Hankesuunnitelma, Pukinmäenkaaren peruskoulu ja kirjasto, Kenttäkuja 12

HEL 2019-013296
More recent handlings
Case 4. / 4 §

Pukinmäenkaaren peruskoulu ja kirjasto, Kenttäkuja 12, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A
hyväksyä Pukinmäenkaaren peruskoulua ja kirjastoa, koskevan 18.12.2019 päivätyn hankesuunnitelman ”Pukinmäenkaaren peruskoulu ja kirjasto, Sisäilmakorjaukset, Kenttäkuja 12, 00720 Helsinki” siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 9 744 brm² ja hankkeen kokonaiskustannusten enimmäishinta on 1 700 000 euroa joulukuun 2019 kustannustasossa. Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

B
oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.

C
oikeuttaa hankkeen vastuuhenkilön allekirjoittamaan hankkeeseen liittyvät tilaukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kyseessä on koulu- ja kirjastorakennus, joka on valmistunut 1980 luvun alkupuolella. Rakennus palvelee opetuskäytössä Pukinmäenkaaren peruskouluna sekä kirjasto käytössä alueen kirjastona.

Rakennuksessa on uusi ja vanha osa, tutkimukset koskevat rakennuksen uutta ja vanhaa osaa. Vanha osa koostuu A-, B-, C-, ja D-osasta. A-osa sekä D-osan liikuntasali ovat kaksi kerroksisia, muuten rakennus on yksikerroksinen. Kantavat rakenteet ovat teräsbetonisia, pääosin elementtejä ja osin on myös paikallavalu rakenteita. Rakennuksen alapohjat ovat pääosin ryömintätilallisia. Väestönsuojan alapohja on maanvastainen. Rakennuksessa on tasakatto kermikatteella ja varustettuna sisäpuolisella vedenpoistolla. Rakennus on pääosin punatiiliverhoiltu. Uusi puoli liittyy rakennuksen A-osaan länsisivulta yhdyskäytävällä.

Pukinmäen peruskoulun vanhaan osaan ja kirjastoon tehtiin rakennustekniset ja sisäilmaolosuhteiden tutkimukset rakennuksen kunnon selvittämiseksi. Julkisivututkimuksissa todettiin tiilijulkisivujen olevan paikoin huonokuntoiset, kosteusteknisen toimivuuden olevan puutteellinen ja ikkunarakenteiden olevan puutteellisia. Sokkelintuuletuksen todettiin olevan puutteellinen, jolloin kosteus ei pääse kuivumaan rakenteesta. Tehtyjen selvityksien ja lisäselvityksien mukaan tutkija arvioi sisäilmaongelmien johtuvan ulkoseinien runsaasta mikrobipitoisuudesta.

Korjaukset voidaan toteuttaa ilman väistötiloja.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Tilakustannukset

Tilakustannus kaupunkiympäristön toimialalle

Kaupunkiympäristön toimialan laatiman kustannusarvion mukaan hankkeen kattohinta on 1 700 000 euroa (alv. 0 %) ja 175 euroa/brm². Kustannusindeksin tunnusluvut: Kausi 12/2019, RI 104,3 ja THI 189,3.

Tilakustannus käyttäjälle

Korjaus- ja muutostöiden jälkeinen sisäisen vuokrauksen periaatteella (Khs 14.12.2015) määritelty kokonaisvuokra on 18,70 euroa/m²/kk koostuen 14,69 euron/m²/kk pääomavuokrasta ja 4,01 euron/m²/kk ylläpitovuokrasta. Kokonaisvuokra on yhteensä 159 483 euroa/kk ja 1 913 795 euroa/vuosi. Vuokranmääräytymisperusteena on koko kiinteistön huoneistoala 8 528,5 htm². Vuokraperusteena on 3 %:n tuottovaatimus. Vuokra-arvio perustuu enimmäiskustannukseen. Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden rakennuskustannusten mukaan.

Aikataulu ja toteutus

Toteutus- ja ylläpitovastuu on Kaupunkiympäristön toimialalla. Rakennuttamisesta vastaa Kaupunkiympäristön Ylläpito -palvelu. Hankkeen suunnittelu on aloitettu vuodenvaihteessa 2018 - 2019. Hankkeen valmistuminen ja tilojen käyttöönotto ovat tavoitteena joulukuun loppuun mennessä 2020.

Close

This decision was published on 13.01.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Juha Haapasaari, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 40306

juha.haapasaari@hel.fi

Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851

pasi.lonnberg@hel.fi

Attachments

2. Suunnittelutyöryhmä
3. Kustannusarvio urakkavaihe
4. IV-kuntotutkimusraportti
5. Laajennusosan tutkimusselostus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.