Poistumisturvallisuusselvitys, Pakilakoti, Suovatalo ja Heinätalo, Suovakuja 1, Helsingin Seniorisäätiö sr

HEL 2019-007548
More recent handlings
§ 20
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin Seniorisäätiö, Pakilakoti, Suovakuja 1 / Heinämiehentie 2, 00660 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitykset ja niiden perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin Seniorisäätiön kohdetta Pakilakoti osoitteessa Suovakuja 1 ja Heinämiehentie 2, 00660 Helsinki. Rakennuksista on toimitettu erilliset poistumisturvallisuusselvitykset ja ne on arvioitu tällä päätöksellä rakennuskohtaisesti.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset Heinätalon (Heinämiehentie 2) osalta.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia Suovatalon (Suovakuja 1) osalta.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma Suovatalon osalta. Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla Suovatalon poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.3.2021 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.10.2020

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitykset 3.7.2014, 2.7.2019
- poistumisturvallisuuden arviointi 3.11.2014
- poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma 20.3.2015
- poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys 2.6.2015
- määräaikaisen palotarkastuksen pöytäkirja 75831 (27.5.2019)
- toiminnanharjoittajan sähköpostitse toimittamat lisätiedot, mm. palohälytysten paikantamisaikojen mittaukset 10.6.2020

Pakilakodin poistumisturvallisuus on arvioitu aiemmin 3.11.2014 tehdyllä päätöksellä, jonka arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ollut riittävällä tasolla. Toiminnanharjoittaja määrättiin toimittamaan poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma, joka toimitettiin 23.3.2015. Pelastusviranomaisen arvion mukaan toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei kuitenkaan voitu saattaa poistumisturvallisuutta riittävälle tasolle ja näin ollen annettiin poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys 2.6.2015. Toteuttamismääräyksessä velvoitettiin varustamaan kohde automaattisella sammutuslaitteistolla vuoden 2020 loppuun mennessä. Toiminnanharjoittaja tai kiinteistön omistaja ei ole valittanut päätöksestä. Määräaikaisella palotarkastuksella 27.5.2019 kävi ilmi, ettei sammutuslaitteiston asennuksesta ole tehty suunnitelmia, koska rakennusten käyttöiän on arvioitu loppuvan vuonna 2025. Näin ollen palotarkastuksella määrättiin toiminnanharjoittaja päivittämään poistumisturvallisuusselvitykset tilanteen uudelleen arviointia varten.

Pakilakoti on laitoshoitoa tuottava vanhainkoti, joka toimii kahdessa rakennuksessa osoitteissa Suovakuja 1 ja Heinämiehentie 2. Rakennukset ovat yhteydessä toisiinsa maanalaisen tunnelin kautta.

SUOVATALO
Suovatalo (Suovakuja 1) on v. 1987 valmistunut nelikerroksinen rakennus, joista hoitolaitoskäytössä on kolme kerrosta. Rakennuksessa on 11 ryhmäkotia, joissa asukkaita on poistumisturvallisuusselvityksen mukaan 145. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan asukkaiden toimintakyky on merkittävästi alentunut ja kaikki tarvitsevat 1-2 hoitajan avun pelastautumiseen. Asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat. Henkilökuntaa Suovatalossa on vähimmillään yöaikaan viisi hoitajaa. Lisäksi viereisessä Heinätalossa on kolme yöhoitajaa, jotka tarvittaessa voivat siirtyä avustamaan pelastustoimissa. Hälytys välittyy Heinätalon henkilökunnalle tekstiviestinä.

Suovatalon kerrokset on palo-osastoitu ryhmäkotikohtaisesti EI30 rakentein ja asukashuoneet osiin jaolla EI15 rakentein. Tilat on varustettu automaattisella paloilmoitinlaitteistolla, johon on lisätty kerroskohtaiset näyttölaitteet kanslioihin. Hälytys ilmenee paloryhmittäin, jotka sisältävät useita huonetiloja. Toiminnanharjoittajan toimittaman hälytyksen paikantamisajan mittauksen perusteella hälytyksen paikantamiseen kului kerroksen hoitajalta yli kolme minuuttia, kun hoitaja siirtyi kerroksen toisesta päästä näyttölaitteelle ja sitten kerroksen toiseen päähän tarkistaen kaikki paloryhmän huoneet.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa (2-3 minuuttia).

HEINÄTALO
Heinätalo on v. 1970 valmistunut ja v. 2001 peruskorjattu kolmikerroksinen rakennus, joista selvityshetkellä hoitolaitoskäytössä on kerrokset 2 ja 3. Rakennuksessa on neljä ryhmäkotia, joissa on selvityshetkellä ollut 65 asukasta. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan asukkaiden toimintakyky on merkittävästi alentunut ja kaikki tarvitsevat 1-2 hoitajan avun pelastautumiseen. Asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat. Henkilökuntaa Heinätalossa on vähimmillään yöaikaan kolme yöhoitajaa. Lisäksi viereisessä Suovatalossa on viisi yöhoitajaa, jotka tarvittaessa voivat siirtyä avustamaan pelastustoimissa. Hälytys välittyy Suovatalon henkilökunnalle tekstiviestinä.

Heinätalon ryhmäkodit on palo-osastoitu EI30 rakentein ja asuinhuoneet osiin jaolla EI15 rakentein. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka hälytys paikannetaan kerrosten näyttölaitteilta. Hälytys ilmaistaan osoitteellisena, joten hälytyksen paikantaminen on nopeampaa kuin Suovatalossa. Kerrokset ovat myös pienempiä, jolloin siirtyminen hälyttävään tilaan on nopeampaa.

Heinätalon poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

This decision was published on 15.07.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Yleiset ehdot
2. Toteuttamissuunnitelma -ohje

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.