Hankinta, Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden (TOPA DPS1)

HEL 2019-007275
More recent handlings
§ 58

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden hankinta (TOPA DPS1)

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti hankkia asiantuntijaresurssin TOPA-hankkeessa kehitettävien oppimisanalytiikan tietojärjestelmien ja tietoalustan teknologisiin kehittämis- ja ylläpitotöihin seuraavasti:

1. Data scientist: Valamis Oy, enintään 144 henkilötyöpäivää (á 900 €).

2. Teknologia-arkkitehti: CGI Suomi Oy, enintään 243 henkilötyöpäivää (á 991 €).

3. Tietoarkkitehti: ei hankita.

4. Teknologinen projektipäällikkö: ei hankita.

Hankinnan kokonaismäärä on arvion mukaan yhteensä enintään 387 henkilötyöpäivää. Hankinnan arvo tulee olemaan yhteensä enintään 370 413 euroa (alv. 0%).

Työskentely aloitetaan elokuun 2019 aikana, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen. Sopimus solmitaan määräaikaisena yhdeksi vuodeksi.

Valitun toimittajan ja hankintayksikön välille syntyy sitova sopimus hankinnan kohteesta vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio-ohjelmaan vuosille 2016 - 2019 (koulutuksen ja oppimisen digistrategia). Digitalisaatio-ohjelmassa tämä hankinta sijoittuu kohtaan 5 B (Toimiva infra uudistamisen edellytyksenä), ja sen alakohtaan 4 (Opetusta ja oppimista tukevan digitaalisen järjestelmän kehitys).

TOPA-hankkeen toimenpiteenä kehitetään yhteinen tietoalusta (data hub) pilvipalveluna, joka mahdollistaa eri tietojärjestelmien tietojen kokoamisen yhteen mm. data-analytiikka- ja tekoälykäyttöä varten. Tietoalusta tarvitaan oppimisanalytiikan rakentamiseksi sekä data-analytiikan tuottamiseksi pedagogisen toiminnan ja pedagogisen johtamisen tueksi. Tietoalusta käsittää data-analytiikan tietovarannon sekä perustietojärjestelmän.

Toimiala kehittää tekoälypohjaista oppimisanalytiikkaa vaiheittain. Nyt hankittavilla asiantuntijapalveluilla rakennetaan ja kehitetään tietoalusta, jossa luodaan rakenteet tietovarannoille ja perustietojärjestelmä tiedon käsittelyyn ja visualisointiin sekä ns. tuotantoputki datan siirtämiseksi, tallentamiseksi ja jalostamiseksi analytiikkakäyttöön. Tietoalustan rakentaminen on tekoälypohjaisen oppimisanalytiikan kehittämisen ensimmäinen vaihe ja pohja jatkossa kehitettäville opetus- ja oppimissovelluksille sekä integrointirajapinnoille. Kehittäminen organisoidaan koulujen tarpeiden ja innovatiivisten kokeilujen pohjalta.

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka tarjoaa uusia pedagogisia menetelmiä ja työkaluja mm. oppimisen personointiin, automaattiseen ohjaukseen ja palautteen antoon sekä pedagogiseen johtamiseen.

Asiantuntijaresurssit kilpailutettiin toimialan dynaamisella hankintajärjestelmällä (DPS). Dynaamisen hankintajärjestelmän tunnus on sähköisessä HILMA-ilmoitusjärjestelmässä 2019-011200 ja Euroopan unionin virallisessa lehdessä (EUVL) 2019/S 097/235783.

Tarjouspyyntö on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 18.4.2019, määräaika tarjousten jättämiselle oli 3.5.2019 klo 12.00. Tarjouksen asiantuntijaresursseista jättivät:

1. Data scientist: CGI Suomi Oy, Codemen Oy, Cybercom Finland Oy, Deloitte Consulting Oy, Reaktor Innovations Oy, Solidabis Oy ja Valamis Oy.

2. Teknologia-arkkitehti: CGI Suomi Oy, Atea Finland Oy ja Cybercom Finland Oy.

3. Tietoarkkitehti: CGI Suomi Oy, Reaktor Innovations Oy, Solidabis Oy ja Valamis Oy (jättäytyi pois ennen haastatteluvaihetta).

4. Teknologinen projektipäällikkö: Deloitte Consulting Oy, Qentinel Finland Oy, Reaktor Innovations Oy ja Valamis Oy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hakeutuessaan ja tarjouspyyntöön vastatessaan kaikki tarjoajat ovat osoittaneet täyttävänsä tilaajan asettamat soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %. Hinnan arviointiperusteena käytettiin henkilötyöpäivien hintaa. Laatuarvioinnissa arvioitiin osaamista ja kokemusta henkilöiden haastattelujen (40 pistettä) ja kirjallisten osaamis- ja kokemusvaatimusten (30 pistettä) perusteella. Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on liitteessä 1. Vertailun pohjalta Valamis Oy valittiin toimittajaksi data scientist -asiantuntijarooliin ja CGI Suomi Oy toimittajaksi teknologia-arkkitehti-asiantuntijarooliin. Tietoarkkitehti ja teknologinen projektipäällikkö -rooleihin ei valita toimittajaa.

Hankinnassa on noudatettu Helsingin kaupungin kestävien hankintojen periaatteita.

Sovelletut säädökset: Hankintalaki (1397/2016) 49 §, 51 §, 52 §, 130 §

This decision was published on 10.07.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Pasi Silander, ICT-hankepäällikkö , puhelin: 09 310 86684

pasi.silander@hel.fi

Decisionmaker

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

1. Tarjoajien vertailu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.