Valtuustoaloite, hidastetöyssyjä Koirasaarentielle

HEL 2019-007158
More recent handlings
Case 15. / 57 §

V 12.2.2020, Valtuutettu Jussi Chydeniuksen aloite hidastetöyssyjä Koirasaarentielle

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Valtuutettu Jussi Chydenius ja 15 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Koirasaarentielle rakennetaan pikaisesti tarpeellinen määrä hidastetöyssyjä, jotta tieltä ylittävien jalankulkijoiden turvallisuus taataan.

Kaupunginhallitus toteaa, että nopeusrajoitusten selkiyttämiseksi ajorataan maalataan nopeusrajoitusta (40 km/h) osoittavia tiemerkintöjä. Nopeusrajoituksen vaikutusta tehostetaan nopeusnäytöillä.

Koirasaarentielle rakennetaan lähivuosina Kruunusillat-raitiotie, jonka liikennöinnin on arvioitu alkavan vuonna 2026. Raitiotien rakentamisen yhteydessä kadun liikennejärjestelyt muuttuvat. Hidasteita ei ole perusteltua rakentaa vain lyhyeksi ajaksi. Hidasteiden rakentaminen bussireitille on kallista ja edellyttää huolellista suunnittelua muun muassa kadun kuivatuksen varmistamiseksi. Hidasteet saattavat aiheuttaa tärinähaittaa lähikiinteistöille raskaiden ajoneuvojen ajaessa hidasteiden yli. Ajonopeuksiin vaikuttaminen ajoradan geometriaa tiukentamalla ei ole suositeltavaa, koska rakentamisesta vuoksi kadulla on kookkaita kuljetuksia.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Vastaus on lautakunnan lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Close

Kaupunkiympäristölautakunta 24.09.2019 § 473

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koirasaarentie on tärkeä Kruunuvuorenrantaan johtava kokoojakatu. Kadulle rakennetaan lähivuosina Kruunusillat raitiotie, jonka liikennöinnin on arvioitu alkavan 2026. Raitiotien rakentamisen yhteydessä koko kadun liikennejärjestelyt rakennetaan uudestaan siten, että ne poikkeavat huomattavasti nykyisestä. Reiherintiestä länteen katu toimii nykyisin pääasiassa siten, että ajoneuvoliikenne on ohjattu kadun keskiosaan tulevalle raitiotielle varatulle alueelle. Raitiotielle varatun alueen vieressä sijaitsevat tulevat ajorataosuudet toimivat puolestaan tilapäisesti pysäköintikatuna. Jalankulun yhteydet rakentuvat sitä mukaa, kun katuun rajautuva talonrakentaminen edistyy. Jalankulun yhteydet ovat jo varsin kattavat. Pyöräliikenne on ohjattu ajoradalle. Kadulla on Kruunuvuorenrannan rakentamistoiminnasta johtuvaa raskasta liikennettä bussiliikenteen lisäksi.

Koirasaarentiellä tehtiin liikennelaskenta 1.11.2018 Gunillantien liittymän pohjoispuolella. Liikennelaskennan mukaan kyseisessä kohdassa Koirasaarentietä on noin 3 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus oli noin 12 %, mistä linja-autoliikenteen osuus oli noin 5 % ja yhdistelmäajoneuvojen osuus 2 %. Raskaanliikenteen osuutta ei voi pitää erityisen poikkeavana verrattuna vastaavan kaltaisiin katuihin. Yhdistelmäajoneuvoja oli hieman keskimääräistä enemmän.

Reiherintiestä itään katu rakennetaan kokonaan uudestaan raitiotien rakentamisen yhteydessä, tämän hetken arvion mukaan vuosina 2022−23. Sekä jalankululle että pyöräliikenteelle rakennetaan lopputilanteessa koko katua kattavat erilliset yhteydet. Pyöräliikenteen järjestelyt tulevat olemaan baanatasoiset. Raitiotien ja liittymien rakentaminen tulevat jäsentämään katutilaa merkittävästi ja vastaamaan nykyisiä järjestelyitä paremmin muuttuvaan liikenteen kysyntään.

Hidasteiden rakentaminen bussireitille on melko kallista ja edellyttää huolellista suunnittelua mm. kadun kuivatuksen varmistamiseksi. Lisäksi hidasteet saattavat aiheuttaa tärinähaittaa lähikiinteistöille raskaiden ajoneuvojen ajaessa hidasteen yli. Tärinäriskin arvioiminen vaatii lisäselvityksiä. Lähivuosille suunnitellun kadunrakentamisen vuoksi ei ole perusteltua vain lyhyeksi ajaksi rakentaa Koirasaarentielle hidasteita, jotka rakentamisen yhteydessä joudutaan purkamaan.

Ajonopeuksiin vaikuttaminen ajoradan geometriaa tiukentamalla ei ole suositeltavaa, koska rakentamistoiminnasta johtuen kadulla on normaalia tilannetta kookkaampia kuljetuksia. Nopeusrajoituksen selkeyttämiseksi ajorataan maalataan nopeusrajoitusta (40 km/h) osoittavia tiemerkintöjä. Lisäksi nopeusrajoituksen vaikutusta voidaan tehostaa siirrettävillä tai kiinteillä nopeusnäyttötauluilla. Sekä tiemerkintöjä että harkittuihin paikkoihin asennettavia nopeusnäyttötauluja lisätään Koirasaarentielle.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri: 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi
Close

This decision was published on 12.02.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi