Ympäristölupahakemus, Tattarisuon käsittelylaitos, Jäähdytintie 27, Suurmetsä, Vaihtolavacom Oy

HEL 2019-011130
More recent handlings
Case 7. / 96 §

Vaihtolavacom Oy:n Jäähdytintien jätteenkäsittelyaseman ympäristölupa-asia

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Vaihtolavacom Oy:n Jäähdytintien jätteenkäsittelyaseman ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Vaihtolavacom Oy, Autotallintie 25, 00770 HELSINKI

Y-tunnus 0234295-2

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Jätteiden laitos- ja ammattimainen käsittely on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12 f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Ympäristölupahakemus on jätetty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 24.10.2019 ja sitä on täydennetty 17.1.2020. Täydennyksen myötä toiminta-alue on pienentynyt alun perin esitetystä ja kaluston pesu- ja huoltotoiminta on poistettu hakemuksesta.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on Tattarisuon teollisuusalueen tonteilla 41005/13 ja 41005/24 osoitteessa Jäähdytintie 27, 00770 Helsinki. Toiminta-alue on vuokrattu Helsingin kaupungilta.

Laitosaluetta ympäröivillä tonteilla on pienteollisuus- ja varastotoimintaa. Lähimmät asuinrakennukset ovat Alppikylässä noin 300 metrin päässä laitosalueesta.

Toiminta ei sijoitu pohjavesialueelle. Tattarisuon I luokan pohjavesialueen raja sijaitsee noin 300 metriä itään laitosalueesta. Laitosalueen hulevedet valuvat Longinojaan ja edelleen Vantaanjokeen. Noin 200 metrin etäisyydellä laitoksesta lounaaseen sijaitseva Tattarisuon lehtometsä on Helsingin kaupungin luontotietojärjestelmässä luokiteltu arvokkaaksi lintualueeksi.

Kaavoitustilanne

Asemakaavassa (9200, 28.8.1987) laitosalue on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (T).

Toiminnan kuvaus

Hakemuksen mukaan jätteenkäsittelyasemalla vastaanotetaan, varastoidaan, käsitellään, lajitellaan ja siirtokuormataan seuraavia valtioneuvoston asetuksen jätteistä (179/2012) liitteen 4 jäteluettelon mukaisia jätteitä:

Hakemuksen mukaan hyödyntämiskelpoista betoni- ja tiilijätettä (jätetunnukset 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07) vastaanotetaan vuosittain enintään 30 000 tonnia ja suurin kerrallaan varastoitava määrä on 2 500 tonnia.

Muita edellä mainittuja jätteitä vastaanotetaan enintään 19 950 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä on 2 500 tonnia. Tästä määrästä on sekalaista rakennusjätettä (17 09 04) enintään 1400 tonnia, puujätettä (17 02 01) enintään 300 tonnia, yhdyskuntajätettä (20 02 02 ja 03, 20 03 01 ja 03) enintään 500 tonnia ja muuta jätettä enintään 300 tn.

Jätteet vastaanotetaan pääasiassa lavatoimituksina sekä satunnaisesti suursäkeissä. Vastaanotettavat kuormat punnitaan autovaa’alla. Punnitut kuormat siirretään joko käsiteltäväksi halliin tai välivarastoon varastokentälle, varastokatokseen tai halliin. Välivarastosta jätteet siirretään joko käsiteltäväksi tai toimitetaan suoraan jatkokäsittelyyn tai hyödynnettäväksi laitokselle, jolla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätejakeita. Kaikki alueelle toimitettavat jätejakeet toimitetaan joko hyödynnettäväksi, jatkokäsittelyyn tai loppusijoitettavaksi. Alueelle ei loppusijoiteta jätejakeita.

Vastaanotetut jätejakeet lajitellaan kaivinkoneen tai materiaalinkäsittelykoneen avulla. Laitoksen alueella on tarkoitus murskata ja seuloa syntypaikka- ja esilajiteltua energiahyödyntämiseen kelpaavaa rakennusjätettä, energiajätteitä sekä pieniä määriä puuta. Käsittely tehdään hallissa käyttäen joko kiinteää, puolimobiilia tai mobiilia repivää ja/tai leikkaavaa murskauslaitosta, jossa on vastakkain pyörivät roottorit ja terät. Jätteidenseulontaan on tarkoitus käyttää jätteiden seulontaan suunniteltuja joko kiinteitä tai mobiileja seulontayksiköitä.

