Avustuksen myöntäminen, taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuuri- ja kirjastojaoston 2. jako

HEL 2020-000012
More recent handlings
Case 5. / 70 §

Helsinki Urban Art ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 2.4.2020, § 4

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Helsinki Urban Art ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 4.2.2020, § 4: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuuri- ja kirjastojaoston 2. jako.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsinki Urban Art ry vaatii 20.2.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastojaoston tekemää päätöstä 4.2.2020, § 4 ja myöntää yhdistykselle pysyväisluonteiseen toimintaan tarkoitetun avustuksen vuodelle 2020. Yhdistykselle ei myönnetty avustusta kokovuotiseen toimintaan vaan toimintaa päädyttiin tukemaan produktiomuotoisella avustuksella. Yhdistykselle myönnettiin saman päätöksen yhteydessä yhdistyksen toiseen hakemukseen liittyen 4 000 euron avustus festivaalin tuotantoon.

Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttavat avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Helsinki Urban Art ry katsoo oikaisuvaatimuksessaan, että hakukriteereihin sekä muihin hakemuksiin ja muiden hakijoiden toimintaan verrattuna yhdistyksen tulisi saada huomattavaa pysyväisluonteista toiminta-avustusta. Yhdistys perustelee, että toiminta on vuoden 2019 aikana kasvanut ja vakiintunut, ja yhdistyksen toimintaan on jo yli vuoden ajan kuulunut päivittäin avoinna olevat Vapaakaupungin Olohuone ja Lastenhuone -tilat, joissa tarjotaan matalan kynnyksen kulttuuritarjontaa. Vuoden 2019 puolivälistä lähtien toimintaan on sisältynyt myös muutamana päivänä viikossa avoinna oleva kaupunkitaidekeskus, jossa järjestetään erilaisia tapahtumia, ja vuonna 2020 järjestetään myös kaupunkitaidefestivaali. Yhdistys perustelee, että toiminta on kaupungin kulttuuristrategian mukaista ja täyttää kaikilta osin kaupungin avustuskriteerit.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Helsinki Urban Art ry täyttää useita taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteita, jolloin yhdistykselle voidaan myöntää taide- ja kulttuuriavustusta.

Yhdistys on hakenut vuoden 2020 toimintaansa sekä kokovuotista pysyväisluonteista avustusta että produktiomuotoista avustusta yksittäiseen vuoden 2020 produktioon. Toimintaa on päädytty vuoden 2020 ajan tukemaan produktiomuotoisesti, jolloin yhdistys sai myöntävän päätöksen jättämäänsä produktioavustushakemukseen ja voi hakea useisiin vuoden 2020 hankkeitansa produktiomuotoista avustusta. Tapahtuma, johon avustusta myönnettiin, sisältyi myös yhdistyksen vuoden 2020 toimintasuunnitelmaan. Päätös avustamistavasta perustui kokonaisharkintaan. Kaupunki tukee tyypillisesti taide- ja kulttuuriyhdistysten toimintaa aluksi produktioluonteisin avustuksin, ja toiminnan jatkuessa ja vakiintuessa pidemmän seuraamisen jälkeen tukea voidaan edelleen myötää produktiotyyppisesti tai toiminta-avustustyyppisesti. Kummankin osalta päätösharkinta tehdään kuitenkin aina hakukerran yhteydessä eikä edellisen vuoden avustustaso ole päätös seuraavan vuoden avustustasosta. Yhdistykselle on kerran aiemmin myönnetty produktimuotoinen avustus Pasilan katutaidekaupunginosa -hankkeeseen (kulttuurijaosto 20.3.2018, § 8) eikä estettä avustusten myöntämiselle ole. Toiminta vastaa omassa hakukategoriassaan hyvin taide- ja kulttuuriavustuksille asetettuihin kriteereihin.

Avustuksia voidaan myöntää sekä produktioluonteisesti että pysyväisluonteisesti. Yhdistys on lyhyessä ajassa voimakkaasti laajentanut ja uudelleen suunnannut toimintaansa katutaidehankkeiden tuottamisesta yhä vahvemmin yhteisölliseen kaupunkitaiteeseen ja kaupunkilaisille avointen tilojen ylläpitoon ja avannut uusia toimipaikkoja. Toiminnan voimakas laajentuminen ja kehittäminen näkyy myös toimintavuodelle 2020 suunnitellun budjetin kaksinkertaisuutena suhteessa edellisvuotiseen tilinpäätökseen. Laajentuneen toiminnan vakiintumista ja seuraamista on päädytty jatkamaan vuoden 2020 ajan tarkemmin, minkä produktiomuotoinen avustaminen mahdollistaa. Verrattuna toimintatyyppiseen avustamiseen ei produktiomuotoisten avustusten kohdalla kokonaisavustussummissa lähtökohtaisesti ole eroa. Erona on, että produktioissa kustakin hankkeesta/produktiokokonaisuudesta esitetään kaupungille yksityiskohtaisempi hakemus, joka sisältää tarkemman kuvauksen toiminnan sisällöistä ja toteuttajista. Kokovuotiseen toimintaan haettaessa hakemuksessa kuvataan yleisluonteisemmin vuotuisen toimintasuunnitelman kautta.

Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (yli 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan.

Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuvat avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on päätöstä tehdessään käyttänyt sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa asianmukaisesti ja jaoston päättämiin arviointikriteereihin perustuen.

Edellä mainitun perusteella kulttuuri- ja kirjastojaoston 4.2.2020 päätöstä koskeva oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa asiaa koskevaa päätöstä.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 04.02.2020 § 4

Close

This decision was published on 27.04.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kulttuurijohtaja
Mari Männistö

Ask for more info

Anna von Bagh, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 09 310 37934

anna.vonbagh@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 20.2.2020, saate 21.2.2020
2. Oikaisuvaatimus 20.2.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.