Oikaisuvaatimus, sosiaali- ja terveyslautakunnan järjestöavustukset vuodelle 2017, avustuksen takaisinperintä, Meri-Vuosaaren Työttömät ry

HEL 2019-009395
More recent handlings
Case 8. / 257 §
This decisionmaker is no longer active

Meri-Vuosaaren työttömät ry:n oikaisuvaatimus vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen takaisinperintää koskevasta päätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Meri-Vuosaaren työttömät ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 20.8.2019 § 184 koskien vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen takaisinperintää.

Käsittely

Nuorisoneuvoston edustaja Jim Koskinen ilmoitti esteellisyydestään (yhteisöjäävi, hallintolaki 28.1 § 5 kohta) ennen asian käsittelyä ja poistui kokoustilasta asian koko käsittelyn ajaksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö myönsi 12.12.2016 § 185 Meri-Vuosaaren työttömät ry:lle 10 000 euroa avustusta vuodelle 2017 käytettäväksi helsinkiläisten työttömien hyvinvoinnin edistämiseen tarvittavan toimintakeskuksen ja varaston vuokra- ja energiakuluihin. Avustuspäätöksessä mainittiin, että rahoitus tulee käyttää vuoden 2017 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 20.8.2019 § 184 periä Meri-Vuosaaren työttömät ry:ltä takaisin vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen 10 000 euroa, koska yhdistys ei ollut useista pyynnöistä huolimatta toimittanut mitään valvontaan liittyviä asiakirjoja.

Asiakirjoja oli pyydetty vuoden 2019 kevään ja kesän aikana, kun sosiaali- ja terveystoimialan talouden tuki -yksikössä suoritettiin vuodelle 2017 myönnettyjen avustusten käytön valvonta. Yhdistys ilmoitti toimittavansa selvityksen avustuksen käytöstä sekä muut valvonta-asiakirjat vuodelta 2017, mutta niitä ei ole saatu.

Meri-Vuosaaren työttömät ry teki 6.9.2019 takaisinperintäpäätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on tämän asian liitteenä 1. Oikaisuvaatimuksen yhteydessä saapui yhdistyksen puheenjohtajan viesti, jossa hän valtuutti toiminnanjohtajan tekemään oikaisuvaatimuksen yhdistyksen nimissä. Toiminnanjohtaja täydensi oikaisuvaatimusta 9.9.2019 lähettämällä yhdistyksen vahvistamattomat tilinpäätökset vuodelta 2017 ja vuodelta 2018.

Yhdistyksen toiminnanjohtaja lähetti 22.10.2019 uuden tilinpäätöksen vuodelta 2017 (liite 2). Tilinpäätöksellä oli hallituksen jäsenten allekirjoituksia (25.9.2019) sekä tilinpäätösmerkintä (18.10.2019). Mukana saapui 18.10.2019 päivätty tilintarkastuskertomus (liite 3), joka sisälsi varauman. Sen mukaan tilintarkastaja ei ollut edellisen tilikauden 2016 tilinpäätöksen osalta saanut nähtäväksi liitetietoja ja tase-erittelyä. Tästä johtuen tilintarkastaja ei ole voinut täysin varmistua taseen alkusaldojen oikeellisuudesta ja tilinpäätöksen vertailutiedoista.

Tilintarkastaja esittää lisäksi huomautuksen siitä, ettei käteisellä rahalla suoritettuja maksuja ole kirjattu kirjanpitolain 2 luvun 4 §:n mukaisesti viipymättä päiväkohtaiseen järjestykseen. Tästä syystä ei ole voitu täysin varmistua käteisvarojen määrän oikeellisuudesta. Tilintarkastaja ei myöskään ole saanut käyttöönsä kaikkea pyytämäänsä kirjanpitoaineistoa. Huomautuksena esitetään myös, ettei tilinpäätös ole valmistunut kirjanpitolain 3 luvun 6 §:n edellyttämässä neljän kuukauden määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessa pyydetään, että takaisinperintä perutaan, koska sen toteutumisen katsotaan olevan kuolinisku yhdistykselle. Oikaisuvaatimuksessa myönnetään, että yhdistyksellä on ollut haasteita kirjanpitonsa kanssa. Syynä tähän on, että yhdistyksen toiminta oli lähes loppumassa, kun sitä kuitenkin lähdettiin jatkamaan uuden toimintamuodon avulla. Uusi toiminta on käynnistynyt hyvin. Kirjanpidon valmistuminen on kuitenkin viivästynyt muun muassa vapaiden ja henkilövaihdosten vuoksi.

