Hankinta, julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalvelujen puitejärjestely 2020–2021

HEL 2019-007718
More recent handlings
Case 7. / 119 §

Julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalvelujen puitejärjestely 2020 - 2021

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:

- Indepro Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Saraco D&M Oy:n osa-aluetta 6 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä LVIJA-rakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Saraco D&M Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkörakennuttajien työsuhteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Inter Electric Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkörakennuttajille ja sähkötöiden valvojille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Ramboll CM Oy:n osa-aluetta 6 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä LVIJA-rakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n osa-aluetta 7 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä sähkötöiden valvojien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalvelujen seitsemää (7) eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.12.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat

  1. WSP Finland Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Saraco D&M Oy
  6. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  7. Ramboll CM Oy
  8. Indepro Oy

Osa-alue 2: Rakennuttaminen (RAK); Erikoiskohteet, poikkeuksellisen vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti merkittävät tai teknisesti vaativat kohteet

  1. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  5. Indepro Oy

Osa-alue 3: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot (esim. allianssi- ja elinkaarihankkeet)

  1. Indepro Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Sweco PM Oy
  4. Ramboll CM Oy
  5. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

Osa-alue 4: Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet

  1. WSP Finland Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Sweco PM Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy

Osa-alue 5: Rakennustöiden valvonta

  1. Indepro Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. WSP Finland Oy
  5. Binä Oy
  6. Sweco PM Oy
  7. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  8. Ramboll CM Oy
  9. Sitowise Oy
  10. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy

Osa-alue 6: LVIJA-rakennuttaminen ja -valvonta

  1. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  2. Indepro Oy
  3. Granlund Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. WSP Finland Oy
  6. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  7. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy
  8. Sitowise Oy
  9. Sweco PM Oy

Osa-alue 7: Sähkörakennuttaminen ja -valvonta

  1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  2. Sweco PM Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Granlund Oy
  6. Ramboll CM Oy

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.12.2021. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollinen kahden (2) vuoden optiokausi. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+2 vuotta.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 40 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvaa optiokautta.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Kaupunkiympäristön toimiala teettää julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontatehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin.

Hankinta on jaettu seitsemään osa-alueeseen seuraavasti:

  1. Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat
  2. Rakennuttaminen (RAK); Erikoiskohteet, poikkeuksellisen vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti merkittävät tai teknisesti vaativat kohteet
  3. Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot (esim. allianssi- ja elinkaarihankkeet)
  4. Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet
  5. Rakennustöiden valvonta
  6. LVIJA-rakennuttaminen ja -valvonta
  7. Sähkörakennuttaminen ja -valvonta.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2021 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.12.2021 saakka.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 40 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalvelujen puitejärjestely 2020-2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 23.9.2019.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

Yritystä koskevina referenssikohteina tarjoajien tuli ilmoittaa vuonna 2016 tai sen jälkeen valmistuneita ja vastaanotettuja (osa-alueiden 2 ja 3 referenssikohteet saivat olla vielä rakennusvaiheessa) kohteita. Kohteiden tulee olla Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 2018 rakennusluokkien 0311-, 04-, 06-, 07-, 08- tai 13-luokituksen mukaisiin rakennuksiin kohdistunutta peruskorjaus- tai uudisrakennushanketta. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 1 500 brm²/kohde (osa-alueella 4 vähintään 400 brm²/ kohde).

Osa-alueen 1 referenssivaatimuksena oli 3 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden rakennustöiden rakennuttamistehtävistä.

Osa-alueen 2 referenssivaatimuksena oli 2 vaativuudeltaan poikkeuksellisen vaativaa kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden rakennustöiden rakennuttamistehtävistä.

Osa-alueen 3 referenssivaatimuksena oli 1 erikoistoteutusmuotona (esim. allianssi- tai elinkaarihanke) toteutettu kohde, jossa tarjoava yritys on vastannut kohteen rakennustöiden rakennuttamistehtävistä.

Osa-alueen 4 referenssivaatimuksena oli 2 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden rakennustöiden rakennuttamistehtävistä.

Osa-alueen 5 referenssivaatimuksena oli 3 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden rakennustöiden valvontatehtävistä.

Osa-alueen 6 referenssivaatimuksena oli 3 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden LVIJA-rakennuttamistehtävistä sekä 3 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden LVIJA-töiden valvontatehtävistä.

Osa-alueen 7 referenssivaatimuksena oli kolme (3) kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden sähkörakennuttamistehtävistä sekä 3 kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteiden sähkötöiden valvontatehtävistä.

