Oikaisuvaatimus, rakennuslupa 45-1076-19-A, määräaikaisen päiväkodin rakentaminen

HEL 2019-006522
More recent handlings
Case 17. / 228 §

Kaksi oikaisuvaatimusta määräaikaisesta siirrettävän päiväkodin rakentamista ja aloittamisoikeutta koskevasta rakennusluvasta, Sinivuokonpolku 9

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** sekä ********** tekemät oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 7.5.2019 (§ 169), jolla on myönnetty Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalle lupa määräaikaisen siirrettävän päiväkodin rakentamiselle sekä aloittamisoikeus.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen alainen päätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehti on päätöksellään 7.5.2019 (§ 169) myöntänyt Helsingin kaupungille rakennusluvan kaksikerroksisen tilaelementtirakenteisen päiväkotirakennuksen rakentamiseen viiden vuoden määräajaksi Vartiokylän kaupunginosassa osoitteessa Sinivuokonpolku 9 sijaitsevalle tontille 091-45-49-1. Rakennuspaikalla on ennestään kaksi tilaelementtirakennusta koulukäytössä.

Lisäksi hakijalle on myönnetty aloittamisoikeus koko rakennuksen rakentamiselle ennen luvan lainvoimaisuutta. Aloittamisoikeushakemusta on perusteltu sillä, että tilapaikkatarpeen kasvu syksyllä 2019 edellyttää rakennustyön mahdollisimman nopeaa käynnistymistä.

Uudisrakennuksen julkisivut ovat puuverhousta, vesikate on profiilipeltiä ja katoksissa on bitumikermikate. Saattoliikenne tapahtuu kadunvarsiliikenteenä. Keittiön huoltoliikenne tapahtuu Sinivuokonpolulta huoltopihaan. Suunniteltu rakennus ja piha ovat esteettömyysmääräysten mukaiset. Energiaselvitykseen liitetyn energiatodistuksen mukaan rakennuksen suunniteltu energiatehokkuusluokka on B.

Rakennusvalvontapalvelu on ilmoittanut naapureille lupahakemuksen vireille tulosta. Naapurit ovat huomauttaneet muun muassa liikennejärjestelyistä, lupahakemuksen tiedoksiantoon ja naapurikuulemiseen liittyvistä seikoista, tontilla tehdyistä valmistelevista töistä, talvikunnossapidosta sekä rakennuksen asemoinnista ja korkeudesta.

Hakijan edustaja on antanut huomautuksiin vastineen, jossa todetaan muun muassa, että naapurit on kuultu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti, että tontilla tehdyt työt ovat olleet maankäyttö- ja rakennuslaissa mahdollistettuja valmistelevia töitä ja että liikennejärjestelyt on pyritty tekemään mahdollisimman joustavaksi. Rakennuksen kerroskorkeus hakijan mukaan on normaali tilaelementtiratkaisuissa ja teknisesti rakennus vaatii 800 mm korkean tuuletustilan alapohjaan. Uudisrakennuksessa on kaksi kerrosta, asemakaava mahdollistaisi kolmeen kerrokseen rakentamisen.

Oikaisuvaatimus 1

Kiinteistön ********** toinen omistaja ********** on 23.5.2019 saapuneella oikaisuvaatimuksellaan vaatinut rakennuksen muuttamista asemakaavan mukaiseksi. Lisäksi hän on esittänyt kritiikkiä muun muassa rakennuksen aloittamistyöstä, asemapiirroksen puutteellisuudesta istutusvyöhykkeen osalta sekä liikennejärjestelyistä. Hän on myös ilmaissut huolensa mahdollisesta häiriköinnistä alueella.

Oikaisuvaatimus 2

Kiinteistön ********** toinen omistaja ********** on 24.5.2019 saapuneessa oikaisuvaatimuksessaan kertonut alueen ajoneuvoliikenteeseen ja pysäköintiin liittyvistä ongelmista ja vaatinut, että hänen omistamalleen tontille tulee turvata esteetön ajo kaikissa tilanteissa. Lisäksi hän on toivonut pysäköintikieltoa eräille tontin lähellä sijaitseville alueille.

