Hankinta, sisustus- ja saneeraustyöt, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2019-013016
More recent handlings
Case 4. / 52 §

Hankintaoikaisuvaatimus johtokunnan päätökseen 27.2.2020 § 21

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Länsi-Valu Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 27.2.2020 § 21 Sisustus- ja saneeraustyöt, puitejärjestely 1.4.2020 - 31.3.2022.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Länsi-Valu Oy on jättänyt hankintaoikaisuvaatimuksen rakentamispalveluliikelaitoksen päätöksestä 27.2.2020 § 21. Hankintapäätös on annettu sähköisesti tiedoksi 5.3.2020 jolloin 12.3.2020 saapunut hankintaoikaisuvaatimus on tehty sille asetetussa määräajassa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Länsi-Valu Oy vaatii johtokunnan päätöksen oikaisemista siten, että heidän tarjouksensa tulisi vertailla uudelleen uusien referenssitietojen toimittamisen jälkeen. Länsi-Valu Oy katsoo, että tarjouksen referenssitietoihin on tullut kirjoitusvirhe ja heillä olisi tosiasiallisesti esittää tarjouspyyntöä vastaavia referenssejä. Länsi-Valu Oy on ilmoittanut kirjoitusvirheen aiheutumisen perusteluna sen, että se on sekoittanut kiireessä eri tahoille kirjoitettavia tarjouksia ja Staralle annettuun tarjoukseen on tullut 1. referenssiksi virheellinen referenssi. Lisäksi Länsi-Valu Oy vetoaa, että hankintayksiköllä on yrityksen kanssa tehtyjen aikaisempien hankintasopimusten johdosta tiedossa, että Länsi-Valu Oy täyttäisi tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnössä esitetyt referenssivaatimukset

Tarjouspyynnön kohdassa 2.5 referenssien vähimmäisvaatimuksena vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla vähintään kolme vastaavaa (3) referenssiä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Vastaavana referenssinä pidetään työtä, joka sisältää pieniä purkutöitä, lattiatöitä, kalusteasennuksia, maalaustöitä, levytyksiä ym. sisärakennustöitä. Tarjouspyynnön mukaan tarjoaja on voinut käyttää ilmoittamassaan referenssikohteessa aliurakoitsijoita, mutta tarjoajan oman työn osuuden on tullut olla vähintään 65 % koko työstä. Urakan tai aliurakan arvon on tullut olla vähintään 20 000 euroa (alv 0 %). Urakan arvo voi sisältää vain yllä mainittujen töiden osuuden.

Edellä mainitun vaatimuksen esittämisen jälkeen tarjouspyynnön kohdissa 2.5.1. – 2.5.3. tarjoajan on tullut esittää edellä mainittujen kolmen referenssikohteen tiedot seuraavassa järjestyksessä: urakan sisältö (kuvaus), urakan arvo (euroa alv 0 %, vähimmäisvaatimus edellä sanottu 20 000 euroa), urakan tilaajan yhteyshenkilön nimi ja yhteystieto sekä urakan toteutusaika (kk/vuosi - kk/vuosi). Lisäksi informatiivisena tietona tarjoajille on tarjouspyynnössä todettu, että ilmoitettavan referenssikohteen on oltava viimeisen kolmen vuoden ajalta ja että kohteen katsotaan olevaan viimeisen kolmen vuoden ajalta, mikäli urakka on aloitettu aikaisintaan 12/2016.

Länsi-Valu Oy:n tarjouksessaan esittämä 1. referenssikohde on ollut seuraava:

Kumpulan maauimala, Allastie 1, 00560 Helsinki

  • Tarjoajan rooli urakassa: pääurakoitsija
  • Tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus): 85 %
  • Urakan sisältö: Sääsuojaus. Altaan reunojen timanttihionnat. Uusien karhennuksien teko. Reunojen pinnoitukset pohjatöineen. Altaiden pinnoitukset pohjatöineen.
  • Urakan arvo: 107 200 €
  • Yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot: Jari Mikkola, puh. 09 310 28832
  • Urakan toteutusaika: 2.4.2019 - 29.4.2019

Tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut edellä mainitusta referenssikohteesta urakan pyydetyt yksilöintitiedot sisältökuvauksineen, tarjoajan oman työn osuuden urakasta sekä urakan arvon. Kuitenkin urakan sisällön kuvauksessa on esitetty ulkorakennustöitä, vaikka tarjouspyynnön referenssin vähimmäisvaatimuksena nimenomaisesti vaaditaan, että referenssitöiden on oltava sisärakennustöitä. Tarjouspyynnön referenssiä koskeva vaatimus on ollut tämän osalta selkeä ja yksiselitteinen.

Oikeudellinen arviointi

Hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain esitöiden (HE 108/2016, s. 173) mukaan tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Sallittua olisi esimerkiksi pyytää tarjoajaa korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto. Hankintayksikön ei kuitenkaan tulisi sallia tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus tarjoajan asemaan.

Länsi-Valu Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksessaan voivansa vaihtaa referenssinsä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävään referenssiin, eli kyse ei ole ollut tarjouspyynnön epäselvyydestä. Hankintayksikköä velvoittaa hankintalain 3 §:ssä säädetty tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate, joka edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Näin ollen sille, että tarjoaja ilmoittaa voivansa vaihtaa referenssikohteen tietoja tai että hankintayksikön tulisi arvioida soveltuvuutta aiempien hankintasopimusten perusteella, ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä. Hankintaoikaisuvaatimuksessa vaadittu menettely olisi vastoin tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun ja hankintalain 74 §:n vaatimuksia.

Johtopäätökset

Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta johtokunnan päätöstä tulisi muuttaa.

Yllä mainituilla perusteilla johtokunta päättää hylätä Länsi-Valu Oy:n oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Close

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 27.02.2020 § 21

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Länsi-Valu Oy:n ja Siirtopojat Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina sekä oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään sisustus- ja saneeraustöiden puitesopimukset 1.4.2020 - 31.3.2022 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kymmenen (10) urakoitsijan kanssa:

  • E.S. Group Oy
  • Espoon Express Palvelut Oy
  • Maalaus ja Saneeraus Matti Virtanen Oy
  • Mirlux Oy
  • R&A Maalaus ja Saneeraus Oy
  • Rakennus- ja Maalausliike Helkar Oy
  • Rakennus Suomi Oy
  • Travid Oy
  • Uudenmaan Takuu-rakenne Oy
  • Yrityspalvelu-Elegance Oy

Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta sisustus- ja saneeraustöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 20 000 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisten optiokausien (1 + 1 vuosi) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jossa hinnan osuus on 100 %.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena sisustus- ja saneeraus-töitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi
Close

This decision was published on 15.05.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 11.3.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.