Hankinta, palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Palvelutalojen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä palvelutalojen ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa palvelukuvauksen kohdan 5.2 ensimmäisen kappaleen lopun kuulumaan seuraavasti:
"Asiakas voi halutessaan tilata ennakkoon myös vegaaniaterian samaan hintaan. Pyynnöstä on myös oltava tarjolla kauramaitoa tms. kasvisrasvatuotetta kahvin/teen kanssa ilman lisämaksua."
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä tämä siitä syystä osallistunut kokoukseen.
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jemina Sandell poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana eikä ollut läsnä kokouksessa siitä päätettäessä.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Kati Juva: Muutetaan palvelukuvauksen kohdan 5.2 ensimmäisen kappaleen loppu virkkeen "Uskonnollisista, eettisistä ja mieltymyksellisistä syistä toteutettava lakto-ovo-vegetaarinen kasvisruoka on perusruoan hintaista" jälkeen kuulumaan seuraavasti: "Asiakas voi halutessaan tilata ennakkoon myös vegaaniaterian samaan hintaan. Pyynnöstä on myös oltava tarjolla kauramaitoa tms. kasvisrasvatuotetta kahvin/teen kanssa ilman lisämaksua."
Kannattaja: jäsen Sandra Hagman
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kati Juvan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 2:
Jäsen Leo Bergman: Poistetaan hankinnasta ruokaan liittyvät kotimaisuusvaatimukset. Kotimaisuus ei ole tae ruuan laadusta tai terveellisyydestä.
Jäsen Leo Bergmanin vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tukipalvelujen ruokapalveluasiantuntija Milla Härkönen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Palveluhankinta koskee sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen ja Siltamäen palvelutalojen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestämistä yksikköjen asiakkaille liitteenä olevien palvelukuvausten mukaisesti.
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä. Hankittaviin palveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, tuottaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla. Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.
Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelutalojen henkilökuntaa.
Arvioitu ruokapalvelun tarve on päivittäin 428 asukkaalle. Lisäksi ruokapalvelua voivat käyttää päivätoiminnan asiakkaat, joita on noin 50 henkilöä päivässä sekä sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta, jota on yhteensä 380.
Tuotettavat palvelut ja niiden sisältö ovat:
Asukasruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä tarvittaessa yöpala.
Päivätoiminnan ruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, päiväkahvi tai lounas, päiväkahvi ja päivällinen.
Palvelun käyttäjien itse maksettavat palvelut:
- Palvelukeskusateriaan sisältyvät kaikki aterian osat: pääruoka, energialisäke, lämmin kasvislisäke, salaatti, öljypohjainen salaatinkastike, leipä, levite, ruokajuoma ja jälkiruoka.
- Henkilöstölounas, jonka sisältö on sama kuin asukasruokailussa tai palvelukeskusateriassa.
- Tilaustarjoilut ja välitystuotteet, joihin sisältyy asiakkaan tilaustarjoilu asiakkaan tarpeiden mukaan sekä elintarvikkeita välitystuotteina osastoille.
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.11.2015 § 344 hyväksynyt Hopeatien, Kannelmäen, Madetojan ja Siltamäen palvelutalojen ruokapalvelujen kilpailuttamissuunnitelman vuonna 2020. Tavoitteena on ollut lisätä toimialan kilpailutettavien ruokahuoltopalvelujen määrä 20 prosenttiin viiden vuoden aikana. Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen ruokapalvelut on kilpailutettu viimeksi vuonna 2014 sopimuskaudelle 1.11.2014‒30.11.2018, jota täydentää kahden vuoden optiokausi.
Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelut on kilpailutettu vuonna 2018 ajanjaksolle 3.1.2019‒31.12.2022. Nykyinen palveluntuottaja on irtisanonut sopimuksen, mistä johtuen hankinta on kilpailutettava uudelleen.
