Yleinen ideakilpailu 2019-2020, Itä-Helsingin keskusta

HEL 2019-005681
More recent handlings
§ 125

Itä-Helsingin keskusta, kansainvälinen ideakilpailu, arvostelupöytäkirjan hyväksyminen ja kilpailun päättäminen

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä Itä-Helsingin keskusta, kansainvälisen ideakilpailun tulokset ja palkkioiden ja lunastusten maksamisen liitteenä olevan palkintolautakunnan arvostelupöytäkirjan mukaisesti sekä hyväksyä kilpailun järjestämisestä aiheutuneet kulut määrältään yhteensä 389 882,00 euroa. Palkinnot ja lunastukset ovat yhteensä 250 000 euroa (alv 0 %).

Maankäyttöjohtaja päätti lisäksi hylätä kilpailun 1. vaiheeseen jätetyn kilpailuehdotuksen nimimerkillä ”Hill-sinki”, koska se toimitettiin myöhässä sähköpostin välityksellä sekä kilpailun 1. vaiheeseen jätetyn kilpailuehdotuksen nimimerkillä ”East Hip Hop”, koska se oli kilpailuohjelman vastaisesti toimitettu tulosteena postitse.

Päätöksen perustelut

Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala järjesti yleisen kansainvälisen kaksivaiheisen ideakilpailun Itäkeskuksen keskeisimpien alueiden sekä Puotilan metroaseman seudun suunnittelusta.

Kilpailun tarkoituksena oli löytää innovatiivisia ja innostavia, Helsingin hiilineutraaliuustavoitetta tukevia sekä teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisia ehdotuksia alueen jatkosuunnittelun pohjaksi. Kilpailun tuloksia hyödynnetään tulevien asemakaavan muutosten laatimisessa.

Tavoitteena oli tuoda uusia toimintoja joukkoliikenteen solmukohtana ja kaupallisten palvelujen keskittymänä tunnetulle alueelle ja muuttaa se läpikulkukeskuksesta kaupunkimaiseksi ja eläväksi Itä-Helsingin keskustaksi, jonka vahvuutena on alueen omaleimainen ja monikulttuurinen identiteetti.

Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa tehtävänä oli esittää visio tulevaisuuden Itä-Helsingin keskustasta. Palkintolautakunnan suunnitelmana oli valita kilpailun toiseen vaiheeseen 3–5 parhaaksi ja kehityskelpoisimmaksi arvioimaansa kilpailuehdotusta.

Kilpailun toisessa vaiheessa vision pohjalta laadittiin konkreettisempia suunnitelmia, joilla tuli osoittaa vision toteuttamiskelpoisuus.

Kilpailusta ilmoittaminen

Suunnittelukilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 19.6.2019 Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa Tenders Electronic Daily:ssä (TED).

Lisäksi kilpailukutsu julkaistiin kilpailun verkkosivuilla http://www.itahelsinginkeskusta.com., SAFA:n verkkosivujen kilpailukalenterissa, SAFA:n jäsentiedotteessa sekä Arkkitehtiuutisissa.

Kilpailusta järjestettiin avoin kilpailuseminaari 7.8.2019 klo 10.00-12.00 kulttuurikeskus Stoan Musiikkisalissa.

Kilpailuseminaarissa oli mahdollista esittää kilpailun järjestäjälle kysymyksiä. Kilpailuseminaarissa esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin kilpailun verkkosivuilla 23.8.2019 mennessä (liite).

Kilpailun vaiheet

Kilpailun ensimmäisen vaiheen käsittely

Ensimmäisen vaiheen kilpailuehdotukset tuli jättää sähköisesti kilpailun verkkosivujen kautta. Määräaikaan 25.10.2019 klo 16.00 mennessä ehdotuksia saapui 48 kappaletta.

