Tutkimuslupa, Kotihoidon lääkitysturvallisuus ja tiedonkulku terveydenhuollon ammattilaisten raportoimana

HEL 2019-013431
More recent handlings
§ 9

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Kotihoidon lääkitysturvallisuus ja tiedonkulku terveydenhuollon ammattilaisten välillä”

Kotihoidon johtaja

Päätös

Kotihoidon johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Kotihoidon lääkitysturvallisuus ja tiedonkulku terveydenhuollon ammattilaisten välillä” (väitöskirja). Yhteyshenkilö on kotihoitopäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2019-013431).

Tutkimuksesta ja siihen liittyvien tehtävien suorittamisesta sekä osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittu yhteyshenkilön ja/tai esihenkilön kanssa.

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on arvioida kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisten lääkehoidon tiedonkulkuun liittyvää nykytilaa ennen lääkehoidon tiedonkulkua kehittävää interventiota ja sen vaikuttavuutta heti intervention jälkeen, sekä 6 kuukautta intervention jälkeen. Interventiolla tarkoitetaan tässä 45 minuutin koulutusta, jolla pyritään vaikuttamaan tiedonkulkuun parantavasti. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää kehitettäessä kotihoidon lääkehoidon tiedonkulkuun liittyvien työprosessien turvallisuutta asiakkaan kotona.

Tutkimustehtävät ovat seuraavat:
1. Arvioidaan kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisten lääkehoidon tiedonkulkuun liittyvää nykytilaa ennen lääkehoidon tiedonkulkua kehittävää interventiota ja sen vaikuttavuutta heti intervention jälkeen.
2. Arvioidaan lääkehoidon tiedonkulkua kehittävän intervention vaikuttavuutta kotihoidossa 6 kuukautta intervention jälkeen.

Kohderyhmänä ovat kotihoidon terveydenhuollon ammattilaiset, joilta kerätään lääkehoidon tiedonkulun nykytilaa mittaava kyselyaineisto sekä havainnointiaineisto. Tavoiteosallistujamäärä on yhteensä noin 200. Osallistujia pyritään rekrytoimaan kaikista kotihoidon yksiköistä. Yhteyshenkilön kanssa sovitaan tarkemmasta toteutuksesta.

Esihenkilöille järjestetään vapaaehtoinen infotilaisuus ennen tutkimuksen alkua. Rekrytointi tapahtuu esihenkilöiden kautta. Osallistujia informoidaan tutkimuksen vapaaehtoisuudesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä ja he antavat tietoisen suostumuksensa osallistumiseen.

Sekä kysely että havainnointi toteutetaan kolmessa osassa: ennen interventiota, heti intervention jälkeen ja 6 kuukautta intervention jälkeen. Esihenkilöiden kanssa sovitaan interventiolle ja kyselylle sopiva ajankohta. Kysely esitestataan yhdellä kotihoidon yksiköllä (tavoite n=15 osallistujaa). Sekä kyselyssä että havainnoinnissa kotihoidon yksiköt jaetaan alueittain puoliksi koe- ja kontrolliryhmiin. Kaikilta kerätään anonyymisti taustatietoina työkokemus, koulutus ja ammattinimike.

A) Kyselyaineisto: Kotihoidon terveydenhuollon ammattilaiset (tavoite n=200 osallistujaa) vastaavat 15 minuuttia kestävään kyselyyn ennen ja jälkeen koulutuksen. Kontrolliryhmälle kerrotaan tutkimuksesta perehdytystilaisuudessa, jossa he voivat myös vastata kyselyyn. Sen jälkeen he työskentelevät tavanomaisesti, minkä jälkeen kysely toteutetaan uudestaan.

B) Havainnointiaineisto: Havainnoinnin aikana ammattilaisten työskentelyä seurataan lääkehoidon prosessin eri vaiheissa kotihoidon asiakkaan kotona ja kotihoidon toimistolla ennen interventiota, heti sen jälkeen sekä 6 kuukauden jälkeen. Tavoitteena on saada 10–30 osallistujaa ja yhteensä 200 asiakastilannetta. Tutkittavat voivat olla samoja kuin kyselyyn osallistuvat. Koeryhmä saa myös em. koulutuksen. Myös havainnoitavat perehdytetään. Ennen havainnointia osallistujat tiedottavat kotihoidon asiakkaita tutkimuksesta sekä kartoittavat vapaaehtoisia asiakkaiden kotona toteutettavaan tutkimukseen. Havainnointipäivänä asiakkaalta pyydetään suullinen suostumus eikä asiakkaista kerätä tunniste- tai henkilötietoja.

Aineistot analysoidaan tilastollisin menetelmin. Terveydenhuollon ammattilaisten henkilötietoja ei yhdistetä aineistoon. Aineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan 5 vuoden sisällä tutkimuksen päätyttyä. Tulokset julkaistaan kansainvälisissä vertaisarvioiduissa tieteellisissä lehdissä siten, ettei osallistujia voida tunnistaa.

Tutkimus toteutetaan hyviä tieteellisiä käytänteitä noudattaen ja eettisyys huomioidaan läpi koko tutkimusprosessin. Tutkimukseen osallistumisen voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa. Tutkimuksen osalta on tehty eettinen ennakkoarviointi ja Itä-Suomen yliopiston eettinen toimikunta on antanut puoltavan päätöksen 20.2.2024 kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisille suunnatun lääkehoidon tiedonkulun nykytilaa mittaavan kyselyn ja havainnoinnin toteuttamiseen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää kotihoidon johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 11.03.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Helena Venetvaara
kotihoidon johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Tutkimuslupahakemus, liite 7.3.2024, tietosuojaseloste
The attachment will not be published on the internet.
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
10. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
12. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
13. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
14. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
15. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
16. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.