Hankesuunnitelma, Agronominkatu 22, Latokartanon peruskoulu, sisäilmakorjaukset

HEL 2019-006188
More recent handlings
Case 8. / 70 §

Latokartanon peruskoulun, Agronominkatu 10, sisäilmakorjausten hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteessa Agronominkatu 22 sijaitsevan Latokartanon peruskoulun sisäilmakorjaukset 11.2.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että sen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 400 000 euroa maaliskuun 2019 kustannustasossa (THI 185,7) ja enimmäislaajuus on 5 088 brm².

Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Koulussa on havaittu sisäilmaongelmia ja puutteita ilmanvaihdossa.

Kohteessa on tehty jo hätätyönä tiivistyskorjauksia Staran toimesta vuosina 2017 ja 2018.

Rakennuksen opetustilaosien eli ”aulojen” 1 (”Piha”), 2 (”Metsä”), 3 (”Niitty”) ja 4 (”Viljapelto”) ilmanvaihtojärjestelmä muutetaan osin painovoimaisesta järjestelmästä täysin koneelliseen järjestelmään.

Samalla olemassa oleva koneellinen ilmanvaihto kunnostetaan ja säädetään.

Kussakin aulassa on enimmillään noin 150 oppilasta. Kaikissa auloissa osa luokista on aineopetusluokkia ja oppilasmäärä vaihtelee jonkin verran eri päivinä ja kellonaikoina.

Muutostyöt suunnitellaan ja vaiheistetaan siten, että erityisiä väistötiloja ei tämän työn vuoksi tarvitse rakentaa koulun yhteyteen.

Rakennustekniset työt:

Havaittujen ilmavuotojen korjaus
Uuden LVI-järjestelmän vaatimat muutokset.
Uusi IV-konehuone ullakolle ja poistokonehuoneet vesikatolla 2 kpl.
Uusia läpivientireikiä iv-kanaville soluissa 1 ja 2.
Tarvittavat vesikattomuutokset (uusia läpivientejä ja haalausaukkoja).
Tuloilmatornien lämmöneristäminen.
Savunpoistoikkunoiden lisäys solujen auloihin.
Lisääntyneen huoltotarpeen ja turvallisuuden vaatimat kulkusillat, portaat ja muut rakenteet.
Huoltoyhteyden järjestäminen ulkokautta katolle uusittavan ulkoportaan kautta.
Aulojen ja salin alakattojen uusiminen ja pinnoittamattoman vaimennusvillan vaihto.
Sisäakustiikan vaatimat parannukset

LVI-tekniset työt

Opetussiipien painovoimaisen ilmanvaihtojärjestelmän muutos lämmöntalteenotolla varustettuun koneelliseen ilmanvaihtoon.
Opetussiipien luokkatiloissa ja solujen auloissa koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän vaatimat muut muutokset.
Koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän uudet kanavat ja päätelaitteet.
Ilmanvaihdon suunnittelussa varaudutaan siihen, että joitakin varastotiloja muutetaan opetuskäyttöön myöhemmin.
Luovutaan opetustilojen CO2-ohjauksesta.
Lämmöntalteenoton lisäyksen myötä ilmanvaihdon lämmitysenergian tarve pienenee.
Ks. viitesuunnitelmat

Sähkötekniset työt

Sähköteknisissä töissä puretaan kaapeloinnit ja hyllyt reiteiltä joihin on tarkoitus asentaa uuden LVI-kanavat.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Tilakustannus käyttäjälle

Korjaus- ja muutostöiden jälkeinen sisäisen vuokrauksen periaatteella (Khs 14.12.2015) määritelty kokonaisvuokra on 22,05 euroa/m²/kk koostuen 18,04 euron/m²/kk pääomavuokrasta ja 4,01 euron/m²/kk ylläpitovuokrasta. Kokonaisvuokra on yhteensä 112 190 euroa/kk ja 1 346 285 euroa/vuosi. Vuokranmääräytymisperusteena on koko kiinteistön huoneistoala 5 088 htm². Vuokraperusteena on 3 %:n tuottovaatimus, Vuokra-arvio perustuu enimmäiskustannukseen. Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden rakennuskustannusten mukaan.

Aikataulu ja toteutus

Hankkeen toteutuksesta vastaa kaupunkiympäristön toimialan rakennuttamispalvelu toteutusmuotona kokonaisurakka. Kiinteistön ylläpidosta vastaa ylläpitopalvelu. Hankkeen suunnittelu on aloitettu maaliskuussa 2018. Hankkeen valmistuminen ja käyttöönotto ovat tavoitteena heinäkuun loppuun mennessä 2021.

Close

This decision was published on 01.07.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Ask for more info

Marko Kumpulainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 40311

marko.kumpulainen@hel.fi

Kalevi Hinkkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 43867

kalevi.hinkkanen@hel.fi

Attachments

2. Kustannusarvio (HKA) 30.4.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.