Oikaisuvaatimukseen liittyen voidaan todeta, että yhdistyksen hallitus on vasta lokakuussa 2019 käsitellyt vuoden 2017 tilinpäätöksen. Siitä tehty tilintarkastus sisältää edellä kuvatun varauman ja huomautuksia, joiden mukaan yhdistyksen taloushallinnossa on vakavia puutteita ainakin vuodesta 2017 alkaen. Saatujen tietojen perusteella tilinpäätöstä 2017 käsittelevää vuosikokousta ei ole vielä pidetty, joten kyseiseltä vuodelta ei tilivelvollisille ole myönnetty vastuuvapautta. Kirjanpitoon liittyvät henkilövaihdokset vuonna 2019 eivät selitä vuonna 2017 tapahtuneita taloushallinnollisia virheitä. Taloushallinnon ongelmat ovat ilmeisesti jatkuneet, koska yhdistyksellä ei ole esittää vuodelta 2018 vahvistettua tilinpäätöstä.

Edellä olevaan viitaten todetaan, että yhdistyksen hallinnossa ja taloudenhoidossa on vakavia puutteita, koska yhdistys ei ole pystynyt toimittamaan pyydettyä selvitystä vuodelle 2017 saamansa avustuksen käytöstä kaikkine liitetietoineen ja lisäksi tilintarkastajien lausunnon mukaan taloushallinnossa on puutteita ja virheitä. Yhdistyksen toiminta on kuitenkin oikaisuvaatimuksen mukaan jatkunut ja on myönteistä, että esimerkiksi työkokeiluja on toteutunut. Toiminnan jatkuminen ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että yhdistys ei ole toiminut avustuksen myöntämiseen sisältyneiden ehtojen mukaisesti.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat liitteenä 4.

Yleisohjeen kohdan 2.8 mukaan avustuksen saajien on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus tilintarkastuslain (459/2007, nyk. 1141/2015) edellyttämällä tavalla. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus, vaikka tilintarkastuslaki ei sitä edellyttäisikään. Tällöin tarkastuksen voi suorittaa niin sanottu maallikkotilintarkastaja. Maallikkotilintarkastajan suorittamasta tarkastuksesta annetaan lausunto, jota kutsutaan toiminnantarkastuskertomukseksi.

Yleisohjeen kohdan 2.9 mukaan avustuksen hakijan on annettava kaupungin viranomaiselle tämän tarpeelliseksi katsomat tiedot avustushakemuksen käsittelyä, avustuksen myöntämistä ja käytön valvontaa varten. Avustusta myöntävillä viranomaisilla on oikeus tarkastaa avustusta hakeneen yhteisön kirjanpito ja hallinto.

Yleisohjeen kohdan 10.4 mukaan jos avustuksen käytölle asetettuja ehtoja ei ole noudatettu, valvovan viranomaisen on ryhdyttävä asian vaatimiin toimenpiteisiin, kuten asettaa määräaika ehdon täyttämiselle tai huolehtia maksatuksen keskeyttämisestä tai jo suoritetun avustuksen takaisinperimisestä.

Kaupungin yleisohjeisiin perustuen voidaan todeta, että yhdistys ei ole toimittanut pyydetyn mukaista vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen käyttöselvitystä, joten avustuksen käytön valvontaa ei ole voitu suorittaa. Lisäksi yhdistyksen hallinnon ja taloudenhoidon asianmukaisuudesta ole voitu varmistua.

Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös kyseisen avustuksen takaisinperimisestä on kaupungin yleisohjeen mukainen. Yhdistys voi neuvotella taloushallintopalvelun (Talpa) kanssa avustuksen takaisinmaksun aikataulusta ja jaksotuksesta.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan takaisinperintäpäätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Close

This decision was published on 13.11.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus takaisinperinnästä
The attachment will not be published on the internet.
2. Tilinpäätös 2017
The attachment will not be published on the internet.
3. Tilintarkastuskertomus 18.10.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.