Oikaisuvaatimus, rakennuslupapäätös 8.7.2019, Hakaniemenranta, SummerSauna Oy
SummerSauna Oy:n oikaisuvaatimus tilapäisen baari- ja tarjoiluterassin/ponttonilaiturin evätystä rakennusluvasta, Hakaniemenranta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä SummerSauna Oy:n oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden rakennusvalvontapäällikön 2.7.2019 § 20 tekemästä rakennuslupapäätöksestä.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tuleen asianosaisten tietoon.
Pöytäkirjanote SummerSauna Oy:lle, Asunto Oy Viherniemenkatu 1:lle ja As Oy Hakaniemenkatu 3a:lle.
Päätös tiedoksi alueiden käyttö- ja valvonta -yksikölle, ympäristöterveysyksikölle, Aluehallintovirastolle, Helsingin Poliisilaitokselle ja pelastuslaitokselle.
Päätöksen perustelut
Esitetty tilapäinen rakennus ei sovellu ulkoasultaan ja toiminnaltaan kyseiseen paikkaan ja ympäristöön, vaan aiheuttaa ympäristöhaittaa ja rumentaa ympäristöä
Rakennusluvanhakija ei ole esittänyt perusteluja tilapäiselle rakentamiselle ja tilapäisen rakennusluvan myöntämiselle. Tilapäisen rakennuksen on täytettävä lujuuden, terveellisyyden, liikenteen, paloturvallisuuden ja ympäristöön sopeutuvuuden vaatimukset. Rakennus on suunnitelmassa esitetty rakennettavaksi ponttoneille, eikä niiden lujuudesta, vakavuudesta ja kantavuudesta ole esitetty mitään selvitystä, varsinkin, kun otetaan huomioon, että kyse on kaksikerroksisesta 100 asiakkaalle mitoitetusta baarista. Myöskään rakenteellisesta turvallisuudesta ja terveellisyydestä ei ole esitetty selvitystä.
Rakennusluvanhakija on rakentanut baarilautan ilman, että sille on ensin saatu rakennuslupa. Rakennusluvanhakija on myös ottanut baarilautan luvattomasti käyttöön. Luvatonta ravintolatoimintaa on jatkettu siitä huolimatta, että rakennuslupahakemus on hylätty rakennusvalvontapäällikön 2.7.2019 tekemällä päätöksellä.
Maankäyttö- ja rakennuslain säännösten ja vuokrasopimuksen vastainen toiminta on johtanut siihen, että Helsingin kaupunki on irtisanonut kyseisen vuokrasopimuksen, mikä tarkoittaa, että lautta on poistettava Hakaniemenrannasta marraskuun loppuun mennessä. Kaupunki edellyttää vuokralaisiltaan voimassa olevien säännösten noudattamista, mitä vuokralainen ei ole tässä tapauksessa tehnyt.
Rakennuslupahakemus ei täytä oikeudellisia edellytyksiä tilapäisen rakennusluvan myöntämiseksi.
Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupapäätös
Rakennusvalvontapäällikkö on 2.7.2019 § 20 tekemällään päätöksellä hylännyt SummerSauna Oy:n rakennuslupahakemuksen tilapäisen baari- ja tarjoiluterassin/ponttoonilaiturin rakentamisen Hakaniemenrantaan seuraavilla perusteilla:
Rakennushanke on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa sekä kaupunginvaltuuston hyväksymää uutta asemakaavaa. Kummassakaan asemakaavassa ei ole osoitettu rakentamisoikeutta haettuun toimenpiteeseen.
Rakennusluvanhakija ei ole esittänyt perusteluja tilapäiselle rakentamiselle ja tilapäisen rakennusluvan myöntämiselle. Tilapäisen rakennuksen on täytettävä lujuuden, terveellisyyden, liikenteen, paloturvallisuuden ja ympäristöön sopeutuvuuden vaatimukset. Rakennus on suunnitelmassa esitetty rakennettavaksi ponttoneille, eikä niiden lujuudesta, vakavuudesta ja kantavuudesta ole esitetty mitään selvitystä, varsinkin, kun otetaan huomioon, että kyse on kaksikerroksisesta 100 asiakkaalle mitoitetusta baarista. Myöskään rakenteellisesta turvallisuudesta ja terveellisyydestä ei ole esitetty selvitystä. Tämä johtunee siitä, että rakennusluvanhakija ei ole kiinnittänyt hankkeelle rakennesuunnittelijaa ja taloteknistä suunnittelijaa kuten säännökset edellyttäisivät. Hankkeen resursointi ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 120 e §:n vaatimuksia.
