Hankinta, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja tarveystoimiala

HEL 2019-006884
More recent handlings
§ 70
This decisionmaker is no longer active

Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelua Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköitä varten seuraavilta palveluntuottajilta:

- Haltija Group Oy (2412395-3)

- ICF Group Oy (0991579-2)

- Lojer Oy (2552542-8)

- MediMattres Oy (1480110-8)

- Mediteam Oy (0589238-6)

- Mekalasi Oy (0111498-2)

- Suomen Terveysmaailma Oy (1438833-3)

Tarkemmat tiedot vuokrattavaksi hyväksytyistä tuotteista, niiden palveluntuottajista ja sijoittumisesta ensisijaisuusjärjestyksessä ilmenevät liitteestä 1. Hyväksytyt tuotteet.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna on 5.000.000 euroa (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2019-006884 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 3.12.2019, § 288. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden hankkima Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu on aiemmin ollut erillisissä sopimuksissa HEL 2015-006533 Painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu ja HEL 2015-006534 Hoitosängyn ja patjan vuokrauspalvelu.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelua Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaalaosastoille, asumisyksiköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden asiakkaita varten.

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana asiantuntijoita sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluista sekä perhe- ja sosiaalipalveluista.

Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset.

Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan tarjouspyynnön ryhmään. Osatarjouksia ryhmien sisällä ei hyväksytty.

Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 11.12.2019. Määräaikaan 13.01.2020 mennessä saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 20.1.2020 mennessä.

Tarjoukset tuli jättää 29.1.2020 mennessä. Määräaikaan mennessä yhdeksän (9) tarjoajaa jätti yhteensä kymmenen (10) tarjousta. Tarjouksen jättivät:

- Camp Scandinavia Oy (0282300-0)

- Haltija Group Oy (2412395-3)

- ICF Group Oy (0991579-2)

- Lojer Oy (2552542-8)

- MediMattres Oy (1480110-8)

- Mediteam Oy (0589238-6)

- Mekalasi Oy (0111498-2)

- Stiegelmeyer Oy (1773600-6)

- Suomen Terveysmaailma Oy (1438833-3). Suomen Terveysmaailma Oy jätti kaksi erillistä tarjousta.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut vaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, jos tarjouksessa on sellainen virhe tai puute, joka estää tarjouksen tasapuolisen vertailun muiden tarjouspyynnön mukaisten tarjousten kanssa.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että Stiegelmeyer Oy:n tarjous oli puutteellinen eikä tuotteiden ehdottomien vaatimusten täyttymistä pystytty tarjouksessa todentamaan. Steigelmeyer Oy:n tarjous hylättiin.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Tarjouspyynnön hintaliitteessä oli esitetty tuotteiden ehdottomat vaatimukset. Tuote-esitteiden ja CE-todistuksien verkkosivujen linkit tuli ilmoittaa tarjouksessa.

Ehdottomien vaatimusten toteutumisen varmistamiseksi kahdeksalle tarjoajalle lähetettiin tarjousten täsmennyspyynnöt. Seitsemän tarjoajaa vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.

Camp Scandinavia Oy ei vastannut, joten sen tarjous hylättiin.

Tarjousten vertailu ja valintaperusteet

Tarjousten vertailua varten hankintatyöryhmä tarkasti tarjottujen tuotteiden ehdottomien vaatimusten täyttymisen ja hintalomakkeelle ilmoitetut tiedot.

Mikäli tuotteen jokin tarjouspyynnössä asetetuista ehdottomista vaatimuksista ei täyttynyt, tuote hylättiin. Valituksi tulivat kaikki ne tuotteet, joiden ehdottomat vaatimukset täyttyivät.

Tarjottujen tuotteiden vuokrahinnat oli pyydetty esittämään yhdelle vuorokaudelle vuokra-ajan ollessa 1-7 vrk, 8-29 vrk ja yli 30 vrk. Vertailua varten laskettiin yhteen tuotteiden eri vuokra-ajoille ilmoitetut vuorokausihinnat.

Tuotteiden lopullisen valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016, §115) mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että yhteenlaskettu hinta katsottiin riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen. Liitteessä 1. Hyväksytyt tuotteet on tuoteryhmäkohtaisesti esitetty yhteenlasketut hinnat ja sijoittuminen ensisijaisuusjärjestyksessä.

Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti ensisijaisilta toimittajilta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty tuotetta toimittamaan, tilaukset tehdään toissijaiselta toimittajalta. Ensisijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa myös tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu.

Eri ryhmien (osa-alueiden) palveluntuottajiksi valittiin:

Ryhmä (osa-alue)
Palveluntuottajat
1. hoitosänky
Suomen Terveysmaailma Oy, Lojer Oy
2. hoitosänky, yli 250 kg:n painon kestävä
Suomen Terveysmaailma Oy, Lojer Oy
1. ja 3. hoitosänky + keskiriskin painehaavapatja (Braden-pisteet 13 tai enemmän)
Suomen Terveysmaailma Oy, Lojer Oy
1. ja 4. hoitosänky + korkean riskin painehaavapatja (Braden-pisteet 12 tai vähemmän)
Suomen Terveysmaailma Oy, Lojer Oy
3. keskiriskin painehaavapatja (Braden-pisteet 13 tai enemmän)
Medimattres Oy, Haltija Group Oy, Suomen Terveysmaailma Oy
4. korkean riskin painehaavapatja (Braden-pisteet 12 tai vähemmän)
ICF Group Oy, Medimattres Oy, Mekalasi Oy, Mediteam Oy, Haltija Group Oy, Suomen Terveysmaailma Oy

Hylätyt tuotteet ja hylkäysperusteet on merkitty tarjoaja- ja tuoteryhmäkohtaisesti liitteessä 2. Hylätyt tuotteet.

Sopimuskausi

Suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2020 – 30.4.2023 ja se alkaa, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhteen (1) yhden (1) vuoden optiokauteen.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien sopimustoimittajien tai vain osan kanssa. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

This decision was published on 09.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. HEL 2019-006884 Hyväksytyt tuotteet
2. HEL 2019-006884 Hylätyt tuotteet

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.