Hankinta, kattolumien pudotustyöt, puitejärjestely 2019-2021, kaupunkiympäristön toimiala
Kattolumien pudotustöiden puitejärjestely 2019 - 2021
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Marmeko Oy:n tarjouskilpailusta, koska Marmeko Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat kattolumien pudotustöiden puitesopimukset 15.12.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien viiden (5) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:
- Ikkunahuolto Oy Karttunen
- City-Air Oy
- Oy Malgon Ltd
- Helsingin Kivitekniikka Oy
- Kattotutka Oy.
Puitesopimus tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 16.12.2019 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Tilaaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 15.12.2021.
Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 50 000 - 4 000 000 euroa vuodessa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valitulle toimittajalle yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Runsaslumisina talvina Palveluntuottajien resurssipulan aikana tilaaja voi käyttää puitesopimuksen ulkopuolisia tahoja hetkellisesti paikkaamaan resurssipulaa.
Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää kattolumien pudotustöitä. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 15.12.2021 saakka. Tarjoukset annetaan yhtenä kiinteänä tuntiveloitushintana 15.12.2021 saakka.
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Kattolumien pudotustöiden puitejärjestely 2019 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 27.9.2019.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajiksi valituilla tarjoajilla tulee sopimuskaudella olla tämän puitesopimuksen piiriin kuuluvan toiminnan kattava vastuuvakuutus. Vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.
Tarjoajan liikevaihdon on tullut viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksessä, tai kuluvan tilikauden välitilinpäätöksessä, olla vähintään 200 000 euroa.
Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus ja taloudellinen kantokyky puitesopimuksen piiriin kuuluvien palvelujen tuottamiseen. Tämän arvioimiseksi tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka on kahden (2) viimeisen tilikauden tilinpäätöstietojen tai muun vastaavat tiedot sisältävän luotettavan selvityksen perusteella vähintään vastaavaa tasoa.
Tarjoajalla on oltava esittää referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen suoritettua kattolumien pudotustöiden toimeksiantoa, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset:
- toimeksianto on sisältänyt kattolumien pudotuksen ja poiskuljetuksen
- tarjoajan suorittaman oman työn osuus on ollut vähintään 60 % koko toimeksiannosta
- toimeksiannon arvo on ollut vähintään 5 000 eur (alv. 0 %)
- kiinteistössä on ollut vähintään 3 maanpäällistä kerrosta ja kattolumia on pudotettu ylimmältä tasolta
- toimeksianto on suoritettu kaupunkikeskustoissa kiinteistöissä, joka rajoittuu yleiseen piha-alueeseen ja/tai jalankulkuväylään.
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi (1) nimetty henkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä ja joka hoitaa esim. työhön tarvittavien lupien hakemisen. Nimetyllä työnjohtajalla tulee olla työn toteuttamiseen ja johtamiseen tarvittava käytännön osaaminen. Nimetyn työnjohtajan tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
- oltava riittävät tiedot lumenpudotusta koskevista säännöksistä, turvallisuusohjeista, määräyksistä ja viranomaisohjeista
- oltava työkokemusta lumenpudotustöiden työnjohtotehtävistä vähintään kaksi (2) vuotta
- oltava hyvä suomen kielen taito.
Puitesopimustoimittajaksi valitulla tarjoajalla tulee tarvittaessa olla toimeksiannoissa käytettävissään vähintään kaksi (2) palvelukuvauksen vaatimukset täyttävää perustyöryhmää (1 perustyöryhmä = 1 alamies ja 3 lumenpudottajaa). Työryhmän jäsenten edellytetään olevan täysi-ikäisiä.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä ylläpitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä ja työssä käytettävästä kalustosta tarjouspyynnön liitteessä esitetyn mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää luetteloa.
Puitesopimustoimittajaksi valitulla tarjoajalla tulee olla toimeksiannoissa käytettävissään kattolumien pudotukseen, lähisiirtoon, kuormaamiseen ja poiskuljetukseen tarvittava kalusto.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 28.10.2019 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
Marmeko Oy:n tarjous ei täytä vähimmäisvaatimuksia vakavaraisuuden osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka on kahden (2) viimeisen tilikauden tilinpäätöstietojen tai muun vastaavat tiedot sisältävän luotettavan selvityksen perusteella vähintään vastaavaa tasoa. Suomen Asiakastieto Oy:n raportin mukaan ratingluokitukselle asetettu ehto ei Marmeko Oy:n osalta täyty ja tarjoaja ei täytä vähimmäisvaatimuksia vakavaraisuudelle asetettujen ehtojen osalta, joten sen tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Yksittäisen yksikköhinnan vertailuhinta muodostuu tarjotun yksikköhinnan ja sille määritellyn hankittavan määrän tulosta. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu yksittäisten yksikköhintojen vertailuhintojen summasta.
Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä 1.
Hankinnan kohteeseen kuuluvien töiden tilausmenettely
Tilaukset Palveluntuottajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen Palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai Palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos
- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva Palveluntuottaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta
- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla Palveluntuottajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta
- palveluntuottajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta Palveluntuottajalta.
Poikkeuksena edellä kuvattuun menettelyyn ovat äkilliset ja ennalta arvaamattomat työt (ns. hätätyöt), joista Tilaaja sopii Palveluntuottajien kanssa tapauskohtaisesti. Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.
Yksittäisiä työtilauksia tullaan tekemään vain niiltä Palveluntuottajilta, joiden tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on sopimuskaudella toimitettu Tilaajalle tai ne ovat Tilaajan saatavilla sopimuksen kohdan Palveluntuottajalta vaadittavat asiakirjat ja selvitykset mukaisesti.
Palveluntuottaja ei voi ilman perusteltua syytä kieltäytyä vastaanottamasta työtilausta.
Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta. Muissa asiakirjoissa mahdollisesti esitetyt hankintavolyymit ovat vain arvioita, eivätkä ne ole Tilaajaa sitovia. Puitesopimus ei tuota Palveluntuottajalle yksinoikeutta tuottaa Tilaajalle sopimuksen kattamia töitä. Runsaslumisina talvina Palveluntuottajien resurssipulan aikana tilaaja voi käyttää puitesopimuksen ulkopuolisia tahoja hetkellisesti paikkaamaan resurssipulaa.
Tarjoajien valinta
Puitesopimukseen valitaan kumppanit tarjousten vertailuhinnan edullisuuden perusteella.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan 10 - 15 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan viisi (5) sopimustoimittajaa.
Esitetään, että puitesopimukset tehdään seuraavien viiden (5) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:
- Ikkunahuolto Oy Karttunen
- City-Air Oy
- Oy Malgon Ltd
- Helsingin Kivitekniikka Oy
- Kattotutka Oy.
This decision was published on 18.11.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851