Hankinta, Varhaiskasvatushenkilöstön rekrytointipalvelu, Seure Henkilöstöpalvelut Oy

HEL 2019-005638
More recent handlings
Case 5. / 213 §

Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien työvoiman hankinta Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä varhaiskasvatushenkilöstön lastenhoitajien työpanosta syyslukukaudelle 2021 seuraavasti:

  • suomenkieliseen varhaiskasvatukseen 63 kokoaikaista lastenhoitajan varahenkilöä ja 306 lastenhoitajan lyhytaikaista sijaista,
  • ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen 24 kokoaikaista lastenhoitajan varahenkilöä ja 21 lastenhoitajan lyhytaikaista sijaista.
  • lisäksi lastenhoitajan työn perehdytystä jatketaan.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa.

Tehtävällä hankinnan palvelusopimuksella tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta noin 6,67 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarve tehostaa varhaiskasvatushenkilöstön rekrytointia jatkuu. Toimialla on tarve varmistaa, että varhaiskasvatuksen äkillisiin poissaoloihin saadaan varahenkilöitä ja sijaisia. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt keväästä 2019 alkaen (28.5.2019 § 164) hankkia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä varhaiskasvatuksen lastenhoitajien varahenkilöstöpalvelua. Palvelua on hankittu sekä kokoaikaisen lastenhoitajan työhön että lastenhoitajan sijaisten hankintaan.

Palveluhankintaa jatketaan syksyllä 2021. Kyseessä on lakisääteisen toiminnan turvaaminen ja sillä täydennetään omaa henkilöstöä. Hoidossa olevien lapsien ja hakijamäärien perusteella henkilöstötarpeen ennakoidaan olevan syksyllä 2021 seuraava:

  • Suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa yhteensä 63 pitkäaikaista lastenhoitajan varahenkilöä ja lyhytaikaisia päivittäistä sijaisia 306 (+-20 %) päivittäin.
  • Ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa yhteensä 24  pitkäaikaista lastenhoitajan varahenkilöä ja lyhytaikaista päivittäistä sijaista 21 (+-20 %).

Lisäksi varmistetaan saatavuutta hankkimalla lastenhoitajan työn perehdytystä ajalle 16.8.2021 – 2.12.2021.

Kokonaiskustannukset syksylle 2021 jakautuvat seuraavasti: Suomenkielinen varhaiskasvatus noin 5,91 miljoonaan euroa ja ruotsinkielinen varhaiskasvatus noin 0,76 miljoonaan euroa. Kokonaishankinta 6,67 miljoonaan euroa. Palvelusta aiheutuvat kustannukset on huomioitu varhaiskasvatusyksiköiden käyttömenoissa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (20.10.2020 § 250).

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n ja Helsingin kaupungin kanssa on voimassa oleva puitesopimus (10/2015). Sopimuksen mukaan palveluntuottaja, ja tilaaja voivat tehdä puitesopimusta tarkentavia palvelusopimuksia joissa sovitaan palvelun tuottamisen käytännön toimintatavoista erikseen sopijaosapuolten kesken. Nyt tehtävällä hankinnalla tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta. Helsingin kaupunki on valmistelemassa Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa uutta puitesopimusta vuoden 2021 aikana.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy on Helsingin kaupungin osittain omistama voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Seure Henkilöstöpalvelut Oy välittää omistajilleen työvoimaa sekä lyhyisiin sijaisuuksiin että pidempiaikaisiin työsuhteisiin. Seure Henkilöstöpalvelut Oy täyttää Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:ssä määritellyn sidosyksikkömääritelmän. Määritelmän mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään.

Close

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.11.2020 § 284

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä varhaiskasvatushenkilöstön lastenhoitajien työpanosta kevätlukukaudelle 2021 seuraavasti:

  • vähintään 73 kokoaikaista varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa ja
  • noin 340 varhaiskasvatuksen lyhytaikaista lastenhoitajan sijaista.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa.

Tehtävällä hankinnan palvelusopimuksella tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 6,93 miljoonaa euroa (alv 0 %).

26.05.2020 Ehdotuksen mukaan

21.01.2020 Ehdotuksen mukaan

28.05.2019 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Kirsti Tanttu, henkilöstösuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86281

kirsti.tanttu@hel.fi
Close

This decision was published on 03.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Sirpa Seppälä, hr-asiantuntija,, puhelin: 09 310 32571

sirja.seppala@hel.fi

Attachments

1. Puitesopimus vuodelta 2015

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.