turvakoti ry

Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä tarjoukselle esitetyt soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset. Yhdeltä palveluntuottajalta pyydettiin täsmennyspyyntö asuntojen sijaintiin ja esteettömyyteen liittyen. Täsmennyspyynnön vastaus vahvistaa tarjoajan tarjouksessaan antamat tiedot eikä täsmennyspyynnön vastauksella tehty muutoksia määräajassa toimitetun tarjouksen sisältöön.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 % vähimmäiskriteerien täyttyessä. Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella. Palveluntuottajia valittiin jokaiseen kohderyhmään 1-2 tarjotun kapasiteetin ja saatujen tarjousten perusteella.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Henna Niiranen, lännen aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin:

henna.niiranen@hel.fi

Päivi Ilkko, johtava sosiaalityöntekijä, puhelin:

paivi.ilkko@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin:

outi.ekebom@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.08.2019 § 160

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta

A päätti hyväksyä tilapäismajoituspalvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeutti perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan

-tekemään hankinnasta päätöksen

-päättämään optiokauden käyttöönotosta

-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Aleksi Niskanen: Lisätään asialle, että tilapäismajoitusta ei ole tarkoitettu laittomasti maassa olevien majoittamiseen.

Jäsen Aleksi Niskasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Jäsen Aleksi Niskanen jätti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: Jätän eriävän mielipiteen ehdottamaani vastaehdotukseen, joka raukesi sote-lautakunnan kokouksessa kannattamattomana: vastaehdotukseni oli siis "tilapäismajoitusta ei ole tarkoitettu laittomasti maassa olevien majoittamiseen".

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 62843

henna.niiranen@hel.fi

Päivi Ilkko, johtava sosiaalityöntekijä, puhelin: 310 24 319

paivi.ilkko@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183

outi.ekebom@hel.fi
Close

This decision was published on 11.12.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 7.11.2019, Pääkaupungin Turvakoti ry
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 7.11.2019, liite, pöytäkirjanote 17.10.2019
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus 7.11.2019, liite, palvelukuvaus
The attachment will not be published on the internet.
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.