Oikaisuvaatimus, päätös 23.5.2019, Helsingin aikuislukion lehtorin määräaikainen virkasuhde

HEL 2019-006224
More recent handlings
Case 37. / 226 §

Oikaisuvaatimus määräajaksi lehtorin virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Helsingin aikuislukion rehtorin 23.5.2019 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt 24.5.2019 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Helsingin aikuislukion rehtorin 23.5.2019 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut Helsingin aikuislukioon sijoitettuun matematiikan, fysiikan ja kemian lehtorin virkaan määräajaksi 1.8.2019 - 31.7.2020 filosofian maisteri **********

Helsingin aikuislukion rehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 3.5.2019 (§ 40) tekemään päätökseen perustuen avoimen tehtävän määräaikaisen opettajanviran hoitajan ottaa lukion rehtori.

Hakuprosessista

Helsingin aikuislukion matematiikan, fysiikan ja kemian lehtorin tehtävä on ollut julkisesti haettavana 15.4. - 29.4.2019.

Virkaa haki hakuajan kuluessa 11 henkilöä, joista 2 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset kaikissa kolmessa aineessa. Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytettiin vahvaa kielitietoista opettajuutta, nykyaikaisten opetusmenetelmien ja opetusteknologian hallintaa. Lisäksi eduksi katsottiin kokemus aikuisten maahanmuuttajien opetuksesta (erityisesti aikuisten perusopetus).

Haastatteluun kutsuttiin kummatkin kelpoisuusvaatimukset kaikissa kolmessa aineessa täyttäneet hakijat, joista oikaisuvaatimuksen tekijä oli toinen. Ennen haastattelupäivää toinen kelpoisuusvaatimukset täyttäneistä hakijoista peruutti hakemuksensa. Rehtorin lausunnon mukaan haastatteluun kutsuttiin lisäksi määräajaksi virkaan valittu, joka täyttää kelpoisuusvaatimukset matematiikassa ja fysiikassa. Hänellä on lisäksi perusopinnot kemiassa.

Asian oikeudellinen arviointi

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista, koska hän on hakijana pätevin.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 10 §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta lukiossa.

Em. lain 23 §:n mukaan opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei määräystä annettaessa ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Virkaan valittu on valmistunut filosofian maisteriksi pääaineena matematiikka vuonna 2007. Hän on kelpoinen toimimaan matematiikan ja fysiikan lehtorina lukiossa. Hänellä on ollut kemia sivuaineena (15 ov). Virkaan valitulla on n. 5 vuoden ja 8 kuukauden opetuskokemus, josta hän on toiminut 5 vuotta ja kolme kuukautta matemaattisten aineiden opettajana Helsingin kaupungilla.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi luonnontieteissä pääaineena matematiikka vuonna 1984. Hän on kelpoinen toimimaan matematiikan lisäksi fysiikan ja kemian lehtorina lukiossa. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on n. viiden vuoden opetuskokemus, joista n. kolme vuotta matematiikan ja kemian opettajana.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on virassa vaadittava muodollinen kelpoisuus kaikissa opetettavissa aineissa, kun tehtävään valitulla se on matematiikassa ja fysiikassa. Vaikka kummallakin on opettajakokemusta, heillä ei ole viimeaikaista opettajakokemusta. Määräaikaisesti virkaan valitulla on opettajakokemusta pidemmältä ajalta.

Rehtorin lausunnon mukaan määräaikaisesti virkaan valittu on pitänyt aktiivisesti yllä opettajan ammattitaitoaan ja hän on esim. julkaissut vuonna 2018 Tekniikan laskutaito -oppikirjan. Rehtorin lausunnon mukaan valitulla on lisäksi vahvuutena työskentely monikulttuurisessa oppilaitoksessa sekä pitkä kokemus vieraskielisten opiskelijoiden opettamisesta. Rehtorin lausunnon mukaan virkaan valittu toi myös haastattelussa esille hakemuksessa edellytettyä kielitietoista opettajuutta sekä monipuolisten opetusmenetelmien käyttöä. Oikaisuvaatimuksen tekijää rehtori ei valinnut rehtorin lausunnosta tarkemmin ilmenevillä perusteilla.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut tehtävään hakijoista peruutuksen jälkeen ainoa, jolla on ollut kelpoisuusvaatimusten mukainen kelpoisuus kaikkiin opetettaviin aineisiin. Rehtori arvioi hakijoista määräaikaisesti virkaan valitulla olevan kuitenkin parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen ja että tämä on hakemuksen sekä haastattelussa esille tulleiden seikkojen johdosta kokonaisarvion perusteella taitavin ja soveliain hakija kyseiseen tehtävään. Rehtori on perustanut valintansa hakijoiden hakemuksiin, ansioiden vertailuun sekä hakijoiden haastatteluun.

Esittelijä katsoo rehtorin valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimman ja soveliaimman hakijan kyseiseen haettavana olleeseen lehtorin virkaan määräajaksi. Valitulla henkilöllä on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori on harkintansa mukaan voinut valita määräajaksi kyseiseen lehtorin tehtävään valitsemansa henkilön. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Close

This decision was published on 25.06.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Ask for more info

Anu Kangaste, lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
2. Rehtorin päätös
The attachment will not be published on the internet.
3. Hakuilmoitus
The attachment will not be published on the internet.
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
5. Virkaan valitun hakemus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.