Toiminnanmuutosilmoitus, kahvinpaahtimo, Meira Oy

HEL 2019-012808
More recent handlings
§ 16

Päätös Meira Oy:n suunnitelmasta hajun esiintymisen ja hajuhaitan tarkkailusta paahtimon ympäristössä

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päättää Meira Oy:n suunnitelmasta hajun esiintymisen ja hajuhaitan tarkkailusta paahtimon ympäristössä seuraavaa:

Asia

Meira Oy:n kahvipaahtimon ilmoituspäätöksen määräyksessä 4 edellytetty tarkkailusuunnitelma, Helsinki

Hakija

Meira Oy, Aleksis Kiven katu 15, PL 32, 00511 Helsinki

Y-tunnus: 1789989-2

Toiminta

Suunnitelma koskee Meira Oy:n kahvipaahtimon toimintaa osoitteessa Aleksis Kiven katu 15.

Perustiedot

Asian vireilletulo

Suunnitelma on tullut vireille Helsingin kaupungin ympäristöpalveluissa 7.10.2022.

Vireilletulon peruste

Suunnitelma on tullut vireille ympäristönsuojelulain 64 §:n perusteella.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksen 15.4.2021 § 68 määräys 4. kuuluu seuraavasti:

4.
Toiminnasta aiheutuvasta hajuhaitasta paahtimon päästöjen vaikutusalueella tulee laatia asiantuntijaselvitys. Selvityksessä tulee verrata nykytuotannosta aiheutuvaa hajuhaittaa aiemmin paahtimon toiminnasta laadittujen hajututkimusten tuloksiin. Selvityksen tulokset tulee tarvittaessa ottaa huomioon paahtimon toiminnassa.

Asiantuntijaselvityksen tulee sisältää selvitys siitä, mitä laitoksen päästöt ilmaan sisältävät. Ilmaan päästettävien kaasujen ja hiukkasten koostumus voidaan selvittää esim. kirjallisuuteen perustuen tai mahdollisuuksien mukaan yhteistutkimukseen osallistumalla.

Selvitykseen tulee liittää suunnitelma hajun esiintymisen ja hajuhaitan tarkkailusta paahtimon ympäristössä.

Asiantuntijaselvitys ja suunnitelma tulee toimittaa Helsingin kaupungin ympäristöpalveluihin hyväksyttäväksi viimeistään 31.12.2021. Ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa antaa hajuselvityksen ja suunnitelman pohjalta lisämääräyksiä koskien hajun hallintaa tai seurantaa. (YSL 6, 52, 62 §, YSA 15 a §)

Toiminnan ilmoituksenvaraisuus

Toiminta on ilmoituksenvaraista ympäristönsuojelulain 115 a §:n ja liitteen 4 kohdan 4 e perusteella.

Toimivaltainen lupaviranomainen

Ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaan ilmoituksen käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian kuvaus

Taustatiedot

Voimassa oleva ilmoituspäätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätös 15.4.2021 § 68, joka koskee Meira Oy:n kahvipaahtimon toimintaa.

Esitetty tarkkailusuunnitelma

Meira Oy:n toimittama suunnitelma on päätöksen liitteenä. Suunnitelma sisältää tietoja mm. seuraavista asioista:

  • Menetelmä ja tarkkailupisteet
  • Hajukaasumittaukset
  • Hajumallinnus
  • Ulkopuolisen toimijan suorittama tarkkailu
  • Raportointi
  • Aikataulu
  • Yhteyshenkilöt

Asian käsittely

Tiedottaminen

Hakemuksen vireilläolosta ei ole tiedotettu. Tiedottaminen ei asian luonteen vuoksi ole ollut tarpeen.

Täydennykset

Hakija on täydentänyt suunnitelmaansa 10.11.2022. Hakija on 6.2.2023 ilmoittanut, että paahtokoneen 4 katalysaattorin asentaminen vaatii rakennusluvan ja että hajumittaukset ja -mallinnus tehdään heti, kun laitteen ylösajo on suoritettu.

Lausunnot

Suunnitelmasta ei ole pyydetty lausuntoja. Lausuntojen pyytäminen ei asian luonteen vuoksi ole ollut tarpeen.

Yksikön päällikön ratkaisu

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö hyväksyy Meira Oy:n ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisen suunnitelman seurannasta ja tarkkailusta seuraavin määräyksin:

  1. Hajumittauksen, hajumallinnuksen ja hajutarkkailun tulosten tulee vertautua normaalitilanteeseen paahtimolla.
  2. Ulkopuolisen toimijan suorittama hajutarkkailu tulee tehdä kaksi kertaa kahden vuoden sisällä tämän päätöksen antamispäivästä.

