Hankinta, opioidiriippuvaisten korvaushoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-000052
More recent handlings
Case 4. / 16 §
This decisionmaker is no longer active

Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä opioidiriippuvaisten korvaushoidon kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien
osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Sosiaali- ja terveystoimiala tuottaa helsinkiläisten tarvitsemia päihdepalveluja itse ja ostaa omaa toimintaansa täydentäviä palveluja sekä koordinoi päihdehuollon palvelukokonaisuutta. Palvelukokonaisuus rakentuu eri toimijoiden yhteistyönä.

Strategisena linjauksena on avohoitopainotteisuus ja omien palvelujen ensisijaisuus sekä laitoshoidon tarpeen vähentäminen avohoitopalveluita ja palvelukokonaisuutta kehittämällä.

Päihdepalvelut toimivat myös osana terveys- ja hyvinvointikeskuksia, jotta asiakkaille voidaan taata helposti saavutettavat ja yhteensovitetut sosiaali- ja terveyspalvelut.

Psykiatria- ja päihdepalvelut on menneen vuoden aikana uudistanut omia palvelujaan toipumisorientoituneen hoitojärjestelmän mukaiseksi. Omien palvelujen lisäksi myös kaikkien psykiatria- ja päihdepalvelujen hyödyntämien ostopalvelujen halutaan soveltuvan toipumisorientoituneeseen hoitojärjestelmään.

Päihdehoitopalvelujen kilpailutuksen valmistelu näistä lähtökohdista on aloitettu keväällä 2019. Valmistelua on tehty monialaisena yhteistyönä ja sitä varten on toteutettu asiakas- ja markkinatyöpajoja eri osapuolien näkemysten huomioimiseksi.

Opioidiriippuvaisten korvaushoidolla tarkoitetaan opioidiriippuvuuden hoitoa, jossa käytetään apuna buprenorfiinia, buprenofiini-naloksonia tai metadonia sisältäviä lääkevalmisteita ja jonka tavoitteena on potilaan kuntoutuminen ja päihteettömyys tai haittojen vähentäminen.

Hoito perustuu sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen (33/2008) opioidiriippuvaisten vieroitus- ja korvaushoidosta eräillä lääkkeillä.

Korvaushoitoa voidaan toteuttaa joko kuntouttavalla tai haittoja vähentävällä työotteella. Kuntouttavassa korvaushoidossa hoidon tavoitteena on potilaan kuntoutuminen ja päihteettömyys. Haittoja vähentävässä korvaushoidossa tavoitteena on päihteiden käytöstä johtuvien haittojen vähentäminen ja potilaan elämänlaadun parantaminen. Haittoja vähentävää hoitoa tarjotaan potilaille, joita ei todennäköisesti saada lopettamaan kokonaan huumeiden käyttöä, mutta tavoitteena on myös potilaiden motivoiminen ja valmentaminen kuntouttavaan korvaushoitoon.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla opioidiriippuvaisten korvaushoitoa järjestetään sekä itse tuotettuna että ostopalveluna.

Helsingin kaupungilla oli vuonna 2019 opiodikorvaushoidossa yhteensä noin 810 potilasta, joista ostopalveluissa asioi noin 350 potilasta.

Tarjouskilpailu

Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa palvelulle on määritelty hinnoiteltavaksi palvelun perustaso sekä erilliset lisäpalvelut, joiden avulla palvelua voidaan joustavasti räätälöidä vastaamaan kunkin korvaushoitoasiakkaan yksilöllistä hoitotarvetta.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1‒6.

Tarjousten valintaperuste

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun 20 prosenttia.

Hintavertailun osalta vertaillaan palvelulle määritellyn perustason ja lisäpalvelujen painotettua kokonaishintaa. Laatuvertailussa lisäpisteitä voi saada yhteisöllisen hoitomuodon ja asiakasosallisuuden edistämisestä annettavassa palvelussa. Laadun vertailuperusteet on kuvattu tarkemmin liitteessä 4.

Tarjoukselle hinnasta ja laadusta annetut vertailupisteet lasketaan yhteen ja eniten pisteitä saanut tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin. Puitesopimukseen valitaan 1‒4 palveluntuottajaa huomioiden palvelun kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.

Sopimuskausi

Palvelun perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.6.2020.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 10.12.2019 § 314 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 12.02.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 13, 14, 15, 16 (A), 17 (A), 18 ja 24 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 16 (B), 17 (B) ja 19 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 050 4020888

aila.ronkanen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.