Kilpailuehdotus nimimerkillä ”Hill-sinki” hylättiin, koska se toimitettiin myöhässä sähköpostin välityksellä. Lisäksi kilpailuehdotus nimimerkillä ”East Hip Hop” hylättiin, koska se oli kilpailuohjelman vastaisesti toimitettu tulosteena postitse.

Muut kilpailuehdotukset olivat kilpailuohjelman vaatimusten mukaisia.

Kilpailuehdotusten arvostelu suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Palkintolautakunta kokoontui yhteensä kolme kertaa. Lisäksi valmisteleva työryhmä kokoontui kolme kertaa. Palkintolautakunnan kokouksissa ryhmiteltiin kilpailuehdotukset ala-, keski- ja yläluokkiin ja valittiin neljä ehdotusta jatkokehitettäväksi.

Kilpailun toiseen vaiheeseen valittiin seuraavat ehdokkaat:

  • Helsinki East Village
  • JALAN JALOIN
  • ITIS SITI
  • Itä-Helsingin Glokaali keskusta.

Kaikille kilpailun toiseen vaiheeseen valituille työryhmille maksettiin kullekin 25 000 euron (0 %) osuus palkinto- ja lunastussummista toisen vaiheen alkaessa.

Kilpailun toisen vaiheen käsittely

Toisen vaiheen kilpailuehdotukset tuli jättää 25.6.2020 klo 16 mennessä. Ehdotuksia saapui 4.

Kaikki toisen vaiheen kilpailuehdotukset olivat kilpailuohjelman vaatimusten mukaisia.

Kilpailuehdotusten arvostelu suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Palkintolautakunta kokoontui yhteensä 3 kertaa arvioidakseen ehdotuksia. Kilpailusihteeri ja asiantuntijat eivät osallistuneet päätöksentekoon.

Kilpailun ratkaisu

Palkintolautakunta päätti yksimielisesti jakaa palkinnot ja lunastukset seuraavasti:

  • 1. palkinto 90 000 euroa ehdotukselle JALAN JALOIN
  • 2. palkinto 80 000 euroa ehdotukselle ITIS SITI
  • lunastus 40 000 euroa ehdotukselle Helsinki East Village
  • lunastus 40 000 euroa ehdotukselle Itä-Helsingin Glokaali keskusta.

Kilpailusäännöt

Kilpailussa noudatettiin hankintalain 54 – 55 § mukaisia suunnittelukilpailuja koskevia säännöksiä sekä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n kilpailusääntöjä. Kilpailun järjestäjät, palkintolautakunta ja Suomen Arkkitehtiliiton kilpailuasiantuntija olivat hyväksyneet kilpailuohjelman liitteineen.

Jatkotoimeksiannot

Kilpailuohjelman kohdan 4.6. mukaisesti, kilpailun järjestäjän tavoitteena on, että kilpailun voittaja jatkaa kilpailuehdotuksen kehittämistä asemakaavan viitesuunnitelmaksi Helsingin kaupungin ohjauksessa.

Suunnittelukilpailun voittajan tai voittajien kanssa voidaan tehdä palveluhankintasopimus 40 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaisesti.

Kyseessä on palveluhankinta, joka tehdään suunnittelukilpailun perusteella ja joka on suunnittelukilpailun sääntöjen mukaan tehtävä kilpailun voittajan kanssa, tai jos voittajia on useita, näistä jonkun kanssa; tällöin kaikki voittajat on kutsuttava osallistumaan neuvotteluihin.

Päätös mahdollisen jatkotyön hankinnasta tehdään erikseen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 23.12.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anri Linden, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37352

anri.linden@hel.fi

Mikko Näveri, arkkitehti, puhelin: 09 310 37331

mikko.naveri@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Arvostelupöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.
2. Kilpailuohjelma
The attachment will not be published on the internet.
3. Kilpailuun saapuneet kysymykset ja annetut vastaukset
The attachment will not be published on the internet.
4. Record_Unofficial translation
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.