Suunnitelmaa ei ole kehitetty kaupunkikuvatyöryhmän kannanoton johdosta. Esitetyn suunnitelman kaupunkikuvallinen laatutaso ei edelleenkään vastaa kantakaupungin rannoille edes tilapäisesti sijoitettavien rakennusten laatutasoa eikä täytä siten maankäyttö- ja rakennuslain 176 §:n 2 mom:n vaatimusta rakennuksen sopeutumista ympäristöön. Rakennus mantereelle päin on täysin umpinainen sulkien näkymän merelle. Kyseiselle paikalle sopisi ravintolaiva, mutta ei kaksikerroksista ponttonilauttaa.
Rakennushanke ei täytä maakäyttö- ja rakennuslainsäädännössä asetettuja oikeudellisia edellytyksiä luvan myöntämiseksi, näin ollen rakennuslupahakemus hylätään.
Rakennusluvanhakijan oikaisunhaku
SummerSauna Oy on 19.7.2019 saapuneella kirjelmällä hakenut tehtyyn päätökseen oikaisua ympäristö- ja lupajaostolta. Muutosta haetaan rakennusluvan epäämiseen ja/tai vaihtoehtoisesti lupahakemuksen palauttamista luonnostilaan. Rakennushankkeeseen ryhtyvä on valmis muokkauttamaan hankkeen suunnitelmia ja toteutusta yhdessä suunnittelijan ja rakennusvalvonnan kanssa saattaakseen rakennushanke kaupunkikuvallisesti viranomaisen toivomaan lopputulokseen.
Rakennus on kelluva ja sen voi siirtää helposti toiseen paikaan. Laituri on kytketty kunnalliseen lika- ja viemäriverkkoon, ei vaikutusta luontoon. Laituri ei millään muotoa vaikuta alueen kaavoitukseen ja on väliaikainen sekä siirrettävissä. Hankkeen suunnitelma on pääosin yksikerroksinen, hankkeen yhteydessä on kuultu naapureita ja tältä osin huomautuksia ei esitetty. Ääni- ja meluhaitat rakenteiden ansiosta pienenee todella merkittävästi tilojen muuttuessa sisätiloiksi. Alueen visuaalinen yleisilme muuttuu hankeen ansiosta edustavaksi ja siistiksi.
Rakennuslupaa on haettu väliaikaiselle kelluvalle, katetulle ja siirrettävälle laiturille, ei kiinteillä perustuksilla olevalle parakkirakennukselle. Kelluvan rakennuksen siirtäminen määräajan jälkeen ei ole millään muotoa haastavaa. Rakennuslupa-asiakirjoista käy ilmi, mihin käyttötarkoitukseen rakennuslupaa haetaan. Arkkitehdin arkkitehtisuunnitelmien jälkeen rakennesuunnittelijat on suunnitelleet ja mitoittaneet kohteen kantavia rakenteita tilaajan pyynnöstä.
Naapureiden lausunnot lupahakemuksesta
Oikaisuvaatimuksen johdosta rakennusvalvontapalvelut varasi naapurikiinteistölle tilaisuuden lausua rakennuslupahakemuksesta ja oikaisuvaatimuksesta. Kun rakennuslupahakemuksesta tehtiin kielteinen päätös, niin rakennusvalvonta ei ollut tämän johdosta nähnyt tarvetta aikaisemmin kuulla naapureita. Rakennusluvanhakija oli kuullut ainoastaan rannassa olevaa toista ravintolalaivaa.
Asunto Oy Hakaniemenkatu 3a on 21.8.2019 päivätyllä kirjelmällään vastustaa baari -ja tarjoiluterassia koskevaa toimintaa. Ongelmina mainitaan suurella voimalla soitettu musiikki, ympäristön sotkeminen, sähkönsyöttö kaapelin muodostamat turvallisuusriskit, järjestyshäiriöt.
As Oy Viherniemenkatu 1 ja As Oy Hakaniemenkatu 3a ovat antaneet yhteisen 22.8.2019 päivätyn lausunnon, jossa vaaditaan Summer Saunan rakennustyönmaan keskeyttämistä ja jo aloitetun rakennelman purkamista tai koko lauttarakennelman siirtämistä sellaiseen paikkaan, jossa se ei ole asuinalueen välittömässä yhteydessä. Ongelmina mainitaan, meluhaitat, luvaton rakentaminen, todennäköisesti vuokrasopimuksen vastainen toiminta, ravintolalautan ympäristöasioiden laiminlyönti, jätehuollon puutteet, ympäristön roskaaminen ja veden käyttö, mahdollisesti luvaton kaupungin sähkön käyttö, järjestyshäiriöt ja sen mukaan tuomat lieveilmiöt, ilkivalta, huume- ja pillerikauppa.
