Hankinta, ruotsinkielinen kotihoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-009872
More recent handlings
Case 3. / 261 §
This decisionmaker is no longer active

Ruotsinkielisen kotihoidon hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä ruotsinkielisen kotihoidon kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Palvelualueen johtaja Arja Peiponen ja suunnittelija Akusti Lankinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Palvelualueen johtaja Arja Peiponen ja suunnittelija Akusti Lankinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Palveluhankinta koskee ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostoja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille. Hankinta täydentää Helsingin kaupungin omaa ruotsinkielistä kotihoitoa.

Kotihoito sisältää sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 § ja 20 §:ssä tarkoitetun kotipalvelun ja yhdistetyn kotihoidon ja terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:ssä tarkoitetun kotisairaanhoidon.

Kotihoidon asiakkaina on pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joiden fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen tai kognitiivinen toimintakyky on heikentynyt ja jotka tarvitsevat vaihtelevassa määrin tukea mainituilla osa-alueilla. Muut asiakasryhmät ovat pitkäaikaissairaat asiakkaat sekä vammais-, kehitysvammais- ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaat.

Ruotsinkielistä kotihoitoa saavia asiakkaita on tällä hetkellä 508. Tästä kokonaismäärästä 87 asiakkaan palvelut tuotetaan ostopalveluna. Ostopalveluna ruotsinkielistä kotihoitoa saavia asiakkaita on noin 35 lännen ja noin 35 etelän palvelualueella. Loput asiakkaat sijaitsevat idän ja pohjoisen palvelualueilla. Ruotsinkielisen kotihoidon ostopalvelun käyntimäärä on noin 3 800 käyntiä kuukaudessa.

Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja.

Tarjouskilpailu

Ruotsinkielisen kotihoidon hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu.

Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Hankinnan kohderyhmät ovat:

  1. Etelän palvelualue
  2. Lännen palvelualue

Hankinta tulee kattamaan koko Helsingin alueen. Etelän palvelualueen palveluntuottaja velvoitetaan hoitamaan idän palvelualueen asiakkaat ja lännen palvelualueen palveluntuottaja hoitamaan pohjoisen palvelualueen asiakkaat.

Puitejärjestelyyn valitaan yksi (1) palveluntuottaja kumpaankin hankinnan kohteeseen. Lisäksi hankintapäätöksessä valitaan kumpaankin hankinnan kohteeseen yksi (1) palveluntuottaja varalle.

Puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja hoitaa kaikki palvelualueidensa asiakkaat. Mikäli puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja ei pysty hoitamaan palvelualueidensa asiakkaita sopimuksen mukaisesti ja sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus.

Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai molempiin hankinnan kohteisiin. Valituksi voi tulla vain yhden hankinnan kohteen puitejärjestelyyn.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−3 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö ja sopimusluonnos). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden perussopimuskaudelle, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.6.2020.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden vuoden (2) optiokaudella.

Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 27.11.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 259, 260, 261 (A), 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 273, 274 ja 275 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 261 (B), 262 ja 272 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Arja Peiponen, palvelualueen johtaja:

arja.peiponen@hel.fi

Akusti Lankinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 23112

akusti.lankinen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 138§ 60§
2. Confidential: HankL 138§ 60§
3. Confidential: HankL 138§ 60§
4. Confidential: HankL 138§ 60§
5. Confidential: HankL 138§ 60§
6. Confidential: HankL 138§ 60§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.