Hankinta, julkisten tilahankkeiden kustannuslaskenta- ja kustannussuunnittelupalvelut 2020-2022, puitejärjestely

HEL 2019-012085
More recent handlings
Case 9. / 78 §

Rakennus-, LVIJAK- ja sähköteknisten töiden kustannuslaskenta- ja -suunnittelupalvelujen puitejärjestely 2020 - 2022

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta WSP Finland Oy:n osa-alueen A koria 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä kustannuslaskijoiden määrälle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat rakennus-, LVIJAK- ja sähköteknisten töiden kustannuslaskenta- ja -suunnittelupalvelujen puitejärjestelyn kolmea (3) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.5.2022 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue A: Kori 1: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskenta-palvelut: Helsingin kaupungin eteläisen ja keskisen suurpiirin rakennukset tai sr-rakennukset tai laajuudeltaan yli 3 000 brm² rakennukset (rakennus kuuluu koriin 1, kun yksikin edellä mainituista ehdoista täyttyy)

  1. NL-Rakennuslaskenta Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. Granlund Consulting Oy
  4. FMC Laskentapalvelut Oy

Osa-alue A: Kori 2: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskenta-palvelut: Koriin 1 kuulumattomat (≤ 3 000 brm²) rakennukset

  1. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  2. NL-Rakennuslaskenta Oy
  3. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  4. Granlund Consulting Oy

Osa-alue B: LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

  1. Granlund Consulting Oy

Osa-alue C: Sähköteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

  1. Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy
  2. Granlund Consulting Oy

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.6.2020, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.5.2022. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollinen kahden (2) vuoden optiokausi. Sopimuksen enimmäiskesto on 2 + 2 vuotta.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 400 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiovuosia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Tämän hankinnan tavoitteena on luoda Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden käyttöön julkisten tilahankkeiden kustannuslaskentaa ja kustannussuunnittelua varten puitejärjestely, jonka avulla voidaan sopimuskauden aikana ostaa laadukkaita ja kustannustehokkaita asiantuntijapalveluita toimialan tarpeisiin.

Hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut on jaettu osa-alueisiin palveluiden luonteen ja sisällön mukaan seuraavalla tavalla:

A. Kori 1: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Helsingin kaupungin eteläisen ja keskisen suurpiirin rakennukset tai sr-rakennukset tai laajuudeltaan yli 3 000 brm² rakennukset (rakennus kuuluu koriin 1, kun yksikin edellä mainituista ehdoista täyttyy)

A. Kori 2: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Koriin 1 kuulumattomat (≤ 3 000 brm²) rakennukset

B. LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

C. Sähköteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.5.2022 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.5.2022 saakka.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 400 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Rakennus-, LVIJAK- ja sähköteknisten töiden kustannuslaskenta- ja suunnittelupalvelujen puitejärjestely 2020 - 2022” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 10.4.2020.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

Tarjoajalla on oltava päivittäistä projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelmaa tai -järjestelmää, josta käy ilmi päivittäiset työtunnit ja -tehtävät sekä toteutuneet työtunnit kuukausitasolla arvioituun tuntimäärään verrattuna.

Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimuksenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus tarjoavan yrityksen laadunvarmistusmenettelystä.

Osa-alueen A korin 1 (rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut; Helsingin kaupungin eteläisen ja keskisen suurpiirin rakennukset, sr-rakennukset ja laajuudeltaan yli 3 000 brm² rakennukset) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

- Kustannuslaskijat: Tarjoajan tulee nimetä kustannuslaskijan tehtäviin neljä (4) asiantuntijaa, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset; nimettyjen kustannuslaskijoilla 1 ja 2 tulee olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu talonrakennusalan insinöörin tutkinto ja nimetyillä kustannuslaskijoilla 3 ja 4 vähintään talonrakennusalan teknikon tutkinto. Nimetyillä kustannuslaskijoilla 1 ja 2 tulee olla rakennusteknisten töiden kustannuslaskentakokemusta vähintään kymmenen (10) vuotta ja nimetyillä kustannuslaskijoilla 3 ja 4 tulee olla rakennusteknisten töiden kustannuslaskentakokemusta vähintään viisi (5) vuotta. Nimettyjen kustannuslaskijoiden 1-4 tulee esittää selvityksenä kokemuksestaan korjausrakentamisesta viisi (5) ja uudisrakentamisesta kolme (3) vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta rakennusteknisten töiden hanke-, yleis- tai toteutussuunnitteluvaiheen kustannuslaskentatoimeksiantoa, joissa henkilö on toiminut toimeksiannossa päävastuullisena asiantuntijana valmistuneissa tai rakenteilla tai suunnitteluvaiheessa olevissa kohteissa ja joissa laskettavan kohteen laajuus on vähintään 3 000 brm². Korjausrakennuskohteista vähintään kahden (2) ja uudisrakennuskohteista vähintään yhden (1) on oltava julkisia rakennushankkeita pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Korjausrakennuskohteista vähintään yhden (1) tulee olla SR-rakennus (suojeltu kohde). Nimetyillä kustannuslaskijoilla tulee olla käytössä ja kokemusta Haahtela Oy:n TAKU (talonrakennuksen kustannustieto) ohjelmiston tai vastaavan käytöstä sekä hyvä suomen kielen taito.