Lajitellut ja käsitellyt jätteet siirretään jätelaji- tai toimituspaikkakohtaisesti erillisille lavoille tai varastokasoihin. Lavoilla olevat jätteet varastoidaan välivarastointikentällä. Välivarastokentältä jätelavat toimitetaan eteenpäin Kuusakoski Oy:n Lahden laitokselle, Fortum Oyj:n Riihimäen käsittelylaitokselle, Lassila & Tikanoja Oyj:n Keravan käsittelylaitokselle tai muulle vastaavalle laitokselle Suomessa tai ulkomailla, jolla on lupa käsitellä kyseisiä jätejakeita.

Laitoksen toiminta-aika on maanantaista sunnuntaihin klo 7.00 – 22:00. Murskausta ja seulontaa tehdään arkisin klo 7.00 – 18.00 ja poikkeustilanteissa lauantaisin klo 7.00 – 16.00. Toiminnan suunniteltu aloittamisajankohta on 1.6.2020.

Kemikaalit ja polttoaineet

Laitoksen alueella käytetään työkoneissa tarvittavan polttoaineen varastointiin kaksoisvaipalla ja valuma-altailla varustettuja polttoainesäiliöitä. Polttoainetta varastoidaan alueella yhtäaikaisesti enintään 4000 litraa. Varsinainen tankkaus suoritetaan erikseen tähän tarkoitukseen varattavilla tankkauspaikoilla. Tankkauspaikat päällystetään asfaltilla ja rajataan asfalttireunuksella. Tankkauspaikkojen yhteyteen varataan öljynimeytysainetta, jolla mahdolliset polttoainevuodot voidaan siivota ennen niiden leviämistä laajemmalle.

Vedenhankinta ja viemäröinti

Alueelta on vesi- ja viemäriliittymä viereiselle tontille 41005/23, joka on myös Vaihtolavacom Oy:n hallinnassa. Vettä käytetään sosiaali- ja toimistotiloissa sekä pölyntorjuntaan jätteiden käsittelyn yhteydessä. Sosiaali- ja toimistotilojen jätevedet johdetaan jätevesiviemäriin, jätteenkäsittelyalueilta vedet johdetaan öljynerotuskaivojen kautta hulevesiviemäriin.

Energian käyttö ja energiatehokkuus

Energiaa kuluu pääasiassa työkoneiden ja vaaka-aseman käyttöön, alueen valaistukseen sekä toimisto- ja sosiaalitilojen lämmitykseen ja valaistukseen, joten energiankäytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Liikenne

Jätteiden kuljetus laitokselle ja sieltä edelleen jatkokäsittelyyn tapahtuu kuorma-autoilla. Jäteasemalle on katuyhteys sekä Jäähdytintien että Kaasutintien puolelta.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja ympäristön kannalta paras käytäntö (BEP)

BAT-vertailuasiakirjoja sovelletaan ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 1 mukaisiin ns. direktiivilaitoksiin. Vaihtolavacom Oy:n siirtokuormausasema ei ole tällainen laitos, joten vertailuasiakirja ei velvoita sitä.

Laitoksen toiminnassa noudatetaan jätteiden käsittelyn etusijajärjestystä sekä minimoidaan kuljetuksesta aiheutuvia haittoja siirtokuormaamalla pienillä kuljetusyksiköillä tuodut jäte-erät suurempiin kuljetusyksiköihin mahdollisimman lähellä syntypaikkaa. Edelleen jätteet lajitellaan ja käsitellään siten, että jätteet toimitetaan jatkojalostukseen mahdollisimman puhtaina ja loppusijoitettavat jätteet voidaan toimittaa suoraan loppusijoituspaikkaan. Tätä voidaan pitää ympäristön kannalta parhaana käytäntönä.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Laitoksen toiminnalla ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia ympäristöön. Laitos sijaitsee pienteollisuusalueella, jolla on harjoitettu teollista toimintaa vuosikymmenten ajan. Lähimmät luonnontilaiset alueet sijaitsevat noin 200 metrin etäisyydellä laitoksesta.