Vastine

Hankkeeseen ryhtyvä on todennut 26.9.2019 saapuneessa sähköpostissa, että oikaisuvaatimuksissa esitetyt seikat eivät ole sellaisia, joihin rakennuttajan edustaja pystyisi vastaamaan. Hankkeeseen ryhtyvä on lisäksi toiseen, samaan tonttiin liittyvään rakennuslupaan tehtyyn oikaisuvaatimukseen (asia HEL 2019-008935) antamassaan vastineessa todennut, että tulevan päiväkodin tienpuoleinen piha-alue tullaan merkitsemään niin, että asiaton oleskelu on kiellettyä ja vain huoltoajo on sallittua, että päiväkodin piha tullaan aitaamaan ja että tontille tullaan myöhemmin rakentamaan pysyvä päiväkoti ja ala-aste, jotka tulevat korvaamaan paviljonkirakennukset. Uusi rakennus tulee estämään läpiajon tontilla.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 135 §

Rakennusluvan edellytykset asemakaava-alueella

Rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:

1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen;

2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;

3) rakennus soveltuu paikalle;

4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;

5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä

6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Perustelut

Asioiden käsitteleminen yhdessä

Koska oikaisuvaatimukset HEL 2019-006522 ja HEL 2019-006525 koskevat samaa rakennuslupaa, on perusteltua käsitellä ne yhdessä hallintolain 25 §:n nojalla.

Rakentamista valmistelevat työt

Maankäyttö- ja rakennuslain 149 c §:n mukaan rakennustyö katsotaan aloitetuksi, kun ryhdytään rakennuksen perustuksen valutöihin tai perustukseen kuuluvien rakennusosien asentamiseen. Lain 149 d §:n mukaan kaivaminen, louhiminen, puiden kaataminen tai muu näihin verrattava rakentamista valmisteleva toimenpide voidaan tehdä ennen rakennustyön aloittamista noudattaen, mitä maisematyöluvasta säädetään. Näin ollen hakijalla on ollut oikeus tehdä tiettyjä töitä jo ennen varsinaista rakennustyön aloittamista, minkä lisäksi rakennusluvan yhteydessä on myönnetty maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n mukainen aloittamisoikeus koko rakennuksen rakentamiselle.

Asemakaava

Asemakaavamääräyksen mukaan tontin kadun puoleisessa reunassa on oltava vähintään 4 m leveä istutusvyöhyke, joka on istutettava myös puin ja pensain ja jolle saa sijoittaa vain tarpeelliset kulkutiet. Myönnetyssä luvassa tontin Sinivuokonpolun puoleiselle reunalle on sijoitettu asemakaavan mukaisesti tarpeellisia kulkuväyliä sekä jätekatokset. Jätekatosten sijoittamista mainitulle alueelle voidaan pitää sellaisena vähäisenä poikkeamisena asemakaavasta, joka on voitu maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n perusteella myöntää rakennusluvan yhteydessä. Jätekatosten sijoittaminen istutusvyöhykkeelle ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, joten vähäiselle poikkeamiselle asemakaavasta ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaista estettä.

Oikaisuvaatimuksessa istutusvyöhykkeen osalta puutteelliseksi väitetyssä asemapiirustuksessa on maininta siitä, että alueen pintarakenteista, istutuksista, pihavälineistä ym. järjestelyistä toimitetaan erillissuunnitelma. Hankkeeseen ryhtyvä on toimittanut Lupapisteeseen 5.8.2019 pihapiirustuksen, josta edellä mainitut asiat käyvät ilmi.

Voimassaolevan asemakaavan numero 10835 mukaan tontin käyttötarkoitus on julkisten lähipalvelurakennusten korttelialue, joten hanke on käyttötarkoitukseltaan asemakaavan mukainen. Tontille saa rakentaa enintään kolmikerroksisen rakennuksen ja sillä on 6031 m2 rakennusoikeutta, josta on tämän päätöksen jälkeen käytetty 1654 m2. Näin ollen rakennus on myös näiltä osin asemakaavan mukainen.

Lupamääräykset

Maankäyttö- ja rakennuslain 141 §:n mukaan lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Määräykset voivat koskea muun ohessa rakennustyön tai toimenpiteen suorittamista ja niistä mahdollisesti aiheutuvien haittojen rajoittamista. Määräysten sisältöä ei ole rajattu säännöksessä tarkasti, mutta rakennuspaikan ulkopuolella olevalle alueelle vaadittua pysäköintikieltoa tai rakennuksen pihalla tapahtuvan häiriökäyttäytymisen estämistä ei voida pitää sellaisena rakennuslupaan liittyvänä asiana, josta voitaisiin antaa lupamääräys ja jota rakennusvalvontaviranomainen voisi valvoa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 12.11.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

va. yksikön päällikkö
Aarno Alanko

Ask for more info

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Rakennuslupa
The attachment will not be published on the internet.
3. Pääpiirustukset
The attachment will not be published on the internet.
4. Pihapiirustus
The attachment will not be published on the internet.
5. Oikaisuvaatimus 1
The attachment will not be published on the internet.
6. Oikaisuvaatimus 2
The attachment will not be published on the internet.
7. Vastineet
The attachment will not be published on the internet.
8. Asemakaava
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.