Osa-alueen A korin 2 (rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut; koriin 1 kuulumattomat (≤ 3 000 brm²) rakennukset) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

- Kustannuslaskijat: Tarjoajan tulee nimetä kustannuslaskijan tehtäviin kaksi (2) asiantuntijaa, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset; nimetyillä kustannuslaskijoilla on oltava vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu talonrakennusalan insinöörin tutkinto ja rakennusteknisten töiden kustannuslaskentakokemusta vähintään viisi (5) vuotta. Nimettyjen kustannuslaskijoiden tulee esittää selvityksenä kokemuksestaan korjausrakentamisesta viisi (5) ja uudisrakentamisesta kolme (3) vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta rakennusteknisten töiden hanke-, yleis- tai toteutussuunnitteluvaiheen kustannuslaskentatoimeksiantoa, joissa henkilö on toiminut toimeksiannossa päävastuullisena asiantuntijana valmistuneissa tai rakenteilla tai suunnitteluvaiheessa olevissa kohteissa ja joissa laskettavan kohteen laajuus on vähintään 1 000 brm². Korjausrakennuskohteista vähintään kahden (2) ja uudisrakennuskohteista vähintään yhden (1) on oltava julkisia rakennushankkeita pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Nimetyillä kustannuslaskijoilla tulee olla käytössä ja kokemusta Haahtela Oy:n TAKU (talonrakennuksen kustannustieto) ohjelmiston tai vastaavan käytöstä sekä hyvä suomen kielen taito.

Osa-alueen B (LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentapalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

- Kustannuslaskijat: Tarjoajan tulee nimetä kustannuslaskijan tehtäviin yksi (1) asiantuntija, joka täyttää seuraavat vaatimukset; nimetyllä kustannuslaskijalla on oltava vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu LVI-insinöörin tutkinto ja LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentakokemusta vähintään viisi (5) vuotta. Nimetyn kustannuslaskijan tulee esittää selvityksenä kokemuksestaan korjausrakentamisesta viisi (5) ja uudisrakentamisesta kolme (3) vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta LVIJAK-teknisten töiden hanke-, yleis- tai toteutussuunnitteluvaiheen kustannuslaskentatoimeksiantoa valmistuneissa tai rakenteilla tai suunnitteluvaiheessa olevissa kohteissa, joissa laskettavan kohteen laajuus on vähintään 1 000 brm². Korjausrakennuskohteista vähintään kahden (2) ja uudisrakennuskohteista vähintään yhden (1) on oltava julkisia rakennushankkeita pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Nimetyltä kustannuslaskijalta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa.

Osa-alueen C (sähköteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

- Kustannuslaskijat: Tarjoajan tulee nimetä kustannuslaskijan tehtäviin yksi (1) asiantuntija, joka täyttää seuraavat vaatimukset; nimetyllä kustannuslaskijalla on oltava vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu sähkö- tai telealan insinöörin tutkinto ja sähkötekniseen töiden kustannuslaskentakokemusta vähintään viisi (5) vuotta. Nimetyn kustannuslaskijan tulee esittää selvityksenä kokemuksestaan korjausrakentamisesta viisi (5) ja uudisrakentamisesta kolme (3) vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta sähköteknisten töiden hanke-, yleis- tai toteutussuunnitteluvaiheen kustannuslaskentatoimeksiantoa valmistuneissa tai rakenteilla tai suunnitteluvaiheessa olevissa kohteissa, joissa laskettavan kohteen laajuus on vähintään 1 000 brm². Korjausrakennuskohteista vähintään kahden (2) ja uudisrakennuskohteista vähintään yhden (1) on oltava julkisia rakennushankkeita pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Nimetyltä kustannuslaskijalta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa.

Määräaikaan, 11.5.2020 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti seitsemän (7) yritystä.

Tarjouksista neljä (4) koski osa-alueen A koria 1, kuusi (6) koski osa-alueen A koria 2, yksi (1) osa-aluetta B ja kaksi (2) osa-aluetta C.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Eli-mäenkatu 5:n toimitiloissa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

- WSP Finland Oy:n osa-alueen A koria 2 koskeva tarjous ei täytä kustannuslaskijoiden määrälle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen A korin 2 tarjoajien tulee nimetä kustannuslaskijan tehtävään kaksi henkilöä, mutta tarjouksessa tehtävään on nimetty vain yksi henkilö, joten WSP Finland Oy:n osa-alueen A koria 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.

Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.

Osa-alueessa A sama tarjoaja ei voi olla ensimmäisenä sekä korissa 1 että 2. Tarjoajan tulee tarjouksessaan ilmoittaa, kumpaan koriin (1 vai 2) haluaa ensisijaisesti tulla valituksi ensimmäiseksi, mikäli tarjoaja sijoittuisi vertailuhinnaltaan ensimmäiseksi molemmissa koreissa. Tällöin tarjoajan sijoitukseksi toissijaiseksi ilmoittamaan koriin tulee kaksi.

Tarjouksen vertailuhinnan laskenta

Tarjouksen vertailuhinta muodostuu suoraan osa-aluekohtaisesti tarjotusta tuntiveloitushinnasta.

Tarjousten vertailuhintataulukot ovat liitteessä 1.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Mikäli osa-alueen A korissa 1 on samalla sopimustoimittajalla samanaikaisesti käynnissä vähintään kolme kustannuslaskennan toimeksiantoa, on tilaajalla oikeus käyttää puitesopimuksessa seuraavaksi sijoittunutta sopimustoimittajaa.

Mikäli osa-alueen A korissa 2 on samalla sopimustoimittajalla samanaikaisesti käynnissä vähintään kolme kustannuslaskennan toimeksiantoa, on tilaajalla oikeus käyttää puitesopimuksessa seuraavaksi sijoittunutta sopimustoimittajaa.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei ryhdy toteuttamaan toimeksiantoa tai saa toimeksiantoa valmiiksi sovitussa aikataulussa tai voidaan ennakoida, ettei se tule saamaan työtä valmiiksi sovitussa aikataulussa

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

- kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta tai mikäli kyseisen toimeksiannon suorittanut laskija on siirtynyt toisen tähän puitejärjestelyyn kuuluvan sopimuskumppanin palvelukseen, tältä sopimuskumppanilta, jonka palveluksessa henkilö on

- jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista

- sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Tilaaja voi järjestää toimeksiannoista puitejärjestelyn sisäisen minikilpailutuksen (=kevennetty kilpailutus), mikäli kyseessä on harvoin toteutettava erityisosaamista vaativa kohde (esim. maanalainen kalliorakennuskohde tai poikkeuksellisen suuri kokonaisuus), jollaisesta vaaditaan aikaisempaa näyttöä tai referenssejä.

Minikilpailutuksessa tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin vähimmäisvaatimukset täyttävä tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Osa-alueissa B ja C tilaaja pidättää itsellään oikeuden käyttää hankkeen suunnittelun yhteydessä ko. suunnittelualojen suunnittelutoimistoja kustannuslaskennassa.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain (koreja sisältävien osa-alueiden osalta koreittain) seuraava: Osa-alue A: 2 - 4 toimittajaa/kori, osa-alue B: 2 - 4 toimittajaa, osa-alue C: 2 - 4 toimittajaa.

Esitetään, että sopimustoimittajia kustannuslaskenta- ja -suunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain (koreja sisältävän osa-alueen A osalta koreittain) seuraavasti:

A. Kori 1: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Helsingin kaupungin eteläisen ja keskisen suurpiirin rakennukset tai sr-rakennukset tai laajuudeltaan yli 3 000 brm² rakennukset; neljä (4) toimittajaa

A. Kori 2: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Koriin 1 kuulumattomat (≤ 3 000 brm²) rakennukset; neljä (4) toimittajaa

B. LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentapalvelut; yksi (1) toimittaja

C. Sähköteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut; kaksi (2) toimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain (koreja sisältävän osa-alueen A osalta koreittain) ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue A: Kori 1: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Helsingin kaupungin eteläisen ja keskisen suurpiirin rakennukset tai sr-rakennukset tai laajuudeltaan yli 3 000 brm² rakennukset (rakennus kuuluu koriin 1, kun yksikin edellä mainituista ehdoista täyttyy)

  1. NL-Rakennuslaskenta Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. Granlund Consulting Oy
  4. FMC Laskentapalvelut Oy

Osa-alue A: Kori 2: Rakennusteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut: Koriin 1 kuulumattomat (≤ 3 000 brm²) rakennukset

  1. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  2. NL-Rakennuslaskenta Oy
  3. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  4. Granlund Consulting oy

Osa-alue B: LVIJAK-teknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

1. Granlund Consulting Oy

Osa-alue C: Sähköteknisten töiden kustannuslaskentapalvelut

  1. Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy
  2. Granlund Consulting Oy

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Tilaomaisuus Yksikön päällikkö 30.03.2020 § 2

Close

This decision was published on 01.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Marko Puhakka, kustannuslaskija, puhelin: 09 310 39521

marko.puhakka@hel.fi

Osmo Rasimus, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 39794

osmo.rasimus@hel.fi

Attachments

1. Vertailuhintataulukot
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.