Hankinta, suomenkielinen kotihoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-000253
More recent handlings
Case 13. / 278 §
This decisionmaker is no longer active

Lauran Kotihoito Oy:n hankintaoikaisuvaatimus sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 5.11.2020 § 52 koskien suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankintaa

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Lauran Kotihoito Oy:n sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöstä 5.11.2020 § 52 koskevan oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä määriteltiin hankittavan palvelun vähimmäisvaatimukset ja tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintatyöryhmä tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankinta koostui neljästä osa-alueesta. Tarjoaja pystyi jättämään tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Jokaiseen osa-alueeseen valittiin yksi palveluntuottaja puitejärjestelyyn ja yksi palveluntuottaja varalle. Tarjoaja saattoi tulla valituksi yhden alueen palveluntuottajaksi puitejärjestelyyn ja kahden alueen varapalveluntuottajaksi.

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 80 prosenttia ja laadun 20 prosenttia. Hinnan vertailupisteet laskettiin kotipalvelun painotetun tuntihinnan ja kotisairaanhoidon painotetun tuntihinnan yhteishinnasta. Laadun vertailupisteet laskettiin mobiilin pikapalautejärjestelmän ja omaisyhteydenpitoon soveltuvan sähköisen viestivihkon yhteispisteistä. Valinta tehtiin järjestyksessä: lännen palvelualue, idän palvelualue, etelän palvelualue, pohjoisen palvelualue. Valintajärjestys määräytyi palvelualueiden ennakolta arvioitujen asiakasmäärien mukaisesti niin, että valinta tehtiin ensimmäisenä arvioidun asiakasmäärän perusteella suurimmalle palvelualueelle, toisena toiseksi suurimmalle, kolmantena kolmanneksi suurimmalle ja neljäntenä neljänneksi suurimmalle palvelualueelle.

Hankintatyöryhmä käsitteli tarjouspyyntöön saadut tarjoukset ja teki tarjousvertailun.

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 3 §:n mukaan kaikkia tarjouskilpailuun osallistuvia on kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Lisäksi hankintalaki (79 § 1 mom. 1–2 ja 79 § 2 mom.) edellyttää, että hankintayksikkö tarkistaa asetettujen vähimmäisvaatimuksien täyttymisen tarjoajien kohdalla.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta päätöksen 5.11.2020 § 52.

Oikaisuvaatimus

Lauran Kotihoito Oy on tehnyt sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen hankintapäätöksestä 5.11.2020 § 52 oikaisuvaatimuksen määräajassa (liite 1).

Oikaisuvaatimuksessaan Lauran Kotihoito Oy vaatii Helsingin kaupungin hankintapalveluja selvittämään, onko Koti-Medi Oy aloittamassa palveluntuotannon tappiollisella liiketoiminnalla vai onko kyse työehtosopimusten kiertämisestä (oikaisuvaatimuksen kohta a). Lisäksi Lauran Kotihoito Oy on huolissaan siitä, noudattaako Piika & Sisar Oy työehtosopimusta (oikaisuvaatimuksen kohta b). Lauran Kotihoito Oy esittää, että itsenäinen ammatinharjoittaja (toiminimiyritys) ei ole laillinen yritysmuoto toimia terveydenhuoltoalalla, jos yritys tarvitsee työntekijöitä (oikaisuvaatimuksen kohta c).

Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Hankintapalvelut on tarkastanut Koti-Medi Oy:n tarjouksen osalta sen, onko kotihoidon palvelua mahdollista tuottaa tarjotuilla hinnoilla. Tarkastelussa tultiin siihen johtopäätökseen, että palvelun tuottaminen on mahdollista tarjotuilla hinnoilla. Koti-Medi Oy on jättäessään tarjouksen sitoutunut noudattamaan alan työehtosopimusta. Alihankkijoiden käyttäminen sopimuksen mukaisen palvelun tuottamisessa on sallittua, eikä hankintayksikkö voi lähtökohtaisesti kieltää tarjoajia käyttämästä alihankkijoita, ellei tähän ole erityistä syytä. Hankintayksikkö voi kuitenkin tarkistaa, onko olemassa perusteita tarjouksessa ilmoitettujen alihankkijoiden poissulkemiseksi hankintalain 80 tai 81 §:n nojalla. Tarjoajan tulee ilmoittaa käyttämänsä alihankkijat ja kuvata se sopimuksen mukaisen palvelun osuus, joka annetaan alihankkijan tuotettavaksi. Hankintayksikkö tarkastaa kaikki tarjoajien ilmoittamat alihankkijat harmaan talouden osalta.