Jäteasemalle tulevasta ja sieltä lähtevästä liikenteestä sekä jätteiden käsittelystä syntyy jonkin verran pakokaasu- ja pölypäästöjä. Toiminnan aiheuttaman melutason ei arvioida ylittävän lähimpien asuinrakennusten luona päiväajan ekvivalenttimelutasoa (LAeq) 55 dB. Toiminnan aiheuttama tärinä on satunnaista ja lyhytkestoista ja sen vaikutukset lähialueen toimijoihin ja asukkaisiin arvioidaan vähäisiksi. Laitoksen toiminnasta aiheutuvia haittavaikutuksia lähiympäristöön vähennetään toiminta-aikojen suunnittelulla, toiminnan suunnittelulla ja toiminnan tarkkailulla.

Toiminnan vaikutukset vesistöihin, maaperään ja pohjaveteen arvioidaan vähäisiksi, koska jätteiden ja polttonesteiden käsittelyalueille tulee kestopäällyste ja näiden alueiden hulevedet johdetaan öljynerottimen kautta aluetta ympäröivään ojaan.

Ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisy

Päästöt maaperään, vesistöihin ja pohjaveteen

Laitoksen piha-alueet ja hallin sisätilat, joilla käsitellään jäteitä tai polttoaineita, päällystetään betonilla tai asfaltilla, jolloin mahdolliset polttoaine- tms. vuodot eivät pääse imeytymään maaperään vaan ne voidaan kerätä talteen. Jätteiden ja polttoaineiden käsittelyalueiden hulevedet johdetaan öljynerottimen kautta aluetta ympäröivään ojaan. Laitokselle ei vastaanoteta vaarallisia jätteitä eikä laitoksella tehdä jätteiden kemiallista käsittelyä, joten hulevesiin ei pääse liukenemaan merkittävässä määrin haitallisia aineita.

Laitoksen alueella käytetään polttoaineen varastointiin kaksoisvaipalla tai valuma-altaalla varustettuja polttoainesäiliöitä. Varsinainen tankkaus suoritetaan tähän tarkoitukseen varattavilla tankkauspaikoilla. Tankkauspaikka päällystetään asfaltilla ja rajataan asfalttireunuksella. Tankkauspaikan yhteyteen varataan öljynimeytysainetta, jolla mahdolliset polttoainevuodot voidaan siivota ennen niiden leviämistä laajemmalle.

Päästöt ilmaan

Murskauksesta ja seulonnasta aiheutuvia pölyhaittoja estetään sijoittamalla toiminta hallitiloihin. Lisäksi pölyhaittoja estetään kastelulla sekä ulkona varastoitavien pölyävien jätteiden varastoimisella peitettynä. Kasteleminen suoritetaan sadettamalla tai sumuttamalla. Sadettaminen tehdään erillisillä siirrettävillä sadettimilla sekä käsittelyalueille rakennettavilla kiinteillä sadetuslinjoilla. Sumutus toteutetaan siirrettävällä sumutuslaitteella. Liikenteen aiheuttamia pölyhaittoja estetään koneiden ja autojen kulkureittien harjauksella. Mikäli pölyämistä ei voida sääolosuhteiden vuoksi estää, keskeytetään työ siihen asti, kun pölyntorjunta on saatu riittävälle tasolle.

Työkoneiden ja autojen päästöjä pyritään vähentämään kaluston uudistamisella ja säännöllisillä huoltotoimenpiteillä.

Melu ja tärinä

Melua aiheutuu alueelle ja sieltä pois liikennöivistä kuorma-autoista, siirtokuormauksesta sekä jätteiden lajittelusta, siirtelystä, seulonnasta ja murskauksesta laitoksella. Meluhaittoja vähennetään ajoittamalla meluisimmat työt päiväaikaan sekä sijoittamalla murskain ja seula hallin sisälle. Murskauslaitteen äänitaso on koneiden toimittajan mukaan 95 dB koneen välittömässä läheisyydessä. Seulontaan käytettävien koneiden äänitaso samalla etäisyydellä on korkeintaan vastaava tai alhaisempi. Melutason arvioidaan olevan noin 50-80 metrin etäisyydellä murskaus- tai seulontapaikasta alle 55 dB.

Toiminnan aiheuttama tärinä on satunnaista ja lyhytkestoista, jolloin sen vaikutukset alueen muihin toimijoihin ja asukkaisiin ovat vähäiset.

