Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, Vartiokylä

HEL 2019-008935
More recent handlings
Case 18. / 229 §

Oikaisuvaatimus määräaikaisesta, koulurakennusten paikallaan pysyttämistä koskevasta rakennusluvasta, Sinivuokonpolku 9

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 2.7.2019 (§ 344), jolla on myönnetty Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalle lupa koulurakennusten pysyttämiseen paikallaan uudeksi määräajaksi.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen alainen päätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehti on päätöksellään 2.7.2019 (§ 344) myöntänyt Helsingin kaupungille rakennusluvan Roihuvuoren ala-asteen ja Marjaniemen sivukoulun käytössä oleville lisätiloille uuden määräaikaisen rakennusluvan viiden vuoden ajaksi Vartiokylän kaupunginosassa osoitteessa Sinivuokonpolku 9 sijaitsevalle tontille 091-45-49-1.

Rakennukset ovat valmistuneet vuosina 1998 ja 2000 ja niiden alkuperäinen määräaikainen lupa 45-1135-04-A on umpeutunut 30.5.2009. Kaupunkiympäristön toimiala on teettänyt rakennuksissa vuonna 2017 tehdyn kuntoarvion mukaiset korjaukset. Lisäksi on toimitettu selvitys rakennuksen terveellisyydestä. Asiointi- ja saattoliikenne hoidetaan huoltopihan, Sinivuokonpolun ja Valkovuokonpolun kautta.

Rakennusvalvontapalvelu on ilmoittanut naapureille lupahakemuksen vireille tulosta. Naapuritontin haltijat ovat esittäneet huomautuksen, joka koskee koulun pihan käytöstä kouluajan ulkopuolella tapahtuvaa häiriökäyttäytymistä. Hakija on vastineessaan kertonut ymmärtävänsä asukkaiden näkökulman ja todennut, että häiriökäyttäytymisestä aiheutuvat ongelmatilanteet kouluajan ulkopuolella kuuluvat poliisille. Lisäksi vastineessa on kerrottu, että tontille rakennetaan päiväkotikäyttöön uusi paviljonkirakennus, jonka toivotaan rauhoittavan tilannetta avoimella tontilla kunnes uusi päiväkoti ja ala-aste valmistuvat kesällä 2021 ja paviljonkirakennukset poistuvat. Uuden rakennuksen yhteyteen suunnitellaan piha-alueet istutuksineen ja aidattuine leikkipihoineen, joka ehkäisee läpiajoa tontilla. Tontin aktiivisen käyttöönoton myötä häiriökäyttäytyminen tontilla tulee vähentymään.

Oikaisuvaatimus

Kiinteistön ********** omistajat ********** ovat 16.7.2019 saapuneella oikaisuvaatimuksellaan vaatineet, että koulun tonttia on rakennusluvan ehdoilla estettävä käytettäväksi häiriköntiin kouluajan ulkopuolella.

Vastine

Hankkeeseen ryhtyvän on toimittanut 12.8.2019 vastineen, jossa viitataan samalle tontille myönnettyyn, tilapäistä päiväkotirakennusta koskevaan rakennuslupaan (oikaisuvaatimusasia HEL 2019-006522) ja todetaan, että häiriökäyttäytymisen ehkäisy tulee järjestää muulla tavalla kuin rakennusluvan määräyksillä ja että julkisten rakennusten pihoilla tapahtuva mahdollinen häiriökäyttäytyminen ei tee rakennuspaikalla harjoitettavasta toiminnasta asemakaavan vastaista.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 135 §

Rakennusluvan edellytykset asemakaava-alueella

Rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:

1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen;

2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;

3) rakennus soveltuu paikalle;

4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;

5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä

6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 141 §

Lupamääräykset

Lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Määräykset voivat koskea muun ohessa rakennustyön tai toimenpiteen suorittamista ja niistä mahdollisesti aiheutuvien haittojen rajoittamista.

Perustelut

Rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen ja täyttää muutoinkin maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n edellytykset. Rakennuslupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset, mutta rakennuksen pihalla tapahtuvan häiriökäyttäytymisen estävää lupamääräystä ei voida katsoa tarpeelliseksi rakennusluvan kannalta. Myöskään tällaisen lupamääräyksen valvonta ei kuuluisi rakennusvalvonnan toimivaltaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 12.11.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

va. yksikön päällikkö
Aarno Alanko

Ask for more info

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Rakennuslupa
The attachment will not be published on the internet.
3. Pääpiirustukset
The attachment will not be published on the internet.
4. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
5. Vastine
The attachment will not be published on the internet.
6. Asemakaava
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.