Hankinta, talotekniset valvontapalvelut ajalle 2019-2021

HEL 2019-009579
More recent handlings
Case 4. / 25 §

Taloteknisten valvontapalvelujen puitejärjestely 2020 - 2022, asuinrakennukset

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:

- Sitowise Oy:n osa-alueita 1-4 koskevat tarjoukset, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta

- Hepacon Oy:n osa-alueita 1-4 koskevat tarjoukset, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta

- Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta

- Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n osa-alueita 1 ja 2 koskevat tarjoukset, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta

- Saraco DM Oy:n osa-alueita 1 ja 2 koskevat tarjoukset, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta

- Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n tarjouksen osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat taloteknisten valvontapalvelujen neljää eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.3.2022 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1 (Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa):

1. WSP Finland Oy
2. A-insinöörit Rakennuttaminen Oy
3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
4. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy

Osa-alue 2 (Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa):

1. WSP Finland Oy
2. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
3. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy

Osa-alue 3 (LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa):

1. WSP Finland Oy
2. A-insinöörit Rakennuttaminen Oy
3. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
5. Saraco DM Oy

Osa-alue 4 (LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa):

1. WSP Finland Oy
2. Sweco Asiantuntijapalvelut Oy
3. A-insinöörit Rakennuttaminen Oy
4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
5. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.4.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimiala allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.3.2022. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 19 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää rakennusten peruskorjaus ja uudisrakennushankkeiden sähkö-, LVI- ja rakennusautomaatiovalvontapalveluita sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin asuntotuotantohankkeisiin.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

1. Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakenta-
misessa
2. Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
3. LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
4. LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2022 saakka.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain 5 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”PUITEJÄRJESTELY: Talotekniset valvontapalvelut 2019 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 13.9.2019.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 24.10.2019 klo 12.00, mennessä tarjouksen jätti kymmenen yritystä.

Jätetyt tarjoukset osa-alueittain on tuotu esille taulukossa 1.

Tarjoaja Osa-alue 1 Osa-alue 2 Osa-alue 3 Osa-alue 4
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy x   x x
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy x x    
Hepacon Oy x x x x
Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy x      
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy x x x x
Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy x x x x
Saraco DM Oy x x x x
Sitowise Oy x x x x
Sweco Asiantuntijapalvelut Oy   x   x
WSP Finland Oy x x   x
Taulukko 1.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt VastuuGroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan luottoluokitus on vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Tarjoajan tulee näyttää soveltuvuutensa toimittamalla valvontasuunnitelma, josta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

Sitowise Oy:n osa-alueita 1-4 koskevat tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueiden 1-4 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Sitowise Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 1-4 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Hepacon Oy:n osa-alueita 1-4 koskevat tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueiden 1-4 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Hepacon Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 1-4 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueen 1 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 1 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n osa-alueita 1 ja 2 koskevat tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueiden 1 ja 2 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Valvontakonsultit Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 1 ja 2 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n tarjouksen osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueen 2 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 2 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Saraco DM Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia valvontasuunnitelman osalta. Tarjouspyynnön mukaan osa-alueen 2 valvontasuunnitelmasta tulee käydä ilmi valvontaan käytettävät resurssit ja aika (tunteina) valvonnan päätehtävittäin, sekä valvontasuunnitelman tulee perustua tarjouspyynnön liitteenä olevaan Palvelukuvaukseen. Saraco DM Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 2 valvontasuunnitelmien osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjousten kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa vertailuhinnan osuus on 100 %.

Vertailuhintataulukko on päätöksen liitteenä 1.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos

  • Ensisijainen toimittaja on passiivinen, eli ei vastaa, kun tehdään tilaus, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Ensisijainen toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty toteuttamaan tilausta, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Ensisijainen toimittaja on suljettu puitejärjestelystä joko pysyvästi tai määräaikaisesti, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Erimielisyys työn aikataulusta tai kattohinnasta, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Valitulla toimittajalla on objektiivisen arvion perusteella tehtävän suorittamiseen vaadittavaa erityisosaamista jota ei ole muilla, etusijajärjestyksessä korkeammalla olevilla toimittajilla jolloin tilaus tulee kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Kyseessä on nykyisen puitesopimuskauden aikana aloitetun ja keskeneräisen toimeksiannon lisä- tai jatkotilaus ja kaupungin kannalta olisi kokonaistaloudellisesti epäedullista olla käyttämättä valittua toimittajaa, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
  • Ensisijaisen toimittajan aikaisempi toimeksianto samasta palvelusta on tilausta tehdessä toimittajasta johtuvasta syystä myöhässä, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta.

Koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (=kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvo ylittää 60 000 euroa. Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää kattohintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 09.03.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Antti Mustajärvi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27971

antti.mustajarvi@hel.fi

Minna Launiainen, LVI-suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 23193

minna.launiainen@hel.fi

Aatte Saastamoinen, sähkösuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 32395

aatte.saastamoinen@hel.fi

Attachments

1. Tarjousten vertailutaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.