    Raportti hajutarkkailusta tulee toimittaa Helsingin kaupungin ympäristöpalveluihin kahden kuukauden sisällä hajutarkkailun suorittamisesta.
  3. Jälkimmäisen hajutarkkailun raportin tulee sisältää ehdotus hajutarkkailun jatkamiseksi sekä selvitys siitä, mitä laitoksen päästöt ilmaan sisältävät. Ilmaan päästettävien kaasujen ja hiukkasten koostumus voidaan selvittää esim. kirjallisuuteen perustuen tai mittaamalla pistemäiset päästölähteet ja arvioimalla hajapäästöjen määrä.

Päätöksen perustelut

Ympäristönsuojelulain 62 §:n nojalla Meira Oy:n ilmoituspäätöksessä (Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.4.2021 § 68) on määrätty, että toiminnanharjoittajan tulee laatia asiantuntijaselvitys hajuhaitasta paahtimon päästöjen vaikutusalueella. Selvitykseen tulee liittää suunnitelma hajun esiintymisen ja hajuhaitan tarkkailusta paahtimon ympäristössä. Asiantuntijaselvitys ja suunnitelma tulee toimittaa Helsingin kaupungin ympäristöpalveluihin hyväksyttäväksi. Asiantuntijaselvityksen ja suunnitelman esittämiseen on sovellettu, mitä 39 §:ssä säädetään ympäristöluvan hakemisesta. Päätös suunnitelman hyväksymisestä on tehty noudattaen, mitä 96 §:ssä säädetään. Yksikön päällikkö ei ole pitänyt tarpeellisena asian tiedottamista ympäristönsuojelulain 44 §:n mukaisesti tai lausuntojen pyytämistä ympäristönsuojelulain 42 §:n mukaisesti.

Ympäristönsuojelulain 65 §:n perusteella lupaviranomainen voi tarvittaessa muuttaa antamiaan tarkkailumääräyksiä tai hyväksymäänsä suunnitelmaa luvan tai suunnitelman voimassaolosta huolimatta. Muutosta koskeva päätös voidaan tehdä päätöksen tehneen viranomaisen omasta aloitteesta tai luvanhaltijan, valvontaviranomaisen, yleistä etua valvovan viranomaisen, kunnan tai haittaa kärsivän asianosaisen taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön vaatimuksesta.

Meira Oy:n toimittamasta tarkkailusuunnitelmasta ei ilmene, miten tarkkailussa otetaan huomioon kulloinkin paahdettavana olevien kahvien paahtoprofiili. Yksikön päällikön käsityksen mukaan paahtimon päästöt riippuvat merkittävästi kahvin paahtoasteesta. Päästöjä ja paahtimon vaikutusalueella esiintyvää hajuhaittaa selvitettäessä on oleellista, että hajumittauksen, hajumallinnuksen ja hajutarkkailun tulokset vertautuvat paahtimon normaalitilanteeseen.

Toiminnanharjoittaja on 2.11.2022 päivätyssä tarkkailusuunnitelmassa (päivitys 7.10.2022 päivättyyn suunnitelmaan) esittänyt hajutarkkailua maastohavainnoin kaksi kertaa. Päätöksessä on asetettu harjutarkkailujen tekemiselle ja raportoinnille kohtuulliseksi katsottu määräaika.

Yksikön päällikön näkemyksen mukaan hajutarkkailun jatkotarve riippuu paitsi laitoksen toiminnasta myös hajumittauksen, hajumallinnuksen ja hajutarkkailun tuloksista. Ilmoituspäätöksen määräyksen 4. mukaan asiantuntijaselvityksen tulee sisältää selvitys siitä, mitä laitoksen päästöt ilmaan sisältävät. Ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista. Ympäristönsuojelulain 65 §:n mukaan lupaviranomainen tai 64 §:n mukaisen suunnitelman hyväksynyt viranomainen voi tarvittaessa muuttaa antamiaan tarkkailumääräyksiä tai hyväksymäänsä suunnitelmaa luvan tai suunnitelman voimassaolosta huolimatta.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 64, 65 §

Käsittelymaksu

Tarkkailusuunnitelman käsittelystä ja hyväksymisestä peritään 500 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa:

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

This decision was published on 11.05.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Close

Ask for more info

Pirkko Paatero, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 26014

pirkko.paatero@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkkailusuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.