Hankesuunnitelma, Mäkipellontie 19 väistötila, sisäilmakorjaukset

HEL 2019-007572
More recent handlings
Case 6. / 82 §

Mäkipellontie 19:n väistö- ja lisätilojen sisäilmakorjausten hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Mäkipellontie 19:n sisäilmakorjausten hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on 1 650 000 euroa arvonlisäverottomana toukokuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Mäkipellontie 19:n sisäilmakorjausten tarkoituksena on korjata rakennuksen käyttöön jäävät osat siten, että näistä saadaan terveelliset ja turvalliset lisätilat Pohjois-Haagan ala-asteelle ja Haagan peruskoululle. Tulevaisuudessa tiloja on mahdollisuus käyttää myös väistötiloina. Korjaukset sisältävät rakennuksen jakamisen käyttöön jääviin osiin ja käytöstä poistettaviin osiin väliseinillä, ulkoseinien tiivistystyöt, liikuntasalin lattian tiivistystyöt, paikallisten kosteusvaurioiden korjaukset, villaeristeiden ja muiden epäpuhtauksien poistamisen alakattojen yläpuolelta, nykyisen ilmanvaihtojärjestelmän huolto- ja kunnostustyöt sekä uuden poistoilmanvaihdon rakentamisen rakennuksen alapuolisiin putkikanaaleihin ja ryömintätiloihin. Lisäksi toteutetaan homepölysiivoustyöt kaikissa käyttöön jäävissä tiloissa sekä ennen korjausten aloittamista, että korjausten jälkeen.

Sisäilmaongelmien vuoksi hankkeen aikataulu on toteutettu kiireellisenä.

Hankkeen toteuttaminen korottaa käyttäjähallintokunnan vuokraa siten, että uusi vuosivuokra on 975 580 euroa, kun käyttöön jäävien tilojen aikaisempi vuosivuokra on ollut 710 559 euroa.

Close

Rakennuksessa koettiin käyttäjien taholta sisäilmaan liitettyä oireilua vuonna 2018, jolloin koko rakennus oli käytössä ja toimi Alppilan lukion väistötilana.

Rakennukseen tehtiin kosteustekninen kuntotutkimus, joka valmistui tammikuun 2019 lopussa. Tutkimuksessa todettiin runsaasti kosteusvaurioita ja muita sisäilmaan vaikuttavia puutteita, joista vakavimmat havaittiin rakennuksen länsi- ja eteläsiivissä pienessä liikuntasalissa, opettajien tiloissa sekä luokkatiloissa. Lisäksi ilmanvaihdon toimivuus todettiin puutteelliseksi etenkin rakennuksen pohjoissiivessä olevissa toimistotiloissa ja auditoriossa.

Rakennuksen vauriot olivat osassa tiloja siinä määrin merkittävät, että näiden korjaaminen edellyttäisi täydellistä peruskorjausta. Tämän vuoksi päätettiin ottaa rakennuksen pahimmin vaurioituneet osat pois käytöstä, ja eristää nämä käyttöön jäävistä tiloista ilmatiiviillä suojaseinillä. Rakennuksen länsisiivessä ja osassa pohjoissiipeä todetut puutteet ovat vähäisemmät ja paikallisemmat, ja näiden osalta on laadittu korjaussuunnitelmat.

Rakenteiden korjaukset sisältävät länsipäädyn luokkasiiven 1. ja 2. kerroksen ulkoseinien tiivistystyöt sekä luokissa että käytävillä. Ikkunoiden yläpuoliset maalivauriot korjataan. Räystäspellitykset tiivistetään ulkopuolelta uusien kosteusvaurioiden syntymisen estämiseksi tarvittavilta osin. Liikuntasalin lattiarakenne tiivistetään ja alakatto uusitaan. Ruokalan ja keittiön välinen seinä uusitaan. Lämmönjakohuoneen seinien kosteusvaurioituneet tasoitteet poistetaan. Rakenteissa olevat epätiiviit läpiviennit tiivistetään epäpuhtauksien kulkeutumisen estämiseksi.

Rakennuksen käyttöön jäävällä alueella kattokaivot korjataan, ja yläpohjarakenteista poistetaan kattokaivojen vuotamisen vuoksi kastuneet materiaalit. Yläpohjassa kulkevat kanavat ja putket lämmöneristetään. Sisätiloissa kattokaivovuotojen kohdilla vaurioituneet pinnoitteet poistetaan käyttöön jäävissä tiloissa, ja katot pinnoitetaan näiltä osin uudelleen.

Käytävien alaslasketut katot puretaan, näiden yläpuoliset villaeristeet poistetaan ja alakattojen yläpuolella suoritetaan kattavat pölysiivoustyöt villapölyn ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi.

Luokkasiiven ja aulan huomattavan lämpökuorman vähentämiseksi asennetaan luokkasiiven käytäville kaihtimet ja aulan ikkunoihin aurinkosuojakalvot.

Ryömintätilat ja putkikanaalit puhdistetaan rakennusjätteistä ja muista epäpuhtauksista, ja näihin asennetaan uusi koneellinen poistoilmanvaihto epäpuhtauksien kulkeutumisen estämiseksi sisätiloihin. IV-konehuoneissa pinnoitetaan avoimet mineraalivillapinnat. Käyttöön jääviä tiloja palvelevaan IV-järjestelmään tehdään huoltokorjaukset, IV-kanavat nuohotaan ja ilmamäärät säädetään.

Sisäpuoliset korjaustyöt tehdään vaiheittain siten, että rakennuksen toiminta on mahdollisimman häiriötöntä korjausten aikana. Erityistä huomiota kiinnitetään korjausten aikaiseen pölynhallintaan, koska rakennus on käytössä koko korjaushankkeen ajan. Aina korjaustöiden jälkeen suoritetaan kattavat pölysiivoustyöt kulloinkin työalueena olleessa tilassa.

Sisäilmakorjaukset tulee aloittaa mahdollisimman nopeasti, että rakennuksesta saadaan käyttäjille terveellinen ja turvallinen. Tämän vuoksi hankkeen aikataulu on toteutettu kiireellisenä. Korjaustoimenpiteillä saadaan varmistettua tilojen käytettävyys lisätiloina ja tarvittaessa väistötiloina tulevaisuudessa.

Hankkeen toteuttaminen korottaa käyttäjähallintokunnan vuokraa siten, että uusi vuosivuokra on 975 580 euroa, kun käyttöön jäävien tilojen aikaisempi vuokra on ollut 710 559 euroa. Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyy hankesuunnitelman ehdolla, että Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala hyväksyy hankesuunnitelman vuokravaikutuksineen.

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen kustannukset

Hankesuunnitelman enimmäishinta on 1 650 000 euroa arvonlisäverottomana toukokuun 2019 kustannustasossa.

Close

This decision was published on 09.09.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen päällikkö
Sari Hilden

Ask for more info

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Attachments

2. Kustannusarvio UKA 14.8.2019 Mäkipellontie 19, sisäilmakorjaukset
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.