Kaupunginvaltuusto on 8.10.2014 § 322 käsitellessään Palmia-liikelaitoksen toiminta- ja hallintomallien järjestämistä päättänyt, että Siltamäen palvelutalon ruokapalvelujen kilpailutukseen sisällytetään liikkeen luovutus. Siltamäen palvelutalon kilpailutuksen voittanut palveluntuottaja on velvollinen ottamaan liikkeen luovutuksen periaatteen mukaisesti palvelukseensa kilpailun kohteessa mahdollisesti ilman työtä jäävän henkilöstön.
Hankintamenettely
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailun kohteet ovat:
- Hopeatien palvelutalo
- Madetojan palvelutalo
- Kannelmäen palvelutalo
- Siltamäen palvelutalo
- Töölön seniorikeskus
Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen. Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta‒laatusuhde.
Kaikkiin kohteisiin valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Lisäksi hankintapäätöksessä valitaan jokaiseen hankinnan kohteeseen varalle yksi (1) palveluntuottaja, joka on vertailussa toiseksi sijoittunut tarjoaja.
Mikäli valittu palvelutuottaja ei pysty hoitamaan palvelua sopimuksen mukaisesti ja sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palveluiden vähimmäislaatu on esitetty palvelutalokohtaisissa palvelukuvauksissa.
Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 82 pistettä ja laadun maksimipisteet 18.
Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.
Hiilineutraali Helsinki 2035
Helsingin kaupunki on sitoutunut kantamaan vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä kaupunkistrategiassaan. Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmaan pohjautuvassa sosiaali- ja terveystoimialan ympäristöohjelmassa on tavoitteena, että ympäristövaikutuksiltaan merkittävien hankintojen kilpailutuksissa käytetään ympäristökriteerejä vähimmäisvaatimuksena tai vertailuperusteena merkittävällä painoarvolla.
Osana Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman toteutumista hankinnassa huomioidaan keskeisesti ilmastonäkökulma. Valittua palveluntuottajaa edellytetään huomioimaan hankinnan kohteen mukaisen toiminnan aiheuttamat ilmasto- ja ympäristövaikutukset tarjouspyynnön mukaisesti. Hankinnan kohde ja vähimmäisvaatimukset on selvitetty tarjouspyynnön kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit" sekä osa-alueiden palvelukuvauksissa.
Vastuullisuuskriteerit hankinnassa
Tarjouspyynnössä edellytetään, että palveluntuottaja ottaa palveluntuotannossaan huomioon Helsingin kaupungin tahtotilan edistää kestävää kehitystä ja hankinnan kohteen mukaisen toiminnan vastuullisuutta.
Tarjoaja voi saada pisteitä asettamalla vastuullisuussuunnitelmaan konkreettisia toimenpiteitä ja mittareita, joilla vähennetään hankinnan kohteen mukaisen palvelun haitallisia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.
Pisteitä saa kasvisruoan osuuden lisäämisestä, Itämerestä kestävästi pyydetyn kalan osuuden lisäämisestä, satokauden tuotteiden osuudesta, ruokahävikin ehkäisemisestä sekä näihin liittyvistä asiakaskuntaa osallistavista ja sen erityispiirteet huomioivista toimenpiteistä. Lisäksi tarjoaja voi saada pisteitä sitoutuessaan hankinnan kohteen mukaisen toiminnan raaka-aineiden vastuullisuuskriteereihin.
Tarjouspyynnössä on mukana työllistämisehto, jolla edistetään työttömien työnhakijoiden työllistämistä. Työllistämisehto astuu voimaan, kun palveluntuottajalta tehtyjen ostojen määrä palvelutalokohtaisesti ylittää 300 000 euroa ja 700 000 euroa (alv 0 %).
Ostojen määrän täyttyessä palveluntuottaja työllistää sopimuskauden aikana kaksi (2) työllistettävää.
Hankinnasta solmittavat sopimukset
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden perussopimuskaudelle ja on suunniteltu alkavaksi 1.12.2020. Suunniteltu sopimuskausi on ajanjaksolle 1.12.2020‒30.11.2024. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.
Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää ja ilmoittaa erikseen kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
This decision was published on 01.04.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 45, 46, 48, 49, 50, 51 (A), 52 (A) ja 54 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 47, 51 (B), 52 (B) ja 53 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: