Hankesuunnitelma, Kallion virastotalo, 9. kerroksen muutos monitilatoimistoksi

HEL 2019-010538
More recent handlings
Case 6. / 118 §

Kallion virastotalo, 9. kerroksen muutos monitilatoimistoksi hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kallion virastotalon 9. krs:n työympäristömuutoksen toiminnallisen muutostyön 27.11.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 351 htm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 500 000 euroa 8/2019 kustannustasossa ehdolla, että sosiaali ja terveystoimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kallion virastotalon 9. kerroksen työympäristömuutoksen hankkeessa toteutetaan sosiaali- ja terveystoimen hallinnolle monitilatoimistoperiaatteen mukaiset tilat. Muokatut tilat mahdollistavat sosiaali- ja terveystoimialan uusien toimintamallien mukaisen työskentelyn ja tilankäyttöperiaatteiden noudattamisen. Muuntojoustavat monipaikkaiset tilat toimivat myös väistötilana sosiaali- ja terveystoimen toimintojen keskittämisestä aiheutuvissa järjestelyissä.

Sosiaali- ja terveystoimen hallinnon työtilat sijoitetaan Kallion virastotalon osan 3, 9. kerrokseen. Virastotalo sijaitsee Hakaniemen metroaseman välittömässä läheisyydessä osoitteessa Toinen linja 4. Muutettaviin tiloihin, laajuudeltaan yhteensä 1 351 htm², tehdään monitilatoimistokonseptin mukaisten tilaratkaisujen ja – järjestelyjen edellyttämät muutostyöt.

Hankesuunnitelma, joka koskee 9. kerroksen toiminnallisia muutostöitä, on laadittu rakennukset ja yleiset alueet – palvelukokonaisuuden ja sosiaali- ja terveystoimen tilapalvelujen yhteistyönä. Hankesuunnitelma on lausunnolla sosiaali- ja terveystoimialalla.

Close

Työympäristömuutos

Hankkeessa Kallion virastotalon osan 3, 9. kerroksen tiloihin tehdään sosiaali- ja terveystoimialan hallinnolle monitilatoimistokonseptin mukaisten tilaratkaisujen ja -järjestelyiden vaatimat sisäpuoliset muutostyöt. Muokatut tilat mahdollistavat sosiaali- ja terveystoimialan uusien toimintamallien ja tilankäyttöperiaatteiden noudattamisen.

Sosiaali- ja terveystoimialan hallinnollisia toimintoja on jo suuri osa sijoittuneena Kallion virastotaloon. Toisiinsa kytkeytyvien hallinnon toimintojen yksiköiden keskittäminen samoihin tiloihin tuo toiminnallisia synergiaetuja ja tehostaa hallinnollista työtä. 9. kerroksen muutos on jatkoa hallintotoimintojen organisoinnin kehittämiselle Kallion virastotalossa, joka on aiemmin aloitettu samassa rakennuksessa 10. krs:ssa.

Kallion virastotalo, osa 3, 9. kerros

Kallion virastotalon toimistorakennuskokonaisuus on valmistunut 1965 Heikki ja Kaija Sirénin suunnittelemana ja koostuu viidestä erillisestä toisiinsa liittyvästä siivestä. Muutettavat 9. kerroksen tilat laajuudeltaan 1 351 htm² sijaitsevat 12-kerroksisessa osassa 3.

Suunnitellut muutostyöt ovat sisäpuolisia muutostöitä, jotka eivät edellytä rakennuslupaa.

Toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelma

Tiloissa tehdään hankesuunnitelman mukaiset toiminnalliset rakennus- ja talotekniset muutostyöt monitilatoimistoperiaatetta noudattavien suunnitteluratkaisujen mukaan.

Vanhoja väliseiniä puretaan ja toimistohuoneita yhdistetään avoimiksi työtiloiksi sekä kokous- ja taukotilaksi. Nykyisestä tilarakenteesta varataan erilliset huonetilat keskittymisrauhaa vaativaa työskentelyä varten.

Tilojen akustiikkaa parannetaan. Sähkö- ja iv-järjestelmiin tehdään uuden tilajärjestelyn ja lisääntyvän käyttäjämäärän edellyttämät muutokset. Valaistus uusitaan energiatehokkaammaksi.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvion mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 8/2019, RI = 104,4; THI = 190,1 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 1 500 000 euroa (1 110 euroa/htm²).

Vuokravaikutus

Kallion virastotalon osan 3, 9.kerroksen tilan vuokra on muutostyön
jälkeen 33 998 euroa/kk (25,16 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokra 
20,23 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 3,90 euroa/htm²/kk). Vuosivuokra on yhteensä noin 407 972 euroa. Vuokranmaksun perusteena on 1 351 htm². Sote- ja maakuntauudistuksesta johtuviin muutostarpeisiin varaudutaan vuokrasopimukseen tulevalla lain 1015/2017 mukaisella irtisanomisehdolla.

Rahoitus

Hankkeen toteutuksen 1,5 miljoonan euron rahoitustarve otetaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Väistötilat

Hankkeella ei ole väistötilatarvetta.

Aikataulu ja toteutus

Hankkeen alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:

- hankesuunnittelu ja toteutussuunnittelu 6/2019 - 10/2019

- purku ja rakentaminen 7/2019 - 03/2020.

Close

This decision was published on 17.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 22010

merja.ikonen@hel.fi

Päivi Etelämäki, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Attachments

2. Kallion virastotalo 9.krs työympäristömuutos hankesuunnitelman liitteet

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.