Hankinta, kunnallisteknisen yleissuunnittelun puitejärjestely 2020-2022, optiokausi (2022-2024)
Maankäytön yhdyskuntateknistä suunnittelua koskeva puitejärjestely
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään maankäytön yhdyskuntateknistä suunnittelua koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa ehdolla, ettei valittavia tarjoajia koske mikään hankintalain 80 §:n mukaisista pakollisista poissulkemisperusteista:
Ramboll Finland Oy
AFRY Finland Oy
Sitowise Oy
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 4 000 000 euroa.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Hankinnan tavoitteena oli valita puitesopimustoimittajiksi sellaisia yrityksiä, joiden organisaatiolla on toimitusvarmuuden lisäksi kykyä, osaamista ja resursseja hoitaa laajoja, monialaisia, vaativia sekä sisällöltään että sidosryhmiltään vaihtelevia toimeksiantoja.
Helsingin kaupunki hankkii konsultointipalveluja puitejärjestelynä kaupunkiympäristön toimialan käyttöön seuraavalle palvelualalle:
Maankäytön yhdyskuntatekninen suunnittelu
Pääpalvelu
Palvelu sisältää maankäytön suunnitteluun liittyvää alueellista, tontit ja yleiset alueet käsittävää yhdyskuntateknistä tarve-, esi- ja yleissuunnittelua, alueiden verkosto-, yleistasaus-, kuivatus- ja tulvasuunnittelua, muita yhdyskuntateknisiä suunnittelu- ja asiantuntijatehtäviä sekä kaavatalouteen liittyvien määrä- ja kustannusarvioiden ja yhdyskuntatekniikan tilavarauksellisten mitoitus- ja mallinnustehtävien laadintaa.
Sivupalvelut
Maankäytön yhdyskuntateknisen suunnittelun pääpalvelun toimeksiantoihin voi tarvittaessa sisältyä myös liikenteellisiä, maankäytöllisiä ja muiden teknisten suunnittelualojen tehtäviä.
Esimerkkejä toimeksiannoista
- yhdyskuntateknisen huollon yleissuunnitelma kaavoituksen pohjaksi
- yhdyskuntateknisen huollon järjestämistavan vertailu
- hulevesien hallintasuunnitelma kaavoituksen pohjaksi
- kaupunkirakenteen teknisen toteuttamistavan tilanvaraussuunnitelma
Palvelu ei sisällä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan rakentamista palvelevien katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevien puitesopimusten tarkoittamia tehtäviä.
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Hankintamenettely
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala aloitti maankäytön yhdyskuntateknisen suunnittelun puitejärjestelyn kilpailutuksen, koska aiemmin voimassa olleen kunnallisteknisen suunnittelun puitejärjestelyn ennakoitu arvo ylittyi. Tilausmäärät ovat kasvaneet alun perin arvioidusta, mikä on osaltaan johtunut siitä, että kaupungin organisaatiomuutoksen johdosta puitejärjestely tuli koko kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 11.12.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-010664. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on 11.12.2019 julkaistu EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva ilmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjous-palvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 24.1.2020 mennessä tarjouksen jätti seitsemän (7) tarjoajaa:
AFRY Finland Oy
Destia Oy
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
Ramboll Finland Oy
Sitowise Oy
Sweco Ympäristö Oy
WSP Finland Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien oli pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuu Group -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vaatimukset ja niiden täyttymiseksi vaaditut selvitykset ilmoitettiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien tuli ladata em. selvitykset tarjousdokumentilla niille varattuihin kohtiin.
Puitesopimustoimittajiksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuutta koskevat selvitykset on tarkastettu lukuun ottamatta hankintalain 80 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä.
Tarjoajat ovat velvollisia toimittamaan hankintayksikölle ennen puitesopimuksen allekirjoittamista rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjousten valintaperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, hinnan ja laadun painosuhteen ollessa 30/70. Laatutekijöiden arviointikriteereistä referenssien painoarvo on 40 % palveluryhmän alaisista pääpalvelun töistä ja kokemuksen ja koulutuksen painoarvo on 30 %. Hintatekijöitä arvioitaessa tarkastellaan SKOL-luokkien mukaisia työtuntihintoja.
Kunkin tarjouksen saamat hinta- ja laatuvertailupisteet käyvät ilmi liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Sopimuksen mukaiset toimeksiannot tilataan ensisijaisesti puitejärjestelyä koskevan hankintapäätöksen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa järjestyksessä ensimmäisenä olevalta sopimuskonsultilta, jolla on toimeksiantoon vaadittavat resurssit ja lisäksi käytettävissä tehtävään vaadittavaa pätevää työvoimaa työn toteuttamiseen. Mikäli etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimuskonsultti ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimuskonsultin kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon sisällöstä, aikataulusta, henkilöistä ja tuntimäärästä tai muista Tilaajan tilauksessaan edellyttämistä vaatimuksista, käynnistetään neuvottelut etusijajärjestyksessä seuraavana olevan sopimuskonsultin kanssa. Tästä pääsäännöstä voidaan poiketa seuraavilla perusteilla:
- yksittäiseen toimeksiantoon liittyvään tilaukseen ei ole saatu vastausta seitsemän (7) työpäivän kuluessa tai muutoin pyydetyssä aikataulussa
- sopimuskonsultti katsotaan esteelliseksi (esim. suunnitelmien tarkastaminen)
- toimittajalla on toimeksiannon suorittamiseen vaadittavaa erityisosaamista, kuten aikaisempaa kokemusta vastaavanlaisista hankkeista tai suunnittelualueista, jota ei ole muilla, etusijajärjestyksessä korkeammalla olevilla toimittajilla
- toimeksianto on jatkoa edelliseen työvaiheeseen ja tehtävän kokonaistaloudellisuuden kannalta on edullisempaa tilata toimeksianto samalta sopimuskonsultilta kuin edellinen työvaihe
- Konsultilla on käynnissä olevia konsultista johtuvista syistä myöhässä olevia hankkeita
Mikäli joku edellä olevista ehdoista täyttyy, tarjous voidaan pyytää seuraavaksi kokonaistaloudellisesti edullisimmalta tehtävään soveltuvalta Konsultilta.
Jos yhdenkään sopimuskonsultin kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon suorittamisesta, voidaan työ kilpailuttaa erikseen.
Toimeksiannoissa käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisestä tehtävästä voidaan laatia suunnittelusopimus.
Sopimusmenettely
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet, eikä hankintasopimusta voida tehdä ennen sitä. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Puitesopimukset tulevat voimaan aikaisintaan 1.3.2020, ja kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 28.2.2022.
Sopimusta voidaan jatkaa perussopimuskauden jälkeen kahdella vuodella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan sisältyviä optiokausia.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta, eikä tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta Tilaajan hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 11.02.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Eija Kivilaakso, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37247