SummerSauna Oy:n vastine naapureiden lausuntoihin
SummerSauna Oy toteaa 2.9.2019 antamassaan vastineessa seuraavaa:
Olemme yrittäneet yhteistyötä naapurien kanssa melutasojen desibelimittauksiin. Meitä ei ole päästetty tekemään mittauksia asuinkiinteistöihin. Hiltonin hotellissa mittauksia on tehty ja
melurajat löydetty. Meluhaitat ravintolatoiminnastamme tulee oleellisesti vähenemään rakennuksen tiivistämisen ja eristämisen ansioista. Työt on jo aloitettu. Rakennelma on siirrettävä. Vesialuksen rakentamiseen ei tarvitse rakennuslupaa. Ymmärrämme että ravintolan sijoittaminen ja toiminta tarvitsee rakennusluvan. Vesi- ja sähköliittymän rakentaminen tarvitsee rakennusluvan. Tarkoituksena on rakentaa kiinteät vesi- ja sähköliittymät heti rakennusluvan jälkeen.
Alueen puita ei ole toimestamme karsittu tai vahingoitettu. Parkkipaikka-alueena alueen edustaa ei ole käytetty Summer Saunan toimesta. Veden jakelu aluksella toimii aivan vastaavasti kaikissa vesikulkuneuvoissa, eli se varastoidaan asianmukaisesti säiliöissä. Rakennusluvan jälkeen voimme liittää vesirakennelman kaupungin vesijohtoverkkoon. Ympäristöä emme roskaa. Alue on rakennusvaiheen jälkeen pysynyt siistinä. Jätehuoltoastian tyhjennys tiheyttä on myös nostettu.
Meillä on juuri kaupungin pyynnöstä tehty kaapelisilta pyörätien yli. Kaapelisilta ei ole kiinteä, joten se poistetaan rakennusluvan jälkeen kun saamme rakennettua kiinteän sähköliittymän. Kiinteä sähköliittymä vaatii maarakentamista. Yhtään järjestyshäiriö tilannetta Summer Saunalla ei ole ollut. Alueella ei ilkivalta ole mitenkään meidän toimesta lisääntynyt. Mitään ilkivaltaa Summer Saunan alueella tai lähiympäristöstä ei ole todettu. Huumekauppaa ei ole todettu meidän alueella tai lähiympäristöstä
Asemakaavatilanne
Alueella on voimassa asemakaava numero 446A/2.12.1893, jossa alue on vesialuetta ja näin muodoin aluetta ei ole varattu rakentamiselle. Kaupunginvaltuusto on 29.8.2018 hyväksynyt alueelle uuden asemakaavan, joka sallii rannan täyttämisen ja hotellin rakentamisen. Kaupunginvaltuuston päätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus ei ole vielä antanut valituksiin päätöstä. Kun uusi asemakaava ei ole valitusten vuoksi lainvoimainen, niin alue on rakennuskiellossa.
Sovellettavat oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslain 176 §:n mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi 171 §:n 2 momentissa säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, jos kysymys on tilapäisen rakennuksen rakentamisesta enintään viiden vuoden ajaksi. Tilapäisenä pidetään rakennusta, joka sen rakenne, arvo ja käyttötarkoitus huomioon ottaen on katsottava tarkoitetun pysytettäväksi paikallaan enintään mainitun ajan.
2 momentin mukaan tutkittaessa tilapäisen rakennuksen rakentamista koskevaa lupahakemusta on otettava huomioon rakennuksen tarkoitus sekä lujuuden, terveellisyyden, liikenteen, paloturvallisuuden ja ympäristöön sopeutuvuuden vaatimukset.
Tilapäistä rakennusta koskevassa lupamenettelyssä on soveltuvin osin noudatettava, mitä 173 §:ssä säädetään.
Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Vuokrasopimusten irtisanominen
Helsingin kaupunki on irtisanonut SummerSauna Oy:n kanssa tehdyt vuokrasopimukset päättymään kolmen kuukauden kuluttua irtisanomisilmoituksen tiedoksisaantipäivästä. Irtisanomisilmoitus on annettu tiedoksi 28.8.2019.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
This decision was published on 01.10.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös
Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista
Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- kunnan jäsen
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218