Piika & Sisar Oy on tarjousta jättäessään sitoutunut noudattamaan alan työehtosopimusta. Kaikki tarjoajaan ja palveluun liittyvät vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa, joita palveluntuottaja on sitoutunut noudattamaan jättäessään tarjouksen.

Palvelun tuottaminen toiminimellä on mahdollista, toiminimiyrittäjä voi palkata työvoimaa ja toiminnalle on mahdollista saada yksityisten terveyspalveluiden tuottamiseen tarvittava lupa.

Yhteenveto

Oikaisuvaatimuksen ratkaisemisen yhteydessä hankintaa on tutkittu kaikilta osin uudelleen. Palvelun hinnoittelu on käyty läpi. Tarjoajille ja palvelulle määritetyt vähimmäisvaatimukset käyvät ilmi tarjouspyyntöasiakirjoista ja tarjoajat ovat niihin sitoutuneet jättäessään tarjouksen. Hankintayksikkö tarkistaa tarjoajat ja tarjoajien ilmoittamat alihankkijat harmaan talouden osalta. Hankintayksikkö noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntö tarkastusten tekemisessä. Hankintayksikkö on tarkistanut, että yksityinen ammatinharjoittaja voi toimia luvanvaraisten sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluntuottajana ja palkata henkilökuntaa.

Sosiaali- ja terveystoimiala sekä hankintayksikkö toteavat, että oikaisuvaatimus on perusteeton, eikä perusteita perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksen 5.11.2020 § 52 muuttamiseen ole.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 05.11.2020 § 52

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostot seuraavilta palveluntuottajilta:

1) osa-alue 1: Lännen palvelualue

Koti-Medi Oy

2) osa-alue 2: Idän palvelualue

Piika ja Sisar Oy

3) osa-alue 3: Etelän palvelualue

Med Group Oy

4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue

Kenest Hoiva

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen varalla oleviksi palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat:

1) osa-alue 1: Lännen palvelualue

Piika ja Sisar Oy

2) osa-alue 2: Idän palvelualue

Koti-Medi Oy

3) osa-alue 3: Etelän palvelualue

Koti-Medi Oy

4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue

Med Group Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) perussopimuskaudella on 11 000 000 euroa.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-000253 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §134 (1.9.2020) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 12.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 25.9.2020 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 1.10.2020. Kysymyksiä esitettiin 31 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli neljä (4):

1. Lännen palvelualue

2. Idän palvelualue

3. Etelän palvelualue

4. Pohjoisen palvelualue

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Palveluntuottaja saattoi tulla valituksi yhden alueen varsinaiseksi palveluntuottajaksi ja kahden alueen varatuottajaksi.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 15.10.2020 klo 00.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 1:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 2:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 3:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 4:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Yhdelle (1) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo oli 20 %. Hinnan vertailupisteet laskettiin kotipalvelun painotetun tuntihinnan ja kotisairaanhoidon painotetun tuntihinnan yhteishinnasta.

Laadun vertailupisteet laskettiin mobiilin pikapalautejärjestelmän ja omaisyhteydenpitoon soveltuvan sähköisen viestivihkon yhteispisteistä.

Kuhunkin osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja varsinaiseksi palveluntuottajaksi puitejärjestelyyn ja yksi (1) palveluntuottaja varalle. Valinta tehtiin järjestyksessä: lännen palvelualue, idän palvelualue, etelän palvelualue, pohjoisen palvelualue. Valintajärjestys määräytyi palvelualueiden ennakolta arvioitujen asiakasmäärien mukaisesti niin, että valinta tehtiin ensimmäisenä arvioidun asiakasmäärän perusteella suurimmalle palvelualueelle, toisena toiseksi suurimmalle, kolmantena kolmanneksi suurimmalle ja neljäntenä neljänneksi suurimmalle palvelualueelle.

Sopimus

Puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Lisätiedot

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.09.2020 § 134

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä suomenkielisen kotihoidon kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely

Pohjoisen palvelualueen johtaja Soili Partanen ja kotihoitopäällikkö Sanna Numminen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa
tämän asian käsittelyssä.

Jäsen Kati Juva ilmoitti esteellisyydestään (palvelussuhdejäävi, hallintolaki 28 § 1 mom. 4 kohta) ennen asian käsittelyä ja poistui kokouksesta asian koko käsittelyn ajaksi.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183

outi.ekebom@hel.fi
Close

This decision was published on 29.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 ja 132 – 135 §.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.