Jätteet

Laitoksen toiminnasta syntyy vähäisessä määrin yhdyskuntajätteeksi luokiteltavaa jätettä. Poikkeustilanteissa, kuten koneiden rikkoutuessa tai polttoainevuotojen yhteydessä, voi syntyä pieniä määriä vaarallista jätettä tai koneiden osia. Tällaiset jätteet kerätään erilleen, säilytetään niiden laadun vaatimalla tavalla ja toimitetaan luvalliseen vastaanottopaikkaan.

Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Hakemuksen liitteenä on valtioneuvoston asetuksen 179/2012 25 §:n mukainen jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelma. Jätteiden laadun tarkistaminen tehdään kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kuljettaja tarkastaa kuorman ennen sen ottamista kuljetettavaksi. Tässä vaiheessa tarkastaminen tehdään silmämääräisesti niiltä osin kuin jäte on lavalla tarkistettavissa. Tarkistuksessa varmistetaan, että kuorma vastaa siirtoasiakirjoihin merkittyä laatua. Toisessa vaiheessa jätteen laatu tarkistetaan, kun jäte vastaanotetaan laitokselle. Vastaanoton yhteydessä kuorma tarkastetaan uudelleen, kun kuorman kippauksen yhteydessä on mahdollista tarkistaa koko kuorma. Mikäli kuormasta löytyy sellaisia jätteitä, joita ei ole luvan mukaan mahdollista ottaa laitokselle, jätteet otetaan erilleen ja toimitetaan mahdollisimman pian luvalliseen vastaanottopaikkaan. Vastaanotettavat kuormat punnitaan ja jätteistä pidetään kuormakohtaista kirjanpitoa.

Alueen yleistä siisteyttä valvotaan silmämääräisesti. Ympäristöön levinneet roskat ja mahdolliset koneiden öljyvuodot siivotaan pois välittömästi. Työkoneet tarkastetaan säännöllisesti öljyvuotojen ehkäisemiseksi.

Laitoksen hulevesien vaikutusta ympäristöön seurataan tarkkailemalla alueen ulkopuolella olevan ojan veden laatua kaksi kertaa vuodessa: keväällä ja syksyllä. Ennen toiminnan aloittamista ojasta otetaan ns. nollanäyte, jolla saadaan tietoa lähtötilanteesta. Vesinäytteistä analysoidaan pH, kiintoaines, öljyhiilivedyt, PAH-yhdisteet, PCB-yhdisteet, arseeni, kadmium, koboltti, alumiini, kromi, elohopea, nikkeli, lyijy, kupari, sinkki, mangaani, tina ja vanadium. Vesinäytteet ottaa ulkopuolinen taho ja ne analysoidaan akkreditoidussa laboratoriossa voimassa olevien standardien mukaisesti.

Toiminnasta aiheutuvaa pölyämistä estetään kastelulla, harjaamisella ja suolaamisella. Mikäli sääolosuhteet ovat sellaiset, että pölyämistä ei voida estää em. toimenpiteillä, toiminta keskeytetään.

Ympäristölupaa valvovalle viranomaiselle toimitetaan vuosittain raportti edellisen vuoden toiminnasta. Raportissa esitetään vuoden aikana vastaanotetut ja laitokselta pois toimitetut jätteet, varastoidut jätteet, mahdolliset poikkeustilanteet sekä vesinäytteiden analyysitulokset.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Hakemuksen liitteenä olevassa ennaltavarautumissuunnitelmassa on esitetty arvio toimintaan liittyvistä tunnistetuista riskeistä. Laitoksen toimintaan liittyviä ympäristöriskejä ovat roskaantuminen, maaperän pilaantuminen, pölyäminen, melu, tulviminen, tulipalovaara ja ilkivalta. Kiireellisimpiä toimenpiteitä vaativat riskit liittyvät öljyvuotoihin ja tulipalovaaraa aiheuttaviin tekijöihin, jotka edellyttävät välittömiä toimenpiteitä.

Öljyvuotojen torjuntaan varataan alueelle imeytysainetta. Työkoneiden tankkaukset tehdään tähän tarkoitukseen varattavilla kestopäällystetyillä alueilla, jolloin mahdolliset vuodot on helppo imeyttää. Polttoaineiden ja jätteiden käsittelyalueiden hulevedet on johdettu öljynerotuskaivojen kautta ja kaivot voidaan tarvittaessa tulvatilanteessa sulkea.