Osa-alueiden 1 - 4 tarjoajien tuli nimetä rakennustöiden rakennuttamistehtäviin henkilöitä, joilta edellytetään vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu rakennusinsinöörin tutkintoa ja suoraa kokopäiväistä työsuhdetta tarjoavaan yritykseen.

Osa-alueelle 1 tuli nimetä 3 henkilöä, joilta edellytetään vähintään 8 vuoden työkokemusta rakennuttamistehtävistä. Osa-alueelle 2 tuli nimetä 3 henkilöä, joilta edellytetään vähintään 10 vuoden työkokemusta rakennuttamistehtävistä. Osa-alueelle 3 tuli nimetä 1 henkilö, joilta edellytetään vähintään 10 vuoden työkokemusta rakennuttamistehtävistä sekä referenssikohteena 1 vuonna 2016 tai sen jälkeen valmistunut tai rakennusvaiheessa oleva erikoistoteutusmuotona (esim. allianssi- tai elinkaarihanke) toteutettu hanke, jossa nimetty henkilö on vastannut kohteen rakennustöiden rakennuttamistehtävistä. Osa-alueelle 4 tuli nimetä 2 henkilöä, joilta edellytetään vähintään 5 vuoden työkokemusta rakennuttamistehtävistä.

Osa-alueen 5 tarjoajien tuli nimetä rakennustöiden valvontatehtäviin 2 henkilöä, joilta edellytetään vähintään teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua rakennusalan teknikon tutkintoa, vähintään 3 vuoden työkokemusta rakennustöiden valvontatehtävissä ja suoraa kokopäiväistä työsuhdetta tarjoavaan yritykseen.

Osa-alueen 6 tarjoajien tuli nimetä LVIJA-rakennuttamistehtäviin 2 henkilöä, joilla on vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu LVI-insinöörin tutkinto, vähintään 5 vuoden työkokemus LVIJA-rakennuttamistehtävistä ja suora kokopäiväinen työsuhde tarjoavaan yritykseen sekä LVIJA-töiden valvontatehtäviin 2 henkilöä, joilta edellytetään vähintään teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua LVI-teknikon tutkintoa, vähintään 5 vuoden työkokemusta LVIJA-töiden valvontatehtävissä ja ainakin toiselta henkilöltä suoraa kokopäiväistä työsuhdetta tarjoavaan yritykseen.

Osa-alueen 7 tarjoajien tuli nimetä sähkörakennuttamistehtäviin 2 henkilöä, joilla on vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähköinsinöörin tutkinto, vähintään 5 vuoden työkokemus sähkörakennuttamistehtävistä ja suora kokopäiväinen työsuhde tarjoavaan yritykseen, sähkötöiden valvontatehtäviin 2 henkilöä, joilta edellytetään vähintään teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua sähköteknikon tutkintoa, vähintään 5 vuoden työkokemusta sähkötöiden valvontatehtävissä ja ainakin toiselta henkilöltä suoraa kokopäiväistä työsuhdetta tarjoavaan yritykseen.

Lisäksi kaikilta nimetyiltä henkilöiltä edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Tarjouspyynnössä on mainittu, että mikäli nimetyn henkilön äidinkieli ei ole suomi, niin sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan on toimitettava todistus kyseisen henkilön hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa C2).

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajilta edellytetään sähköistä työajanseurantajärjestelmää ja laadunvarmistusmenettelyä.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 24.10.2019 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti neljätoista (14) yritystä.

Tarjouksista yksitoista (11) koski osa-aluetta 1, yhdeksän (9) osa-aluetta 2, kahdeksan (8) osa-aluetta 3, kolmetoista (13) osa-aluetta 4, kolmetoista (13) osa-aluetta 5, yksitoista (11) osa-aluetta 6 ja kaksitoista (12) osa-aluetta 7.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

