Oikaisuvaatimus, loppukatselmus 19.9.2019, pientalon sijainti, Tuomarinkylä

HEL 2019-009925
More recent handlings
Case 19. / 259 §

Naapureiden oikaisuvaatimus pientalon loppukatselmuksesta, Lautamiehenpolku 9

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** sekä Nil-Group Oy:n oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimukset koskevat rakennusvalvontapalveluiden rakenneyksikön päällikön 19.9.2019 pitämää loppukatselmuksesta, jossa pientalon sijainti on hyväksytty.

Perustelut

Rakennuksen sijaintipoikkeama on vähäinen, enimmillään n. 100 mm, eikä merkitse luvan merkittävää muuttumista eikä vaikuta naapurien asemaan. Näin ollen poikkeaminen on voitu hyväksyä loppukatselmuksessa maankäyttö- ja rakennuslain 150 e § nojalla.

Rakentamisessa on tietty määrä epätarkkuutta. Suullisesti kaupunkimittauspalveluilta saadun tiedon mukaan alle sadan millimetrin sijaintipoikkeamia ei kirjata sijaintikatselmuksessa.

Tosiasia on, että rakennus ylittää vähäisesti (50 mm) sisäisen rakennusrajan. Jos kyseistä sijaintia olisi esitetty lupavaiheessa, olisi se edellyttänyt naapurin suostumusta. Nyt rakennus on pystytetty ei sitä käytännössä voida siirtää.

Naapureiden asemaan ei tule muutosta. Tällä hetkellä Lautamiehenpolku 7c:ssä vireillä olevan lupahakemuksen mukaisen rakennuksen etäisyys rajasta on neljä metriä. Rakennusten välinen etäisyys pienenee enimmillään 100 mm ollen näin vähintään 5,95 m. Muutos on pieni. Vielä ottaen huomioon sen, että Lautamiehenpolku 7 c pihan käyttö kyseisellä kohdalla on merkitty autopaikaksi, ei etäisyyden pieneneminen Lautamiehenpolku 7 c kannalta heikennä pihan käytön viihtyvyyttä.

Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta antaa ainoana etäisyysmittana ”Jos naapurirakennusten välinen etäisyys on alle 8 metriä, on rakenteellisin tai muilla keinoin huolehdittava palon leviämisen rajoittamisesta” (Luku 5, 29 §). Kyseiseen asetukseen liittyvä perustelumuistio ei täsmennä rakennuksille asetettavia vaatimuksia etäisyyden ollessa alle 8 metriä. Näin lainsäädäntö johtaa helposti erilaisiin tulkintoihin, minkä vuoksi on nähty tarpeellisena luoda tarkentavaa kuntien rakennusvalvontojen ohjeistusta (Topten-kortisto). Pientalon palokortti ohjaa siihen, että jos rakennuksen etäisyys on alle 2 m rajasta, tulee seinän täyttää EI60 vaatimus, kun taas jos rakennuksen etäisyys on 2 metriä tai enemmän, on EI30 vaatimuksen täyttyminen riittävä. Kysymyksessä on ohje, josta voidaan perustellusti poiketa.

Lautamiehenpolku 9:n päätyseinän toteutunut etäisyys rajasta on 1,95 m ja täyttää EI30 vaatimuksen. Tällä hetkellä Lautamiehenpolku 7 c:ssä vireillä olevan hankkeen etäisyys rajasta on neljä metriä joten kokonaisetäisyydeksi rakennusten välillä muodostuu minimissään 5,95 m. Lautamiehenpolku 7 c seinälle ei aiheudu mitään lisäpalovaatimuksia.

Rakennusten välisen etäisyyden muutos paloturvallisuuteen on marginaalinen. Palon leviäminen naapurirakennukseen riippuu olosuhteista (mm. tuulisuus, paloteho, seinärakenteen paloluokka). Karkeasti arvioiden palotehon osalta palon leviämisen todennäköisyys on lineaarisessa suhteessa rakennusten väliseen etäisyyteen. Näin ollen nykytilanteessa etäisyyden muutoksella 6,0 m => 5,95 m vaikutus on alle 1%. Palomääräyksiä ei siis ole laiminlyöty.

