Hankinta, ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelu, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2019-011021
More recent handlings
Case 3. / 193 §

Helsingin kaupungin ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelun hankinta ajalle 1.1.2020–31.12.2021 ja optiokausi 2022

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB:n ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palveluhankinnasta tarjouksen 14.11.2019 mukaisesti kahden henkilön työpanosta sopimuskaudelle 1.1.2020–31.12.2021. Sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta päätetään erikseen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo mukaan lukien mahdollinen optiovuosi on 300 000 euroa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeutti nuorisoasiainjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja optiokautta koskevan sopimuksen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt 8.5.2018, § 103, että Helsingin kaupunki hakee itse valtionavustuksen etsivään nuorisotyöhön ja toteuttaa etsivää nuorisotyötä sekä omana toimintanaan että hankkii sitä julkisena hankintana. Helsingin kaupunki ei myönnä palveluntarjoajille erillistä avustusta etsivän nuorisotyöhön, vaan tehtävä hankinta kattaa etsivän nuorisotyöntekijän palkkaamisesta syntyvät kulut palveluntuottajille.

Hankintamenettely

Etsivän nuorisotyön kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 31.10.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön 258610, HEL 2019-011021. Hankinta on toteutettu avoimena kansallisen kynnysarvon alittavana kilpailutuksena, hankintamenettelynä on käänteinen kilpailutus, jossa valintaperusteena on ainoastaan laadulliset vertailuperusteet. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.11.2019. Määräaikaan mennessä saapui yksi (1) tarjous: Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB.

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ja tarjouksen tarkistus

Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB tarjous oli tarjouspyynnön vaatimusten mukainen.

Tarjouspyynnössä vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta etsivän nuorisotyön tai siihen rinnasteisen nuoriso-/sosiaalityön tekemisestä vähintään kolmen (3) vuoden ajalta. Lisäksi tarjouspyynnössä vaadittiin, että palvelun suorittamisesta kokonaisvastuuseen nimetyllä henkilöllä on oltava vähintään korkea-asteen tutkinto tehtävään soveltuvalta alalta sekä useamman vuoden kokemus nuorisotyön tai muissa sosiaalialan tehtävissä toimimisesta ja kokemusta johtotehtävistä.

Lisäksi etsivää nuorisotyötä tekeviltä työntekijöiltä vaadittiin työhön soveltuvaa AMK tasoista tutkintoa. Riittävänä kokemuksena vaadittiin vähintään muutaman vuoden työkokemusta nuorisotyöstä tai muusta nuorten kanssa tehtävästä työstä.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa tilaaja esitti kiinteän hinnan, jolloin tarjoajat kilpailevat ainoastaan laatuun liittyvillä perusteilla. Tilaaja ilmoitti tarjouspyynnössä hakevansa yhtä toimijaa.

Vertailuperusteina olivat palvelun laatutekijät, painoarvoltaan 100 vertailupistettä. Vertailupisteet jakautuivat laatutekijöiden välillä seuraavasti:

  1. Etsivän nuorisotyön toteuttamisen toimintasuunnitelma (35 pistettä)
  2. Yhteistyö ja ohjauskäytännöt (10 pistettä)
  3. Toiminnan näkyvyys (5 pistettä)
  4. Toimintavarmuus (5 pistettä)

Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB tarjous täytti tarjousvertailun laatuvaatimukset kokonaispistemäärällä 55/100 pistettä.

Ainoan tarjouksen antoi 14.11.2019 Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 300 000 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla tarjouspyynnön liitteenä olleen sopimusluonnoksen mukaisella sopimuksella.

Sopimuksessa noudatetaan Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja palveluhankinnoissa (Jyse 2014 Palvelut).

Close

This decision was published on 12.12.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Ask for more info

Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 89099

timo.kontio@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 87040

niina.lammi@hel.fi

Attachments

1. Liite 1 Tarjouspyyntö
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 1.1 Hankinnan kohteen kuvaus
The attachment will not be published on the internet.
3. Liite 2. Avauspöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.
4. Liite 3. Tarjous
The attachment will not be published on the internet.
5. Liite 3.1. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
6. Liite 3.2. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
7. Liite 3.3. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
8. Liite 3.4. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
9. Liite 3.5. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
10. Liite 3.6. Tarjouksen liite
The attachment will not be published on the internet.
11. Liite 3.7. Tarjousliite
The attachment will not be published on the internet.
12. Liite 4. Sopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.