Sivullisten pääsy jäteasemalle on estetty aluetta ympäröivällä aidalla.

Palovaaran ehkäisemiseksi alueelle ja työkoneisiin varataan alkusammutuskalustoa. Työssä käytetään CE-merkittyjä koneita ja laitteita.

Roskaantumisen ja pölyhaittojen ehkäisemiseksi jätteiden käsittely tapahtuu pääasiassa hallissa. Ulkona varastoitavat kevyet jätteet voidaan tarvittaessa peittää. Toiminta keskeytetään, jos roskien leviämistä tai pölyämistä ei saada hallintaan muulla tavoin.

Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta

Toiminnanharjoittaja hakee lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta. Luvanhakijan näkemyksen mukaan toiminnan luonne on sellainen, että asettava vakuus kattaa toiminnan alueelle aiheuttamat muutokset eli alueen ennallistamisen, mikäli lupapäätös ei tule lainvoimaiseksi prosessin päätteeksi. Hakemuksessa on esitetty toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta 132 000 euron vakuutta.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin verkkosivuilla 24.1.-2.3.2020 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Koillis-seura ry:lle. Hakemuksesta ei jätetty kuulutusaikana ympäristö- ja lupajaostolle muistutuksia eikä mielipiteitä.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikön päällikkö, jolle kunnan terveydensuojeluviranomaiselle kuuluvien lausuntojen antaminen on delegoitu (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 18.5.2018, 103 §), toteaa, että ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi valmistelemassa asiassa on terveydensuojeluun liittyvät näkökohdat otettu riittävästi huomioon eikä erillisen lausunnon antamista ole pidettävä tarpeellisena.

Neuvottelut ja tarkastukset

Laitosalueella on pidetty ympäristölupahakemukseen liittyen katselmus 27.8.2019.

Hakijan kanssa käytiin 9.4.2020 neuvottelu jätteiden kerrallaan varastoitaviin määriin ja vakuuden määrään liittyen. Neuvottelun jälkeen hakija toimitti neuvottelun perusteella tarkistetun vakuuslaskelman, jossa myös kerrallaan varastoitavien jätteiden määriä oli alennettu. Tarkistetussa vakuuslaskelmassa varastoitavien jätteiden enimmäismääriksi esitetään 2 500 tonnia betoni-tiilijätettä ja 1000 tonnia muita jätteitä ja tämän mukaiseksi vakuuden määräksi 192 500 euroa.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Vaihtolavacom Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen sekä yhdyskuntajätteen vastaanotto-, lajittelu-, käsittely-, varastointi- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

Toiminta:

1. Laitoksella saa vastaanottaa, lajitella, käsitellä, varastoida ja siirtokuormata seuraavia valtioneuvoston asetuksen 179/2012 liitteen 4 mukaisia jätenimikkeitä: 17 01 01,17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 02 01, 17 02 02, 17 02 03, 17 03 02, 17 04 01, 17 04 02, 17 04 03, 17 04 04, 17 04 05, 17 04 06, 17 04 07, 17 04 11, 17 05 04, 17 06 04, 17 08 02, 17 09 04, 20 02 02, 20 02 03, 20 03 01 ja 20 03 03.

Muiden kuin edellä mainittujen jätteiden vastaanotto alueelle on kielletty, kuten myös edellä mainitusta poikkeava käsittely. Vastaanotettavat yhdyskuntajätteet eivät saa sisältää elintarvikejätteitä.

Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. (YSL 52 ja 58 §)

2. Vastaanotettavan ja käsiteltävän hyödyntämiskelpoisen betoni- ja tiilijätteen (jätetunnukset 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07) määrä saa olla enintään 30 000 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä 2 500 tonnia. Vastaanotettavan betoni- ja tiilijätteen osalta tulee varmistaa, että purkukohteessa, josta jäte on peräisin, on tehty riittävät haitta-ainekartoitukset, joiden perusteella jäte voidaan katsoa hyödyntämiskelpoiseksi.

Muiden vastaanotettavien jätteiden määrä saa olla enintään 19 950 tonnia vuodessa. Sekalaista rakennusjätettä (17 09 04) saa olla varastoituna kerrallaan enintään 700 tonnia, puujätettä (17 02 01) enintään 300 tonnia, yhdyskuntajätettä (20 02 02-03, 20 03 01, 20 03 03) enintään 300 tonnia ja muita jätteitä (17 02 02-03, 17 03 02, 17 04 01-07, 17 04 11, 17 05 04, 17 06 04 ja 17 08 02) enintään 300 tonnia. Edellä mainittuja jätteitä saa yhteensä olla yhtäaikaisesti varastoituna enintään 1000 tonnia.

