Hankesuunnitelma, Rautatieaseman pyöräpysäköinti

HEL 2019-011564
More recent handlings
Case 13. / 195 §

Rautatieaseman pyöräpysäköintilaitos, hankesuunnitelma

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen hankesuunnitelman 8.11.2019 esityksen mukaan niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 4,4 milj. euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin päärautatieasemalle Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakennettavan kevyen liikenteen alikulkuyhteyden yhteyteen toteutettavalla pyöräpysäköintilaitoksella vastataan kasvaneeseen rautatieaseman ympärivuotiseen pyöräpysäköintitarpeeseen sekä parannetaan merkittävästi ydinkeskustan pyöräilyyn liittyviä palveluita.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §) todetaan, että liikennejärjestelmän toimivuudesta huolehditaan liikenneinvestoinneilla ja että kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuutta kasvatetaan. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita kestävän kasvun turvaamisesta ja on näin strategian mukainen.

Suhde muihin päätöksiin

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.1.2019, 30 §, Kansalaistori−Kaisaniemi jalankulun ja polkupyöräilyn alikulkuyhteyden yleissuunnitelman.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Helsingin päärautatieasema on ydinkeskustan vilkkaimpia joukkoliikenteen solmukohtia, jossa kohtaavat metro, raitiolinjat, rautatie ja lukuisat linja-autolinjat. Kruunusiltojen valmistuttua raitioliikenteen rooli alueella kasvaa edelleen. Päärautatieasema on myös yksi kaukoliikenteen tärkeimmistä asemista. Lisäksi rautatieaseman läheisyydessä on merkittävä määrä palveluja sekä työpaikkoja. Samaan aikaan päärautatieaseman ympäristössä on tällä hetkellä laadukkaita pyöräpysäköintipaikkoja huomattavan rajallisesti.

Kansalaistorilta Kaisaniemeen kulkevan kävelyn ja pyöräilyn alikulkuyhteys tulee parantamaan alueen kävely- ja pyöräilyolosuhteita huomattavasti. Rakennettava alikulku on myös Helsingin polkupyöräliikenteen 2025 tavoiteverkon sekä Helsingin pyöräilyn edistämisohjelman mukainen toimi. Alikulun yhteyteen on myös suunniteltu eurooppalaisia nykystandardeja vastaavaa pyöräpysäköintilaitosta. Alikulun yleissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä pyöräpysäköintilaitoksen suunnittelu ja toteutus eriytettiin omaksi hankkeekseen.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) on yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) kanssa selvittänyt polkupyöräpysäköinnin tarvetta ja kysyntäennustetta sekä pyöräpysäköintilaitoksen mahdollisia toteuttamismahdollisuuksia. Tarkemmassa suunnittelussa on todettu mahdollisuus rakentaa alkuperäisiä suurempi ja laadukkaampi pysäköintilaitos. Hankkeen kasvattaminen näin on hinta-laatusuhteeltaan parempi ratkaisu.

Päärautatieaseman pyöräpysäköintiselvityksen mukaan rautatieasemalla olisi kysyntää lähes 4000 pyöräpysäköintipaikalle. Pyöräpysäköintilaitoshanke on yksi ehdotetuista toimenpiteistä, jolla em. tavoitteeseen voidaan päästä. Tällä hetkellä rautatieaseman ympäristössä on noin 600 pyöräpysäköintipaikkaa, joista harvat ovat laatukriteereiltään nykyaikaisia. Tämä kapasiteetti riitä täyttämään nykytarvetta.

Alikulun yhteyteen rakennettava pyöräpysäköintilaitos tekee liityntäpyöräliikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon. Pyöräpysäköintiä on syytä edistää samassa tahdissa kuin muuta pyöräilyä. Lisäksi pyöräpysäköintilaitos palvelee keskustaan suuntautuvia asiointi- ja työmatkoja. Pyöräpysäköintilaitoshankkeessa on myös mahdollista kohottaa pyöräpysäköinnin yleisiä laatukriteereitä Suomessa.

Hanke vaikuttaa myös kaupunkitilan laatuun päärautatieaseman ympäristössä, kun alueelle väärin tai epämääräisesti pysäköidyt polkupyörät voidaan pysäköidä sisätiloihin.

