Sitovat toiminnalliset tavoitteet vuonna 2019, taloushallintopalveluliikelaitos

HEL 2019-012230
More recent handlings
Case 2. / 22 §

Taloushallintopalveluliikelaitos vuoden 2019 talousarvion toteutumaton sitova toiminnallinen tavoite

Board of Financial Management

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jääneestä sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta vuonna 2019 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginhallituksen vahvistaman vuoden 2019 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- tai johtokunnan on annettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa.

Kaupunginvaltuustossa hyväksytyssä vuoden 2019 talousarviossa taloushallintopalveluliikelaitoksen sitovaksi toiminnalliseksi tavoitteeksi asetettiin seuraavanlainen mittari, joka ei toteutunut.

Taloushallintopalveluliikelaitoksen asiakastyytyväisyys on 3,85

Taloushallintopalveluliikelaitosten asiakkaille, sekä kuntalaisille että asiakasorganisaatioille loka-marraskuussa toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2019 asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana on 3,61. Näin ollen sitovaa toiminnan tavoitetta ei saavutettu.

Taloushallintopalveluliikelaitoksen asiakastyytyväisyystutkimus uudistettiin vuodelle 2019. Asiakaskyselyn uudistamisen tavoitteena oli saada täsmällisempää ja paremmin hyödynnettävissä olevaa tietoa johtamisen tueksi ja asiakaspalvelun kehittämiseksi.

Kyselytutkimuksen rakenne uudistui niin paljon, että tuloksia ei voi suoraan pitää vertailukelpoisina suhteessa edellisen vuoden tuloksiin. Tämä osaltaan selittää myös kokonaistyytyväisyyslukeman laskua.

Merkittävin muutos entiseen oli se, että uudistetussa kyselyssä arvioitiin liikelaitoksen ydinpalvelujen eli palkanlaskennan, laskutuksen, ostolaskujen ja kirjanpidon toimintaa ja onnistumista.

Aiempina vuosina volyymeiltään pienet palvelut ovat tyytyväisyyslukemassa saaneet kokoonsa nähden suhteettoman suuren painoarvon. Vuoden 2019 kyselyssä keskityttiin palvelukokonaisuuksiin, lisäksi
vastaajien oli mahdollista antaa entistä enemmän vapaata palautetta, jota taloushallintopalveluliikelaitos hyödyntää palvelujensa kehittämisen pohjana. Avointen vastausten perusteella päästään paremmin käsiksi myös toimiala/liikelaitos/virastokohtaisiin kehittämiskohteisiin.

Uudistetussa kyselyssä vastausprosentti oli 33,8 % ja vastaajien määrä ennätyskorkea eli yhteensä 1238.

Close

This decision was published on 20.12.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Tuija Kuivalainen

Ask for more info

Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 25106

kaisa.okkeri@hel.fi