Hankesuunnitelma, Kuninkaantammi, Kuninkaantammenkierto 3, väliaikaiset lisätilat

HEL 2019-012549
More recent handlings
Case 5. / 117 §

Kuninkaantammenkierto 3, vuokrattava väliaikainen lisätila päiväkodin ja perusopetuksen käyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Kuninkaantammenkierto 3 sijoittuvan väliaikaisen lisätilan 2.12.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 1 800 htm² ja hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 191 050 euroa lokakuun 2019 kustannustasossa, ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuninkaantammi on uusi asuinalue, jossa tulee olemaan noin 5000 asukasta. Alueen asuntorakentaminen on vilkasta. Alueella tarvitaan koulu- ja päiväkotipalveluita jo ennen pysyvän hankkeen valmistumista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on tehnyt tarvepäätöksen hankkeesta 12.11.2019.

Väliaikaisen lisätilan käyttäjiä ovat Kannelmäen peruskoulun Kuninkaantammen toimipiste ja päiväkoti Kuninkaantammi.

Väliaikaiset lisätilat hankitaan vuokraamalla osoitteessa Kuninkaantammenkierto 3 sijaitsevia toimistotiloja sekä osia kiinteistön piha-alueesta. Vuokrasopimus on määräaikainen ajalle 1.1.2020 - 30.06.2023.

Hanke

Lisätila mahdollistaa tilakokonaisuuden suunnittelun 225 oppilaan käyttöön, mikä on tarkoituksenmukaista, sillä alueen uudisrakentaminen etenee nopeasti ja alueella tarvitaan lähivuosina lisätilaa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään hankkeessa rakennettavia lisätiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan.

Hankkeelle on haettu rakennuslupa tilapäisenä viiden vuoden määräajaksi. Tilat suunnitellaan toiminnallisesti ja tilankäytöllisesti opetukseen sopivaksi. Oppimisen tilat sijoittuvat pääasiassa toiseen kerrokseen, entiseen painotalon toimistosiipeen.

Oppilaiden välituntiulkoilu tapahtuu piha-alueesta rajatulla, turvallisella alueella. Ruokailu järjestetään lisätilassa.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 1 800 htm². Piha-alueiden koko on 2 150 m².

Kustannukset

Hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä
enintään 2 191 050 euroa kustannustasossa 10/2019 (RI 104,3; THI 189,3).

Kokonaiskustannus sisältää tiloista ulos maksettavan vuokran suunnitellulle 42 kuukauden ajalle, joka on arvonlisäverottomana yhteensä 778 050 euroa.

Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 413 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, pihan toteutus, rakennuksen sisäpuoliset muutostyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä varaukset.

Tilojen ylläpitokustannukset Kaupunkiympäristön toimialalle ovat noin 4,01 euroa/htm²/kk ja vastaavat suuruudeltaan keskimääräisiä ylläpitokustannuksia.

Tilakustannus käyttäjälle

Hankkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on noin 34,01 euroa/htm²/kk, yhteensä 61 225 euroa/kk. Tilojen sisäänvuokra on 10,29 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra 19,71 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 4,01 euroa/htm²/kk. Vuokran perusteena on 1 800 htm². Vuokra-aika on 42 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 2 571 450 euroa. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 28.11.2018 hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2019 hanke sisältyy vuosina 2019 - 2021 toteutettaviksi suunniteltuihin vuokra- ja osakekohteisiin.

Tilojen sisäänvuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut. Tilojen omistaja vastaa rakennusteknisestä kunnosta.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat osin käytettävissä 1/2020. Koko vuokrattava ala voidaan ottaa käyttöön 3/2020.

Close

This decision was published on 17.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Hanna Lehtiniemi, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 87723

hanna.lehtiniemi@hel.fi

Attachments

2. Viitesuunnitelmat_Kuninkaantammi-valiaikaiset-tilat_A

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.