Oikaisuvaatimus, Hankinta, ohjelmistorobotiikan ylläpito- ja kehityspalvelut, palvelukeskusliikelaitos, Digital Workforce Services Oy

HEL 2019-009258
More recent handlings
Case 2. / 33 §

Oikaisuvaatimus, Hankinta, ohjelmistorobotiikan ylläpito- ja kehityspalvelut, palvelukeskusliikelaitos, Digital Workforce Services Oy

Board of Palvelukeskus Helsinki

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Digital Workforce Services Oy:n (Y-tunnus 2704792-5) hankintaoikaisuvaatimuksen koskien puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vs. yksikönjohtajan päätöstä 22.8.2019 §5, ohjelmistorobotiikan ylläpito- ja kehityspalvelut hankinta.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vs. yksikönjohtajan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Hankintalain 79 §:n mukaan on hankintayksikön ennen tarjousten valintaa tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen sekä että tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 tai 81 §:n nojalla ja joka täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Esittelijä toteaa, että kaikki tarjoajat ovat täyttäneet tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Lisäksi kaikkien tarjoajien tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön
mukaisia ja ne ovat täyttäneet tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkistanut valituksi tulleen toimittajan (Lekab Communication Systems Oy) ilmoittamat referenssitiedot, jotka on todettu tarjouspyynnön vaatimusten mukaisiksi.

Ennen hankintapäätöksen tekemistä, on hankintayksikkö pyytänyt 31.7.2019 Lekab Communication Systems Oy:ltä lisäselvitystä alhaisesta hinnoittelusta. Lekab Communication Systems Oy on toimittanut hankintayksikölle 8.8.2019 vastauksen tehtyyn lisäselvityspyyntöön, jonka hankintayksikkö on todennut hyväksyttäväksi.

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 3.6.2019 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia ohjelmistorobotiikan ylläpito- ja kehityspalvelut hankinnasta.

Puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vs. yksikönjohtaja teki asiasta hankintapäätöksen 22.8.2019 § 5, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Lekab Communication Systems Oy (Y-tunnus 1053861-3).

Digital Workforce Services Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Digital Workforce Services Oy vaatii 3.9.2019 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vs. yksikönjohtajan hankintapäätöksen oikaisemista siten, että Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta kumoaa tehdyn hankintapäätöksen, hylkää Lekab Communication Systems Oy:n tarjouksen sekä tekee uuden hankintapäätöksen Digital Workforce Services Oy:ltä.

Digital Workforce Services Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tullut toimittaja (Lekab Communication Systems Oy) ei täytä tarjouspyynnössä esitettyjä referenssivaatimuksia.

Lisäksi Digital Workforce Services Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (Lekab Communication Systems Oy) tarjous on poikkeuksellisen alhainen.

Close

This decision was published on 27.09.2019

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

vs. yksikönjohtaja
Risto Paavola

Ask for more info

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 3.9.2019
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 3.9.2019, liite, pöytäkirjanote 22.8.2019
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus 3.9.2019, liite, tarjousten vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.