Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti, Kaasutehtaankatu 1, Suvilahti, Sörnäinen, All Day Entertainment Oy

HEL 2019-008778
More recent handlings
§ 37

Päätös All Day Entertainment Oy:n meluilmoituksesta koskien All Day ON! -ulkoilmakonserttia Suvilahdessa, Kalasatama

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä All Day Entertainment Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee kahta ulkoilmakonserttia ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 7. - 10.5.2020, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien myös teltat) vain seuraavina aikoina:

    -  torstai 7.5. kello 13.00 - 20.00 (testaus)
    -  perjantai 8.5. kello 11.00 - 24.00 (testaus + konsertti) 
    -  lauantai 9.5. kello 11.00 - 24.00 (testaus + konsertti)  
  2. Melutilanteen seuraamiseksi tapahtuman aikana on tehtävä melumittauksia. Mittauksia tulee tehdä konserttien aikana kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.

    Mittauksia on tehtävä melulle eniten altistuvien asuinrakennusten ylimmissä kerroksissa sekä Kalasataman että Sörnäisten rantatien puolelta.

    Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
  3. Mittauksen  suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  4. Melumittauksista tulee laatia mittaussuunnitelma, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 8.4.2020. Saatteessa on ilmoitettava asian diarinumero HEL 2019-008778. Mittaussuunnitelmasta tulee käydä ilmi vähintään tiedot mittaajien lukumäärästä ja pätevyydestä, mittauspaikoista ja perustelut niiden edustavuudesta sekä mittausten kestosta ja niiden lukumäärästä kussakin mittauspaikassa. Mittaussuunnitelman tulee olla FINAS-akkreditoidun tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioiman ympäristömelumittaajan laatima.
  5. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon(helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 15.5.2020. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2019-008778. 

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon.
     
  6. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava vähintään alla olevaan karttaan (Kuva 1) merkitylle alueelle. Tiedote jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

    Lisäksi tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura, Kallio-seura, Kulosaarelaiset-Brändborna ja Kalasataman asukasyhdistys ry.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä tiedot järjestäjästä yhteystietoineen. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
  7. Tiedotuksen toteuttamisesta on laadittava tiedotussuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöpalveluille (kymp.palu.ymparistovalvonta@hel.fi) viimeistään 8.4.2020. Tiedotussuunnitelmasta pitää käydä ilmi tarkka jakelualue, tiedotteen tekstiluonnos sekä jakelun toteutus aikatauluineen. Suunnitelmassa tulee lisäksi selvittää, miten huoneistokohtainen tiedottaminen lukittuihin porraskäytäviin toteutetaan käytännössä.
  8. Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon seuraavien päiväkotien tai hoivakotien johtajien sekä koulun rehtorin kanssa neuvottelemalla:
    - päiväkoti Pikkutylli (Arielinkatu 2)
    - päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
    - päiväkoti Kalasatama (Polariksenkatu 1)
    - päiväkoti Åshöjden (Käenkuja 3)
    - päiväkoti Pääskylä (Hämeentie 55)
    - hoivakoti Helena (Hämeentie 55)
    - Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
  9. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
  10. Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta on laadittava jätehuoltosuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöpalveluille (kymp.palu.ymparistovalvonta@hel.fi) viimeistään 8.4.2020. Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä.
  11. Käymälöiden viereen ja/tai sisälle tulee sijoittaa riittävästi roska-astioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia. 

Kuva 1. Tiedotusalue rajattu mustalla viivalla (Määräys 6).

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.

    Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristöpalveluiden ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus, jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat tietyillä tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/
    ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf).
  2. Mittausvelvoite on tarpeen konsertin meluhaittojen arvioimiseksi. Koska ulkoilmakonsertti päättyy vasta yöaikaan, tulee melutilannetta seurata kello 22.00 alkaen luotettavin mittauksin.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  4. Mittaussuunnitelma tulee laatia, jotta mittaukset ovat laadukkaita ja edustavia.
  5. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen. Mittaustulosten perusteella selvitetään myös asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
  6. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päätyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  7. Määräys on annettu ennakkovalvonnan vuoksi. Laadukkaalla suunnittelulla varmistetaan tiedottamisen riittävyys.
  8. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa päiväkotien, hoitokodin eikä koulun toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  9. Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta.
  10. Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus. Yleisötilaisuuden järjestäjä vastaa tapahtuman jätehuollosta. 
  11. Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia. 

Ilmoituksen tekijä

All Day Entertainment Oy, Helsinginkatu 22 D, 3krs., 00530 Helsinki

Y-tunnus: 2812990-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee kahta ulkoilmakonserttia ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 7. - 10.5.2020 Suvilahden tapahtuma-alueella. Kyseessä on kotimaiseen urbaaniin musiikkiin keskittyvä festivaali. Alueella on kaksi ulkolavaa, joista toinen on pieni rakennusten väliin sijoittuva lava ja toinen telttalava (kuva 2). Ulkolavojen lisäksi kolme sisälavaa, joiden ohjelma jatkuu ulkolavojen ohjelman loputtua.

Kuva 2. Lavojen sijainti

Aikataulu on seuraava:

7.5. Tapahtuman rakennuspäivä ja mahdollisesti äänentoiston testausta klo 14.00 - 21.00
8.5.2020 Äänentoiston testaus + konsertti ulkona kello 11.00 - 01.00
9.5.2020 Äänentoiston testaus + konsertit  ulkona kello 12.00 - 01.00

Konsertin aikainen melutaso (keskiäänitaso LAeq) on ilmoituksen mukaan 95 dB 10 metrin päässä ja ympäristössä melulle altistuvien kohteiden luona 75 dB. Suvilahdenkadun asuntoihin matkaa ilmoituksen mukaan noin 230 m ja Kalasataman asuintaloihin noin 500 m.

Melutilannetta seurataan mittauksin (Tamforce, 1,5 dB tai vastaava).

Äänen suuntauksesta huolehtii tekniikan toteuttaja parhaalla katsomallaan tavalla, jotta äänen leviäminen saadaan minimoitua. Ääntä ohjataan teollisuusrakenteisiin niin paljon kuin mahdollista ja pyritään näin estämään äänen leviämistä. Iso lava rakennetaan telttaan, joka estää osaltaan äänen leviämisen. Lisäksi äänentoisto suunnataan Line Array -järjestelmällä yleisöön päin niin, että ääni leviää mahdollisimman vähän. Äänenvoimakkuutta säädellään aktiivisesti miksauspisteellä.

Tapahtumasta tiedotetaan porraskäytäväkohtaisesti kuvassa 3 esitetylle alueelle.

Kuva 3. Tiedotusalue

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 19.8.2019. Ilmoitusta on täydennetty ympäristöpalveluiden kehotuksesta 19.2.2020 koskien lavojen sijaintia.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §

This decision was published on 12.03.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 32014

hannu.arovaara@hel.fi

Decisionmaker

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö