Tarveselvitys, Keski-Pasilan yhtenäinen peruskoulu ja päiväkoti

HEL 2020-000079
More recent handlings
Case 15. / 89 §

Pasilan peruskoulun uudishankkeen ja uuden päiväkodin tarveselvitys

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä kortteliin 17180 toteutettavan Pasilan peruskoulun uudisrakennuksen ja uuden päiväkodin tarveselvityksen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Pasilan peruskoulun tilat eivät enää riitä sen noin 600 oppilaalle ja alueen kasvavalle palvelutarpeelle. Uudet tilat suunnitellaan noin 1000 oppilaalle. Lisäksi rakennukseen toteutetaan varhaiskasvatukselle ja esiopetukselle uusia päiväkotitiloja noin 200 lapselle. Keski-Pasilan alueelle kortteliin 17180 toteuttava uudisrakennus otetaan käyttöön kalustettuna elokuuhun 2024 mennessä. Toteutettavissa tiloissa voidaan joustavasti järjestää varhaiskasvatusta ja perusopetusta uuden rakentuvan alueen muuntuviin tarpeisiin. Tilojen joustava käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa. Uudisrakennuksen valmistuttua nykyisistä tiloista voidaan luopua.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Vuoden 2018 aikana toteutettiin Pasilan alueen palveluverkkotarkastelu kaupungin kanslian, kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Tarkastelussa selvitettiin alueen väestön kasvuun perustuvia palvelutarpeita.

Pasilassa koulun ja päiväkotien nykyiset tilat ovat riittämättömät
kasvavalle käyttäjämäärälle, eivätkä ne kaikilta osin vastaa opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien mukaisia toiminnallisia tavoitteita.

Viimeisimmän väestöennusteen mukaan Pasilan peruspiirissä ja Maunulanpuiston osa-alueella, joka kuuluu osaksi uutta Pasilan aluetta, 1-6-vuotiaiden väestö lisääntyy noin 700 lapsella ja 7-15-vuotiaiden osalta noin 1150 perusopetusikäisellä vuosina 2019–2033. Väestönkasvu uudisrakennuksen valmistumiseen, vuoteen 2024, mennessä on noin 400 alle kouluikäistä ja 450 perusopetusikäistä. Väestömäärän kasvu alueella tulee jatkumaan vielä vuoden 2033 jälkeenkin.

Pasilan peruskoulun ja päiväkodin uudishankkeessa on tiloja varhaiskasvatukselle, esiopetukselle ja perusopetuksen luokille 1-9. Uudishanke korvaa Pasilan peruskoulun nykyisin käytössä olevat tilat osoitteissa Maistraatintori 1 ja lisätilat osoitteissa Maistraatintori 3 sekä Savonkatu 4. Savonkatu 2:ssa sijaitsevat tilat säilyvät kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä jatkossakin.

Edellä kuvatun hankkeen lisäksi talonrakennushankkeiden rakentamisohjelma vuosille 2020-2029 sisältää Pasilan alueelle päiväkoti Fredriksbergin ja päiväkoti Hertan korvaavan uudishankkeen, joihin molempiin tulee noin 100 uutta paikkaa. Lisäksi päiväkoti Pasila pohjoiseen tulee 120 paikkaa ja Pohjois-Pasilan alueelle sijoittuvaan koulu-päiväkoti hankkeeseen on suunniteltu 240 varhaiskasvatuksen ja noin 750 perusopetuksen paikkaa.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulun ja päiväkodin toiminnalle ja vastaavat Pasilan alueen palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset, nuoret ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.

Tilat edistävät varhaiskasvatussuunnitelman ja perusopetuksen opetussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan perusopetukselle ja päiväkodille pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Toteutettava uudisrakennus sijoittuu tiiviiseen kaupunkirakenteeseen. Koulun välituntipihat ovat kattopihoja, joista on suorat yhteydet koulun toiminnallisille alueille ja viereiselle Halkopiipunkallion viheralueelle. Päiväkodin piha-alueet sijaitsevat maantasossa päiväkotitilojen yhteydessä. Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita. Piha-alueiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana.

Piha-alueet tarjoavat sekä päiväkodin ja koulun käyttäjille että alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Koulun ja päiväkodin saattoliikenne ja koulun huoltoliikenne suunnitellaan toisistaan erillisiksi. Muunneltavuus mahdollistaa tilojen tehokkaan käytön myös kulttuuri-, liikunta- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen. Lisäksi tarkoituksenmukaisella ja turvallisella tilasuunnittelulla tuetaan tilojen aktiivista asukaskäyttöä.

Pasilan peruskoulun uudishankkeen ja uuden päiväkodin tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Pasilan peruskoulun uudishankkeen ja päiväkodin tilat ovat laajuudeltaan 8 024 hym². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on noin 28,5 euroa/m²/kk eli noin 3 400 000 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan 1 200 000 euroa, joka ei sisällä tieto- ja viestintäteknologian kustannuksia. Muuttokustannusarvio on noin 139 000 euroa, siivouskustannusarvio on noin 212 000 euroa/vuosi. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 9 500 000 euroa/vuosi.

Päiväkodin ja peruskoulun sijoittaminen samaan kiinteistöön ja tilojen yhteiskäyttö on tilankäytöllisesti muuntojoustava ja kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu sekä vahvistaa yhtenäistä opinpolkua. Yhteiskäyttöisiä tiloja ovat esimerkiksi ruokasali, kädentaitojen tilat ja liikuntasali.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Päiväkodin ja koulun henkilökunta osallistetaan rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Huoltajia osallistetaan toiminnan suunnitteluun.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää huomioida päiväkotilaisten, oppilaiden ja opettajien näkemykset tilojen kehittämisessä aluepäälliköiden ja asiantuntijaopettajien avulla.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Close

This decision was published on 20.04.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Viivi Snellman, johtava arkkitehti , puhelin: 09 310 22378

viivi.snellman@hel.fi

Attachments

1. Pasilan peruskoulun uudishankkeen ja päiväkodin tilaohjelma
2. Pasilan peruskoulun uudishankkeen ja päiväkodin tarveselvityslomake

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.