Indepro Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 1. vastuullisen sähkörakennuttajan osalta, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 sähkörakennuttajilla tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähköinsinöörin tutkinto. Indepro Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Saraco D&M Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous ei täytä LVIJA-rakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 2. vastuullisen LVIJA-rakennuttajan osalta, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 6 LVIJA-rakennuttajilla tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu LVI-insinöörin tutkinto. Saraco D&M Oy:n osa-alueen 6 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Saraco D&M Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä sähkörakennuttajien työsuhteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 1. vastuullisen sähkörakennuttajan osalta, koska tarjouksessa nimetty 1. vastuullinen sähkörakennuttaja on alihankkijan palveluksessa ja tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 sähkörakennuttajien tulee olla suorassa työsuhteessa tarjoavaan yritykseen. Hankintalain 77 §:n 4 momentin mukaisesti hankintayksikkö voi rakennusurakka- ja palveluhankinnoissa vaatia, että tarjoaja tai ryhmittymän jäsen itse toteuttaa tietyt kriittiset tehtävät. Tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut, että tarjoajana ei toimi ryhmittymä ja tarjouksen ESPD-osiossa, että ei osallistu hankintamenettelyyn yhdessä muiden kanssa. Saraco D&M Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 1. vastuullisen sähkörakennuttajan osalta, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 sähkörakennuttajilla tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähköinsinöörin tutkinto. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Inter Electric Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä sähkörakennuttajille ja sähkötöiden valvojille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 tarjoajan tulee nimetä sähkörakennuttajan tehtävään kaksi (2) henkilöä ja sähkötöiden valvojan tehtävään kaksi (2) henkilöä. Inter Electric Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Ramboll CM Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous ei täytä LVIJA-rakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 2. vastuullisen LVIJA-rakennuttajan osalta, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 6 LVIJA-rakennuttajilla tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu LVI-insinöörin tutkinto. Ramboll CM Oy:n osa-alueen 6 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä sähkörakennuttajien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 1. vastuullisen sähkörakennuttajan osalta, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 sähkörakennuttajilla tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähköinsinöörin tutkinto. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n osa-aluetta 7 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä sähkötöiden valvojien koulutukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia 1. vastuullisen sähkötöiden valvojan osalta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 7 sähkötöiden valvojilla tulee olla vähintään teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähköteknikon tutkinto. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n osa-alueen 7 tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.

Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa laadun osuus on 65 % ja vertailuhinnan osuus 35 %.

Laadunarviointi

Laadunarvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.

Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien mukaisesti.

Laadunarviointikriteerit osa-alueittain ovat liitteinä 1A - 1G ja laadunarviointitaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 2A - 2G.

Hintatarjoukset

Tarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina osa-alueittain. Tarjousten vertailuhinta muodostuu tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta.

Vertailuhintataulukot osa-alueittain ovat liitteessä 3.

Laadun ja hinnan arviointi

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 35 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*35 pistettä.

Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 65 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*65 pistettä.

Tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat koreittain näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisessa edullisuusjärjestyksessä.

Hinta-laatuvertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteessä 4.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta eikä Tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain seuraava: osa-alue 1: 5 - 8 toimittajaa, osa-alue 2: 3 - 5 toimittajaa, osa-alue 3: 3 - 5 toimittajaa, osa-alue 4: 3 - 5 toimittajaa, osa-alue 5: 5 - 10 toimittajaa, osa-alue 6: 5 - 10 toimittajaa ja osa-alue 7: 5 - 10 toimittajaa.

Esitetään, että sopimustoimittajia julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alueelle 1: 8 toimittajaa, osa-alueelle 2: 5 toimittajaa, osa-alueelle 3: 5 toimittajaa, osa-alueelle 4: 5 toimittajaa, osa-alueelle 5: 10 toimittajaa, osa-alueelle 6: 9 toimittajaa ja osa-alueelle 7: 6 toimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1: Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat

  1. WSP Finland Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Saraco D&M Oy
  6. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  7. Ramboll CM Oy
  8. Indepro Oy

Osa-alue 2: Rakennuttaminen (RAK); Erikoiskohteet, poikkeuksellisen vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti merkittävät tai teknisesti vaativat kohteet

  1. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  5. Indepro Oy

Osa-alue 3: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot (esim. allianssi- ja elinkaarihankkeet)

  1. Indepro Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Sweco PM Oy
  4. Ramboll CM Oy
  5. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

Osa-alue 4: Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet

  1. WSP Finland Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Sweco PM Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy

Osa-alue 5: Rakennustöiden valvonta

  1. Indepro Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. WSP Finland Oy
  5. Binä Oy
  6. Sweco PM Oy
  7. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  8. Ramboll CM Oy
  9. Sitowise Oy
  10. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy

Osa-alue 6: LVIJA-rakennuttaminen ja -valvonta

  1. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  2. Indepro Oy
  3. Granlund Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. WSP Finland Oy
  6. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  7. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy
  8. Sitowise Oy
  9. Sweco PM Oy

Osa-alue 7: Sähkörakennuttaminen ja -valvonta

  1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  2. Sweco PM Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Granlund Oy
  6. Ramboll CM Oy
Close

This decision was published on 17.12.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458

sakari.heikkinen@hel.fi

Kalevi Hinkkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 43867

kalevi.hinkkanen@hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148

maarit.johansson@hel.fi