Hankinta, rakennusurakka, Lpk Louhikko
Lasten päiväkoti Louhikko, uudisrakennus, jaetun urakan urakoitsijoiden valinta
Päätös
A
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Työyhteenliittymä Evälahdet, (Rakennusliike Evälahti Oy Y-0158992-9), (Rakennusliike Evälahti Uusimaa Oy Y-2358373-9) vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen lasten päiväkoti Louhikon uudisrakennuksen rakennusurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 2 974 081 euroa.
B
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Vantaan Teknoilma Oy:n vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen lasten päiväkoti Louhikon uudisrakennuksen LVIA-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 510 000 euroa.
C
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Sähkö Jeesi Oy:n vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen lasten päiväkoti Louhikon uudisrakennuksen sähköurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 223 400 euroa.
D
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 3.7.2019 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.
E
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun rakennuttamispäällikön ja toimitilayksikön päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen, toimitilayksikön päällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset ja muut velvoitteet sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Päätöksen perustelut
Hankesuunnitelma
Hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokouksessa 31.5.2018 § 80 siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 200 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on 5 460 000 euroa arvonlisäverottomana tammikuun 2018 kustannustasossa (tarjoushintaindeksi 180,8). Hankesuunnitelman enimmäishinta toukokuun 2019 kustannustasossa on 5 583 816 euroa arvonlisäverottomana (tarjoushintaindeksi 184,9).
Kustannukset
Hankkeen urakkavaiheen (UKA 3.7.2019) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa toukokuu 2019 arvonlisäverottomana yhteensä 5 282 481 euroa, joka alittaa tarjoushintaindeksillä korjatun hankesuunnitelman enimmäishinnan -5,4 %:lla.
Tarjouspyyntömenettely
Hankinta on jaettuna urakkana kilpailutettu kansallisen menettelyn mukaisesti käyttäen avointa hankintamenettelyä. Tässä urakassa rakennustöiden urakoitsija toimii päätoteuttajana kohteessa.
Urakkakilpailu on julkaistu sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa 9.5.2019.
Urakkatarjoukset
Rakennusurakan töistä jätti 4 urakoitsijaa tarjouksen (alla vertailuhinnat):
Oy Rakennuskultti Ab | 3 834 000 euroa |
Rakennustoimisto Nousiainen Oy | 3 746 000 euroa |
Lapin Teollisuusrakennus Oy | 4 197 000 euroa |
Työyhteenliittymä Evälahdet | 3 074 081 euroa |
LVI-urakan töistä jätti 3 urakoitsijaa tarjouksen (alla vertailuhinnat):
Arina Trio Oy | 550 150 euroa |
Vantaan Teknoilma Oy | 540 600 euroa |
Pakilan Putki Oy | 635 500 euroa |
Sähköurakan töistä jätti 7 urakoitsijaa tarjouksen (alla vertailuhinnat):
Sähköpalvelu Koskela Oy | 274 300 euroa |
Sähkö Jeesi Oy | 237 500 euroa |
Saipu Oy | 293 000 euroa |
Sähköneliö Oy | 330 700 euroa |
Kaunisto-Yhtiöt Etelä-Suomi | 262 300 euroa |
LSK Talotekniikka Oy | 261 900 euroa |
Arina Trio Oy | 263 700 euroa |
Päätösehdotuksen mukaisten urakoitsijoiden soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.
Aikataulu
Rakentaminen alkaa 9/2019 ja rakennuksen suunniteltu valmistuminen on 1/2021. Hanke on viivästynyt hankesuunnitelmassa esitetystä aikataulusta noin 3 kuukautta johtuen toteutussuunnittelun vaatimasta lisäajasta verrattuna hankesuunnitelmassa esitettyyn aikatauluun.
Rahoitus
Hankkeen rahoitus on Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa 2019-2024 vuosina 2019-2020 toteutettavana hankkeena.
Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
This decision was published on 20.08.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 149 § (Päätöskohdasta A-C).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 149 § (Päätöskohdasta D-E).
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Ask for more info
Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843
Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334