Lausuntopyyntö, valitus, palotarkastus 2.7.2019, Helsingin hallinto-oikeus

HEL 2019-008826
More recent handlings
§ 31
This decisionmaker is no longer active

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen lausunto

Pelastuslaitos katsoo, että valituksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta asiaan vaikuttavaa seikkaa, jonka perusteella tässä asiassa aiemmin annettua pelastusviranomaisen määräystä tulisi muuttaa.

Valittajan esittämät vaatimukset on hylättävä perusteettomina ja pelastusviranomaisen antama korjausmääräys ”Autopaikalta on poistettava siellä säilytettävä palava irtaimisto” on pidettävä voimassa.

Pelastuslain 9 §:n 1 momentin mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että:
1) tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen;
2) rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin;
3) pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista;
4) pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.

Pelastuslain 9 §:n 2 momentin mukaan helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää ullakolla, kellarissa, rakennuksen alla tai sen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu.

Pelastuslain 14 §:n 1 momentin mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan:
1) ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä;
2) varauduttava henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa;
3) varauduttava tulipalojen sammuttamiseen ja muihin sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät;
4) ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

Pelastuslain 81 §:n 1 momentin mukaan, jos alueen pelastusviranomainen valvontatehtävää suorittaessaan havaitsee puutteita tässä laissa säädettyjen velvoitteiden toteuttamisessa, pelastusviranomaisen on määrättävä ne korjattaviksi. Jos puutteita ei voida heti korjata, korjaamiselle tulee antaa määräaika.

Palotarkastuksessa on kohteen luonne huomioon ottaen erityisesti kiinnitettävä huomiota palo- ja henkilöturvallisuuden osalta kohteen huoltoon ja kunnossapitoon sekä tuhopolttojen ennalta ehkäisemisen ja vahinkojen rajoittamisen osalta tavaroiden ja jätteiden varastointiin.

Palotarkastaja suoritti 2.7.2019 ylimääräisen palotarkastuksen Asunto Oy Näyttelijäntie 14:n (Näyttelijäntie 14, 00400 Helsinki) ajoneuvosuojassa. Tarkastus koski taloyhtiön autosuojassa sijaitsevaa valittajan hallitsemaa autopaikkaa numero 12. Palotarkastuksessa todettiin, että autopaikalla säilytettiin peräkärryä, kiinteitä hyllyjä, erilaisia kemikaaleja sekä muuta palavaa materiaalia.

Tarkastuksesta kirjoitettiin palotarkastuspöytäkirja n:o 76272, joka toimitettiin valittajalle. Palotarkastuspöytäkirjassa määrättiin, että autopaikalta on poistettava siellä säilytettävä palava irtaimisto.

Pelastuslaitoksen linjauksen mukaan ajoneuvosuojat ovat vain ajoneuvojen säilyttämistä varten ja. Käytäntö, joka perustuu pelastuslakiin ja rakennusmääräyksiin, on kirjattu pelastuslaitoksen sisäiseen ohjeeseen seuraavasti: Yli 60 m2 ajoneuvosuojassa saa säilyttää vain ajoneuvoja. Tulipalotilanteessa palava materiaali mahdollistaa tulipalon kehittymisen tavalla, jota ajoneuvosuojaa ei ole suunniteltu kestämään. Liitteenä on Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sisäinen autosuojien paloturvallisuutta koskeva toimintaohje sekä sen soveltamista koskeva Esitys yksikköohjeeksi 20.4.2004.

Korjausmääräys on annettu siksi, että palava irtaimisto lisää kohteen palokuormaa ja aiheuttaa paloturvallisuusriskin. Pelastuslain säädökset ovat niin viranomaista kuin kiinteistön omistajaa ja haltijaakin velvoittavia. Pelastusviranomainen on voinut antaa korjausmääräyksen palavan irtaimiston osalta.

Korjausmääräyksen antamiseen ei vaikuta se kuuluuko autosuojan kunnossapitovastuu yhtiölle vai osakkaalle. Korjausmääräys ei ole ollut kohtuuton. Korjausmääräyksen mukaiset toimenpiteet on määrätty suoritettavaksi 2.9.2019 mennessä. Määräaika on ollut kohtuullinen. Toimintaa ei ole keskeytetty.

Pelastusviranomainen on liitteenä olevilla pöytäkirjoilla numerot 73433, 74586 ja 75928 velvoittanut Asunto Oy Näyttelijäntie 14 poistamaan autosuojatilaan kuulumattoman palavan materiaalin katsoen korjausmääräyksen velvoittavan myös osakkaita.

Ajoneuvosuojan omistajalla /haltijalla on halutessaan mahdollisuus rakennusluvanvaraisesti rakentaa ajoneuvosuojaan keskitetty ja osastoitu varastotila palavan irtaimiston säilytystä varten.

Tiedot korjausmääräyksen tiedoksiannosta:
3.7.2019 päivätty pöytäkirja nro 76272 liitteineen (valitusosoitus) on lähetetty valittajalle postitse 3.7.2019. Valittajan on katsottava saaneen pöytäkirjan tiedoksi 10.7.2019, jollei muuta näytetä.

Valituksenalainen pöytäkirja ja valitusosoitus sekä valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirjat ovat liitteenä.

Lausunto liitteineen toimitetaan Helsingin hallinto-oikeuden kirjaamoon.

This decision was published on 21.08.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Decisionmaker

Henri Nordenswan
pelastuskomentaja vs.

Attachments

1. Helsingin hallinto-oikeuden lausuntopyyntö ja alkuperäiset asiakirjat
2. Valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirjat

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.