Asunnon terveyshaitta, Ullanlinna

HEL 2019-008173
More recent handlings
Case 4. / 197 §

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä tehty oikaisuvaatimus koskien asunnon terveyshaittaa

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat –palvelukokonaisuuden ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikön päällikön, § 28 tekemästä päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Oikaisuvaatimus kohdistuu ympäristöterveysyksikön päällikön 7.8.2019, § 28 tekemään päätökseen. Päätöksessä asunnon terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden poistamiseksi määrätään, että **********

Oikaisuvaatimus

Asukas on säädetyssä ajassa 3.9.2019 tehnyt oikaisuvaatimuksen ympäristöterveysyksikön päällikön 7.8.2019 § 28 tekemästä päätöksestä, jonka on vastaanottanut muutoksenhakuohjeen osalta korjattuna 22.8.2019. Oikaisuvaatimuksen tekijä huomauttaa saaneensa päätöksen ilman allekirjoitusta ja että tätä koskevaan tiedusteluun ei ollut vielä vastattu oikaisuvaatimusta jätettäessä.

Päätöksen osalta oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii oikaisua asuntonsa kahteen kosteusvauriokohtaan:

1. Patteriventtiilin kohdalla oleva kosteusvaurio lattiaeristeessä tulee korjata asianmukaisesti

2. Kosteusvaurioitunut seinä ja sen kohdalla oleva lattiaeriste tulee tutkia ja korjata asianmukaisesti.

Asukas perustelee pyyntöään sillä, että päätöksessä ei mainita, että asunnossa on tehty kolme mikrobitutkimusta, joiden kaikkien tulos ”viittaa vaurioon” ja löytyneisiin mikrobilajeihin viitataan kaikkien tutkimusten osalta puutteellisesti. Rapautunutta seinää ja sen viereistä lattiaeristettä ei ole tutkittu, eikä sitä päätöksessä velvoiteta tekemään. Asunnon kosteus- ja mikrobivauriot eivät ole huonon ilmanvaihdon aikaansaamia, eivätkä poistu ilmanvaihtoa tehostamalla. Päätöksen liitteenä olevat kuvat seinästä eivät ole hänen lähettämänsä värilliset kuvat (liitteenä vastineessa ensimmäiseen kuulemiseen), eikä toisessa vastineessa esitettyä pyyntöä vaihtaa kuvia ole huomioitu. Myöskään tarkastajien ottamat kuvat toisessa tarkastuskertomuksessa eivät ole totuuden mukaisia.

Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on liitteenä 1 ja oikaisuvaatimuksen liitteet liitteinä 2-11.

Kuuleminen

Ympäristöpalvelut on varannut 10.9.2019 päivätyllä kirjeellä ********** tilaisuuden lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Asunto-osakeyhtiö ei antanut vastinetta.

Päätöksen perustelut

Terveydensuojelulain (763/1994) 56 §:n mukaan oikaisuvaatimus kunnan viranhaltijan päätöksestä tehdään kunnan terveydensuojeluviranomaiselle ja se on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 10 §:n mukaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty kunnan terveydensuojeluviranomaisena.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan, jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä. Jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä. Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka vastuulla haitta on, ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015), ns. asumisterveysasetuksen 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- tai lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua.

Ympäristöpalvelut on tehnyt asuntoon kaksi tarkastuskäyntiä (tarkastuskertomukset liitteinä 10 ja 11). Asukkaan epäilemää kosteusvauriota on ollut arvioimassa kolme eri ympäristötarkastajaa, jotka eivät ole aistinvaraisen arvioinnin perusteella todenneet korjaamatonta kosteusvauriota, mikrobivauriota taikka muuta sellaisia, jonka perusteella terveydensuojeluviranomainen voisi velvoittaa asunto-osakeyhtiötä ryhtymään asukkaan vaatimiin lisätutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Isännöitsijä on ilmoittanut ympäristöpalveluille puhelimitse 9.9.2019, että asunto-osakeyhtiö on tehnyt kaikki ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksessä 7.8.2019, § 28 määrätyt toimenpiteet.

Vuonna 2007 tehtyjen tutkimusten perusteella ei voida osoittaa, että asunnossa olisi terveyshaittaa aiheuttava olosuhde. Myöskään vuonna 2018 tehdyn sisäilmatutkimuksen tulokset eivät anna aihetta määrätä lisätutkimuksia asunto-osakeyhtiön kustannuksella.

Päätöksen liitteenä olleet kuvat ovat kopioita alkuperäisistä, jolloin kuvien värisävyyn vaikuttaa käytetyn skannerin ja tulostimen laatu. Tarkastuskertomuksen liitteenä olevat kuvat on otettu tarkastuksella.

Asukkaalle on vastattu sähköpostitse, että hänelle saantitodistuksella lähetetty päätös on virallinen, vaikka siinä ei ole kynällä kirjoitettua allekirjoitusta. Helsingin kaupungilla on käytössään Ahjo-asianhallintajärjestelmä, jossa viralliset päätökset valmistellaan ja hyväksytään. Päätökset siis hyväksytään järjestelmässä ja niissä on sähköinen allekirjoitus. Tehdyt päätökset tulostetaan järjestelmästä hallinnon toimesta ja postitetaan, eikä niihin haeta käsin kirjoitettua nimikirjoitusta. Laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnasta (13/2003) säädetään nimenomaisesti, että viranomaisen päätösasiakirja voidaan allekirjoittaa sähköisesti (16 §).

Sovelletut oikeus- ja muut ohjeet

Hallintolaki (434/2003) 34, 49 a, 49 b, 49 e ja 49 g §

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 26, 27 ja 56 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 15 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015), ns. asumisterveysasetus 20 §

Laki sähköisestä asioinnista (13/2003) 16 §

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, Valvira

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi asukkaalle saantitodistuskirjeenä ja asunto-osakeyhtiölle postitse kirjeenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Ympäristöterveysyksikkö Yksikön päällikkö 07.08.2019 § 28 Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k.)

Close

This decision was published on 28.10.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Ask for more info

Taiju Virtanen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32084

taiju.virtanen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
2. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
5. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
6. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
7. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
8. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
9. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
10. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
11. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
12. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.