Hankkeen toteuttaminen

Ratapihan alikulun rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2020 aikana. On tarkoituksenmukaista toteuttaa pyöräpysäköintilaitoksen alikulkuhankkeen yhteydessä, sillä muutoin laitoshankkeen aloittaminen siirtyy väistämättä vuoden 2023 jälkeiseen aikaan ja on haastavampi sekä teknisesti että taloudellisesti toteuttaa vastaavissa kustannusrajoissa.

Näin ollen on edelleen tarkoituksenmukaista yhdistää sekä alikulun että pyöräpysäköintilaitoksen urakat yhdessä. Kilpailutus toteutettaisiin yhteistyössä KYMP:n kanssa niin, että KYMP toimii hankekokonaisuuden tilaajana ja HKL vastaa pyöräpysäköintilaitoksen toteutuksen kustannuksista.

Pyöräpysäköintilaitokseen mahtuu tämän hetken suunnitelmien mukaan 900-1000 pyöräpaikkaa sekä pyöräkeskuspalvelu. Pyöräpysäköintilaitos sijoittuisi uuden alikulun ja vanhan kävelytunnelin väliin, ja sinne olisi pääsy hissillä, pyörällä sekä kävellen.

Hanke sisältää pyöräpysäköintilaitoksen tilojen louhinnan ja rakentamisen osaksi uutta alikulkuyhteyttä. Hanke sisältää myös tilan talotekniikan tuottamisen, pyörätelineiden ja muiden kiinteiden pyöräpalvelujen hankinnan. Pyöräkeskustoiminnon palveluntuottaja kilpailutetaan hankkeen loppuvaiheessa tilojen tarkempien määrittelyjen täsmennyttyä.

Osana hanketta myös suunnitellaan ja tuotetaan rautatieaseman ympäristöön selkeät opasteet, jotta pyöräpysäköintilaitoksen sijainti on helposti löydettävissä. Opasteissa voidaan hyödyntää esimerkiksi Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) laatimaa pyöräpysäköinnin brändiä ja niiden sijoittaminen suunnitellaan yhteistyössä KYMP:n kanssa.

Hankkeella ei ole työnaikaisia vaikutuksia metro- tai raitioliikenteeseen.

Hankkeen kustannusten muodostuminen

Rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen rakentamisen kustannukset ovat enintään 4,4 milj. euroa (kustannustasossa marraskuu 2019) hankesuunnitelman mukaisesti.

Vuodelle 2020 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 0,4 milj. euroa, vuodelle 2021 2,0 milj. euroa ja vuodelle 2022 2,0 milj. euroa. Hankkeen kustannukset on sisällytetty HKL:n vuoden 2020 budjetin laadinnassa investointiohjelmaan 2020-2029 ja vuoden 2020 arvioidut kustannukset ovat HKL:n vuoden 2020 budjetissa mukana. Vuosille 2021-2022 sijoittuvat kustannukset otetaan huomioon HKL:n talousarvioiden laatimisessa noille vuosille.

Rakennusurakan ja rakennuttamispalkkioiden kuluja on arvioitu HKL:lle kohdistuvan 3,6 milj. euroa vuosien 2021-2022 aikana.

Pyöräpysäköintilaitoksen kalustamisen kustannukset ovat n. 0,4 milj. euroa.

Näiden lisäksi hankkeelle tulee suunnittelun ja projektin johdon kustannuksia 0,4 milj. euroa.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 0,22 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Hankkeelle on haettu liikenne- ja viestintäviraston kävelyn ja pyöräilyn edistämisen investointiohjelmasta rahoitusta. Haettu avustussumma on 1,5 milj. euroa, mutta päätöstä mahdollisesta avustuksesta ei ole vielä saatu. Mahdollinen avustus pienentää hankkeen käyttötalousvaikutuksia.

Hankesuunnitelmia koskeva toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa tarveselvitykseen perustuvan hanke- tai muun suunnitelman hyväksymisestä. Kaupunginhallituksen 14.12.2015 (1208 §) hyväksymien hankesuunnitelmien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Close

This decision was published on 29.11.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio

Ask for more info

Eeropekka Lehtinen, palveluasiantuntija, puhelin: 09 310 22977

eeropekka.lehtinen@hel.fi