Perhevapaan myöntäminen apulaispormestarille, apulaispormestarin sijaisen valinta ja kaupunginhallituksen jäsenen valinta

HEL 2019-006361
More recent handlings
Case 3. / 204 §

Perhevapaan myöntäminen apulaispormestarille, apulaispormestarin sijaisen valinta ja kaupunginhallituksen jäsenen valinta

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto

  • myönsi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestari Nasima Razmyarille perhevapaata apulaispormestarin tehtävästä 18.7.-31.12.2019, ja
  • valitsi Tomi Sevanderin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestarin sijaiseksi samalle ajalle apulaispormestarille päätetyin eduin.

Lisäksi kaupunginvaltuusto

    Käsittely

    Kaupunginvaltuusto totesi, että valtuutettu Nasima Razmyar on esteellinen osallistumaan asian käsittelyyn asian koskiessa henkilökohtaisesti häntä tai hänen läheistään (kuntalaki 97 §).

    Päätös on ehdotuksen mukainen.

    Close

    Kaupunginvaltuusto valitsi Nasima Razmyarin 7.6.2017 § 585 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestariksi. Nasima Razmyar on hakenut perhevapaata apulaispormestarin tehtävästä ajalle 18.7.-31.12.2019.

    Hallintosäännön 3 luvun 2 §:n mukaan apulaispormestarin valitsee kaupunginvaltuusto. Näin ollen kaupunginvaltuusto valitsee myös apulaispormestarin sijaisen. Sijaiseksi otettavan on oltava valtuutettu tai varavaltuutettu.

    Mikäli apulaispormestarin sijaiseksi esitetään kaupunginhallituksen jäsentä, kaupunginvaltuusto valitsee samalla jäsenen vapautuvalle paikalle. Apulaispormestarin sijaisena ollut henkilö voidaan samassa yhteydessä valita jatkamaan kaupunginhallituksen jäsenenä sijaisuuden päättymisestä lukien.

    Close

    This decision was published on 04.07.2019

    VALITUSOSOITUS

    Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

    Valitusoikeus
    • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
    • kunnan jäsen.
    Valitusaika

    Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Valitusperusteet

    Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

    • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
    • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
    • päätös on muuten lainvastainen.
    Valitusviranomainen

    Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

    Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.hao@oikeus.fi
    Postiosoite:
    Radanrakentajantie 5
     
    00520 HELSINKI
    Faksinumero:
    029 56 42079
    Käyntiosoite:
    Radanrakentajantie 5
    Puhelinnumero:
    029 56 42000

    Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

    Valituksen muoto ja sisältö

    Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

    • päätös johon haetaan muutosta
    • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
    • perusteet, jolla muutosta vaaditaan.

    Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

    Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

    Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

    Valitukseen on liitettävä

    • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
    • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
    • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
    Oikeudenkäyntimaksu

    Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Faksinumero:
    (09) 655 783
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    (09) 310 13700 (Yleishallinto)

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Close

    Presenter information

    Kaupunginhallitus

    Ask for more info

    Jenni Björksten, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36060

    jenni.bjorksten@hel.fi