Edellä mainittujen kerrallaan varastoitavien jätteiden määrien täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärät saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla (YSL 52 ja 58 §)

3. Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00. Murskausta ja seulontaa saa tehdä maanantaista perjantaihin (pois lukien arkipyhät) klo 7.00 - 18.00 sekä lauantaisin klo 7.00 - 16.00. (YSL 52 §)

Jätteiden käsittely:

4. Hyötykäyttökelpoiset jätteet on mahdollisuuksien mukaan kerättävä erilleen ja toimitettava edelleen ensisijaisesti uudelleenkäyttöön tai toissijaisesti kierrätykseen tai, mikäli se ei ole mahdollista, hyödynnettäväksi energiana (etusijajärjestys).

Alueelta pois kuljetettavat jätteet tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen tai hyödyntämiseen. Jätteiden ulkomailla sijaitseviin käsittelylaitoksiin viennin luvanvaraisuus tulee selvittää Suomen ympäristökeskuksesta. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 8 ja 29 §)

5. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät sellaista jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella ja varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa ensi tilassa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 15 §)

6. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä sekä jatkokäsittelyyn toimitettavista vaarallisista jätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 121 §, VNA 179/2012 24 §)

7. Jätteitä kuljettavien yritysten tulee olla hyväksyttyjä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ylläpitämään jätehuoltorekisteriin (JäteL 94 §)

Ympäristöhaittojen ehkäisy:

8. Toiminnan aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq. Jos melu on luonteeltaan iskumaista tai kapeakaistaista, mittaus- tai laskentatulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista ohjearvoon. (YSL 52 §)

9. Kuorma-autoliikenteestä sekä jätteiden kuormauksesta, lajittelusta ja käsittelystä aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Toimintaa ei saa aloittaa ennen kuin pölyntorjuntajärjestelmät ovat käyttökunnossa. Kuormat on tarvittaessa peitettävä niin, ettei kuljetuksista aiheudu pölyämistä tai roskaantumista. Mikäli saapuneiden kuormien joukossa havaitaan erityisen pölyäviä jätteitä (sementtisäkkejä tms.), tulee sellaiset pölyhaittojen ehkäisemiseksi kerätä erilleen ennen kuorman kippaamista kentälle.

Toiminta tulee keskeyttää, mikäli pölyämistä ei saada hallintaan edellä mainituin toimenpitein. (YSL 52 §, JäteL 72 - 73 §)

10. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Ulkona varastoitavien jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. Kevyitä jätemateriaaleja sisältävät varastointikasat tulee tarvittaessa peittää roskaantumisen estämiseksi. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 13, 72 - 73 §)

11. Polttonesteiden varastointisäiliöiden tulee olla kaksivaippaisia tai suoja-altaalla varustettuja ja niissä tulee olla laponesto, tyyppikilpi ja ylitäytönestin. Säiliöt tulee sijoittaa mahdollisimman etäälle liikenne- ja työskentelyalueista ja varustaa tarvittaessa törmäyssuojilla, jotta säiliön vaurioitumisen vaara on mahdollisimman pieni.

Säiliöt tulee sijoittaa varastoitavaa polttonestettä läpäisemättömän kestopäällysteen päälle siten, että kestopäällystetty alue ulottuu vähintään 1,5 m etäisyydelle jakelulaitteesta ja säiliön täyttöaukosta. Tankkaus- ja täyttöalueen hulevedet tulee käsitellä 1-luokan öljynerottimessa ennen niiden johtamista aluetta ympäröivään ojaan. Viemärilinjassa tulee öljynerottimen jälkeen olla sulkuventtiilikaivo, jolla voidaan tarvittaessa estää tai viivyttää mm. sammutusvesien pääsyä laitosalueen ulkopuolelle. (YSL 52 §)

Poikkeustilanteet:

12. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai vesistöön tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle ja pelastuslaitokselle. Ympäristö- ja lupajaosto voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52, 58 ja 134 §)

Toiminnan tarkkailu, kirjanpito ja raportointi:

13. Jätteenkäsittelyaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on nimettävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle. (YSL 52 §, JL 141 §)

14. Toiminnasta on pidettävä kirjaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle tulee toimittaa vuosittain maaliskuun loppuun mennessä kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

- vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet

- edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä

- vuoden lopussa varastoituna olleiden jätteiden määrät jätenimikkeittäin

- hulevesitarkkailuun liittyvien näytteiden analyysitulokset

- tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset tms.) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JäteL 118, 121 - 122 §)

15. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikölle tulee ennen toiminnan aloittamista toimittaa seuraavat dokumentit:

- asemapiirustus, josta selviävät alueen viemäröinti sekä rakennusten ja polttonestesäiliöiden sijaintipaikat

- selvitys pölyntorjuntaan käytettävästä kastelujärjestelmästä ja kastelupisteiden sijainnista. (YSL 52 §)

Toiminnan muuttaminen ja lopettaminen:

16. Toiminnan tai toiminnanharjoittajan muutoksista ja toiminnan lopettamisesta tulee ilmoittaa ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle. Toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa.

Ennen toiminnan loppumista ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristö- ja lupajaosto voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 29, 52, 72, 73 ja 170 §)

Vakuus:

17. Vaihtolavacom Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 192 500,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. Vakuuden tulee olla voimassa toistaiseksi. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Vaihtolavacom Oy:n jätteenkäsittelyaseman toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa määräyksen mukaiseen jätteiden käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun käsittelyyn. Vastaanotettavien jätteiden luettelosta on poistettu hakemuksessa ilmoitettu jätetunnus 17 02 04, koska kyseessä on vaarallinen jäte, jollaista laitokselle ei saa vastaanottaa. Elintarvikejätteen vastaanotto laitokselle on tarpeen kieltää haju- ja haittaeläinongelmien ehkäisemiseksi.

2. Alueella käsiteltävien ja varastoitavien jätteiden määrä on tarpeen määritellä luvan käsittelevän viranomaisen toimivallan mukaan, suurten jätevarastojen syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.

3. Toiminta-aikaa on rajoitettu, jotta ympäristöön ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.

4. Erilaisten jätteiden jatkokäsittelystä ja hyödyntämisestä on tarpeen antaa määräyksiä ympäristöhaittojen välttämiseksi.

5. Alueelle saattaa kuormien seassa kulkeutua pieniä määriä muita jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.

6. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.

7. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin hyväksytyt toiminnanharjoittajat

8. Määräys on tarpeen toiminnasta aiheutuvien meluhaittojen ehkäisemiseksi.

9. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.

10. Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen ehkäisemiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.

11-12. Määräykset ovat tarpeen maaperän, pohjaveden ja vesistön pilaantumisen estämiseksi.

13-14. Tieto vastuuhenkilöstä sekä kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.

15. Riittävän tarkka piirustus ja pölyntorjuntajärjestelmän kuvaus ovat tarpeen valvontaa varten. Hakemuksen liitteenä oli ainoastaan suuntaa antava piirustus eri toimintojen sijoittumisesta alueelle.

16. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.

17. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen ja käsittelyn sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista alueella varastoitavien jätteiden tämän hetkisten vastaanottohintojen mukaan.

Luvan voimassaolo

Lupa on voimassa toistaiseksi.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen ennen kuin päätös on tullut lainvoimaiseksi, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 192 500,00 euron suuruisen vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminta ei merkittävästi lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 192 500,00 euron vakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 16 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 66, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 170, 172, 190, 191, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 11 ja 13 – 15 §

Jätelaki (646/2011) 12, 13, 15, 29, 72, 73, 94, 118, 120, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 ja 25 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 12.4.2019 (91 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 4 410,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 4 635 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-jaaineistot/ilmoitukset/.

Kuulutus julkaistaan 27.5.2020. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Valitusaika päättyy 3.7.2020 klo 16.15. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta.

Päätös lähetään tiedoksi hakijalle, rakennusvalvontaviranomaiselle ja asiassa yleistä etua valvovalle viranomaiselle. Kuulutus annetaan tiedoksi myös niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 15.05.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Attachments

1. Ympäristölupahakemus Vaihtolavacom Oy 23 10 2019 liitteineen
The attachment will not be published on the internet.
2. Vakuuslaskelma päivitetty 09 04 2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.