Hankinta, ruokapalvelut, kehitysvammaisten ryhmäkoti Mäntylä

HEL 2019-012329
More recent handlings
§ 8
This decisionmaker is no longer active

Hankinta, ruokapalvelut, kehitysvammaisten ryhmäkoti Mäntylä

Tukipalvelupäällikkö

Päätös

Tukipalvelupäällikkö päätti hankkia ruokapalvelut Sodexo:lta Mäntylän kehitysvammaisten ryhmäkodille.

Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton kokonaisarvo on neljältä vuodelta noin 193 000 (alv 0 %) euroa.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan suorahankinnasta tehdään Palvelutuottajan kanssa erillinen sopimus. Sopimus tehdään aikavälille 30.11.2019 – 30.11.2023

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Ryhmäkoti Mäntylä toimii palvelutalo Cecilian tiloissa Vuosaaressa. Kyseessä on vammaistyön 10 asukkaan ryhmäkoti. Henkilökuntaa on kymmenen (10) henkilöä. Palvelutalo on Helsinki Mission omistama ja sen ruokapalvelut järjestää Diakonissalaitos. Diakonissalaitos on kilpailuttanut ruokapalvelunsa vuonna 2019, minkä myötä myös palveluntuottaja vaihtuu palvelutalo Ceciliassa marraskuussa 2019. Kilpailutuksen voitti Sodexo Oy.

Palveluntuottajan vaihdos vaikuttaa myös ryhmäkoti Mäntylän ruokapalveluihin. Nykyinen palveluntuottaja Fazer Food Service Oy on irtisanonut ryhmäkoti Mäntylän ruokapalvelusopimuksen 25.9.2019 sähköpostiviestillä sekä kirjallisella irtisanomisilmoituksella. Sopimuksen irtisanomisaika on palveluluottajan puolelta kolme (3) kuukautta.

Uuden palveluntuottajan etsintä on käynnistetty välittömästi irtisanomisilmoituksen saavuttua. Palveluhankinnasta lähetettiin tarjouspyyntö 22.10.2019 Sodexo Oy:lle (y-tunnus 0907890-4). Hankinnan kohde sisältää lounaan ja päivällisen, joiden valmistuksesta palvelutuottaja vastaa.

Tarjous ja valintaperusteet

Tarjous Sodexo Oy:ltä on saatu 18.11.2019. Valintatyöryhmä on arvioinut ja hyväksynyt tarjouksen. Toimittajavaihdos Mäntylän ryhmäkodissa toteutetaan 30.11.2019.

Palveluntuottaja noudattaa voimassa olevia Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksia sekä sopimuksen ja sen liitteiden sisältöä ruokapalvelua toteuttaessaan. Ruokalistasuunnittelussa palveluntuottaja ottaa huomioon (ilman erillistä sopimista tai lisähintaa) kunkin ajanjakson juhlapyhät.

Palvelutuottaja vastaa lounaan ja päivällisen valmistuksesta ryhmäkodin asukkaille. Asukkaat ruokailevat pääasiassa ryhmäkodin tiloissa. Ryhmäkodin henkilökunta vastaa aterioiden kuljetuksesta ja tarjoilusta sekä väliaterioiden raaka-aineiden tilaamisesta, valmistamisesta ja tarjoilusta.

Lounas ja päivällinen sisältävät pääruoan, energialisäkkeen, salaatin ja ruokajuomat. Päivälliseen kuuluu aina jälkiruoka. Keittoateria sisältää lisäksi leivän ja levitteen. Juhlapyhinä tarjotaan juhlavampi ateria.

Perusruokavalio valmistetaan laktoosittomana tai vähälaktoosisena. Erityisruokavaliota noudattavalle valmistetaan ateriat ennakkotilauksen mukaan. Tällä hetkellä asukkailla ei ole erityisruokavalioita, mutta palveluntuottaja varautuu tarjoamaan niitä tarpeen vaatiessa. Uskonnollisista, eettisistä tai mieltymyksellisistä syistä toteutettava lakto-ovovegetaarinen kasvisruoka on perusruoan hintaista.

Palveluntoimittaja antaa ryhmäkodille kahden viikon ruokalistat, joista ryhmäkoti tekee ennakkotilauksensa sovituksi ajaksi eteenpäin. Ryhmäkodissa syötävät valvonta-ateriat tilataan muun ruokatilauksen yhteydessä. Ryhmäkodin henkilökunta noutaa valmiin kuuman lounaan ja kylmän päivällisen päivittäin klo 10.50 palvelutalo Cecilian ravintolasta.

Palvelusta maksettava korvaus 29.11.2019 alkaen (alv 0 %)

Lounas noudettuna ravintolasta 5,40 €
Päivällinen noudettuna ravintolasta 5,40 €
Lounas ja päivällinen (paketti)10,60 €

Erityisruokavaliolisä ateriapäivää kohden

1,50 € (ns. normaalit erityisruokavaliot)
3,50 € (sileä ruokavalio)

Palveluntuottaja laskuttaa arvonlisäveron voimassa olevan lain mukaisesti.
Henkilökunnan ateriat ja valvonta-ateriat hinnoitellaan kulloinkin Verohallinnon määrittelemän hinnan mukaisesti.

Hankinnan perustelu

Fazer Food Services Oy irtisanoi Mäntylän ruokapalvelusopimuksen 25.9.2019, Diakonissalaitoksen kilpailutettua yksikön ruokapalvelut hankintalain (1397/2016) mukaisesti.

Koska kilpailutuksen johdosta ruokapalvelut yksikössä toimittaa jatkossa Sodexo Oy, voidaan ruokapalvelut tilajärjestelyihin liittyvistä teknisistä syistä hankkia vain Sodexo Oy:ltä, koska yksikössä ei ole muuta keittiö- tai ravintolatilaa, mikä ei mahdollista muun ruokapalveluntuottajan toimimista yksikössä. Palveluntuotantoa ei voida keskeyttää ja ruokapalvelun tulee toteutua jatkossakin palvelutalon asiakkaille sovittujen aikataulujen mukaisesti.

Lisäksi kaupungin oman erillisen kilpailutuksen järjestäminen ei ole myöskään tarkoituksenmukaista, koska erillisen kilpailutuksen johdosta ei todennäköisesti saavutettaisi kilpailukykyisempää sopimusta.
Näin ollen kilpailuttamisen edellyttämällä työmäärällä saavutettavat hyödyt olisivat epäsuhtaiset saavutettuihin hyötyihin, koska kyseessä on pieni asumisyksikkö.

Sopimus

Sopimuskausi on määräaikainen 30.11.2019 -30.11.2023. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan päätöksestä tehdään Palvelutuottajan kanssa erillinen sopimus.

Tukipalvelupäällikkö pidättää itsellään oikeuden allekirjoittaa ja tarvittaessa irtisanoa tai purkaa sopimuksen ja varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus tai palvelunsisältö muuttuu.

Tukipalvelupäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 10.12.2019, § 314.

This decision was published on 24.01.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Decisionmaker

Ulla Vuolle
tukipalvelupäällikkö

Attachments

1. Salassa pidettävä
2. Salassa pidettävä
3. Salassa pidettävä

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.