Loppukatselmuspöytäkirjan on laatinut ja allekirjoittanut rakenneyksikön päällikkö. Loppukatselmuspöytäkirjassa on todettu ”Loppukatselmuspöytäkirja on laadittu ilman allekirjoittaneen paikallakäyntiä toimittuihin asiakirjoihin ja rakenneyksikön rakennusmestari Sami Hiltusen 2.8.2019 suorittamaan paikallakäyntiin perustuen.” Rakenneyksikön päälliköllä on toimivalta pitää loppukatselmuksia rakennushankkeissa.

Rakennushanke

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön lupa-arkkitehdin päätöksellä on 18.10.2018 tontille 35/178/40 myönnetty rakennuslupa kahden autotalli- ja varastorakennuksella toisiinsa kytketyn kaksikerroksisen asuinpientalon rakentamiseksi. Kaupunkimittauspalvelut on pitänyt lupamääräysten mukaisen sijaintikatselmuksen 25.1.2019. Sijaintikatselmuksessa on todettu että rakennuksen sijainti on vahvistettujen pääpiirustusten mukainen.

Naapuri (Lautamiehenpolku 7) on myöhemmin (31.7.2019) teettänyt kaupunkimittauspalveluilla mittauksen, jonka mukaan rakennus (Lautamiehenpolku 9) on lounaissivultaan n. 80-100 mm tontin rajaa lähempänä vahvistetuissa pääpiirustuksissa esitetystä ja näin ylittäen rakennusalueen rajan 30-50 mm. Etäisyys tontin rajaan on siis 1950-1970 mm.

Rakennusvalvonnan lopullinen loppukatselmus on pidetty 19.9.2019. Tällöin loppukatselmuksen pitäjä, rakenneyksikön päällikkö Risto Levanto on loppukatselmuspöytäkirjaan kirjannut ” Virallisen sijaintikatselmuksen yhteydessä Kaupunkimittaus ei ole kirjannut rakennusvalvonnan järjestelmään sijaintipoikkeamaa."

Naapureiden oikaisunhaut loppukatselmuksesta

Naapuritontin Lautamiehenkatu 7 c omistajat ********** sekä Lautamiehenkatu 7 b omistaja Nil-Group Oy ovat hakeneet 20.9.2019 oikaisua loppukatselmukseen samansisältöisin perustein. Oikaisunhakujen mukaan loppukatselmuksessa hyväksytty rakennusalueen ylitys heikentää naapurin asemaa sekä laiminlyö palomääräyksiä.

Rakennushankkeeseen ryhtyneen vastine oikaisuhakuun

Rakennushankkeeseen ryhtynyt Vesira Oy on antanut 23.9.2019 vastineen sähköpostitse. Rakennushankkeeseen ryhtynyt toteaa etteivät ole virhettä tahallisesti aiheuttaneet ja eivätkä koe saavansa virheestä mitään hyötyä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 153 § mukaan rakennusta tai sen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 150 e § mukaan rakennustarkastaja tai muu kunnan määräämä rakennustarkastajan tehtäviä hoitavaviranhaltija voi rakennustyön aikana antaa suostumuksen poiketa lupapäätöksessä hyväksytyistä suunnitelmista, jos poikkeaminen ei sen laatu ja lupaharkintaa koskevat säännökset ja määräykset huomioon ottaen merkitse luvan merkittävää muuttamista eikä vaikuta naapurien asemaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 17.12.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Risto Levanto

Ask for more info

Risto Levanto, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26343

risto.levanto@hel.fi

Attachments

1. Naapurin A oikaisu
2. Naapurin B oikaisu
3. Oikaisuvaatimuksen liite
4. Rakentajan vastine
5. Asemapiirros
6. 18-2395-A_2019 Loppukatselmusptk
7. 35-2395-18-A Paatosote

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.